FAMILIEBEDRIJF Sterk management accepteert opvolger 'Een klant is een klant' „Pap, wakker worden. Je bent je baan kwijt. I've got this." Met deze woorden werd Herman Kok (62), oprichter van uitzend bureau In Person, begin november wakker gemaakt door zoon Jim (31). Het besluit van zijn zoon hem op te volgen was een grote verrassing voor Herman Kok. „Ik had onlangs nog gezegd dat ik zou blijven werken tot aan mijn dood. Maar het is een verstandige beslissing. De innovatieve kracht van jonge mensen is veel groter dan van een zittend management. Als je zoon zoiets besluit, kun je alleen maar trots zijn." Kippenvel „Ik krijg nog kippenvel als ik aan die nacht denk", vult Jim Kok aan. „Begin november heb ik een leiderschapscursus gevolgd om zo mijn krachten en zwaktes te ontdekken. Ik kwam erachter dat er maar één opvolger van mijn vader is. Toen ik dat besefte, kon ik zeggen: I've got this'.' Herman Kok vindt het besluit van zijn zoon een logische stap. „Dit is typisch In Person." De daadwerkelijke overdracht van vader op zoon verliep even snel als het besluit zelf. Er kwam geen coach of maandenlang strategisch overleg aan te pas. Hoe zo'n overdracht dan precies werkt? „Gewoon", zegt Herman Kok. „Jim heeft een brief geschreven aan het personeel en neemt de leiding. Zo gaat dat. We hebben voldoende sterk management in huis dat hem accepteert. Als chief creative gaf Jim ook al vorm aan het bedrijf." Herman Kok blijft betrokken bij In Person. „Ik word waarschijnlijk commissaris en blijf verbonden als dga, maar ik ben niet zo'n type dat zich overal mee gaat bemoeien." Als jonge ceo neemt Jim Kok de lessen van zijn vader mee. „Hij heeft me geleerd datje mensen niet mag behandelen als kapitaal. De kern van In Person is dat we geen leverancier, maar een businesspartner zijn. Daarnaast is de persoon zelf belangrijker dan een cv. Het gaat om de sparkle in iemands ogen. Je kunt vertrouwen op je intuïtie." Rafelig Intuïtie is goed, maar Herman Kok heeft daar naast nog wel een tip voor zijn zoon. „Ik deed altijd alles op gevoel, net als hij nu. Dat moet ook, maar er kan meer discipline bij. Ener zijds moetje zorgen voor structuur, anderzijds is structuur dodelijk. Rafelig mag, maar iets strakker is beter. Strakker dan ik dat deed." o O Bestsellers Online aankopen Of hij nu offline of online koopt Toen Henk Teunissen in 1985 met Rivièra Maison begon, hadden we nog geen internet. Nu is het exclusieve interieurmerk alleen al in Nederland te koop in twintig eigen winkels en bij 150 dealers. En uiteraard ook online: twee werelden die volgens rasondernemer Teunissen helemaal niet zo gescheiden zijn als vaak wordt gedacht. Beleving Dit interview is tot stand gekomen in samenwerking met Bol.com tekst AURORA PETERS foto REINIER VAN WILLIGEN Marketing over de generaties heen. Lees het uitgebreide interview op deondernemer.nl. soort beleving: die van lekker speuren op de rommelmarkt. In onze winkels zijn we bezig de beleving te versterken met horeca. Een kopje koffie, broodje, of een high tea met vriendin nen creëert gezelligheid én zorgt voor een langere verblijfsduur. Of de klant vervolgens de producten ter plekke of op een later moment online koopt, is niet belangrijk." Meest gezochte woonmerk "Online verkopen we sinds 2008. Eerst nog via een andere partij, omdat we geen kaas hadden gegeten van de materie. In 2013 namen we de webshop in eigen beheer, maar we verkopen ook via andere kanalen. Sinds vorig jaar staan onze spullen ook bij Bol.com in de etalage. Voor ons is dit een manier om een andere doel groep te bereiken. Zo vangen we ook mensen die niet zoeken op ons merk, maar die via de site toch op een interessant artikel stuiten." "De bestsellers in de winkel zijn dezelfde bestsellers online. Op dit moment is dat een handgemaakt dubbeldekker vliegtuigje van hout met rattan vleugels. De vraag is zo groot, daar kunnen we niet tegenop produceren. Een complete verrassing. De goedlopende produc ten zijn te voorspellen, maar je weet alleen nooit hóe goed ze gaan lopen. Verkopen bij Bol.com werkt trouwens niet kannibaliserend, maar aanvullend - hebben we gemerkt." "Wat ik zelf laatst online heb gekocht? Dat was toevallig op Bol.com. Niet iets heel ro mantisch hoor: een iPhone-oplader. Ik heb drie kinderen en een vrouw, maar op een of andere manier zijn die kabels altijd foetsie!" "Ik ben van mening dat de consument niet be wust off- of online koopt. Misschien een zeer selecte groep die voor het laatste kiest, maar door de bank genomen maakt een klant geen bewuste keuze voor het een of het ander. Bij ons zien mensen bijvoorbeeld op zaterdag een bank in de winkel staan, maar hakken eenmaal thuis de knoop door en bestellen hem dan in een webshop. Zaterdagen zijn de drukste da gen op de winkelvloer, maar zondagavond en maandagochtend zijn de topmomenten online. Die wisselwerking sterkt me in de gedachte dat fysieke winkels nóóit zullen verdwijnen. Wij zien dat online blijft groeien. We halen momenteel veertien procent van onze omzet uit onlineverkoop. Daar zit een grens aan, want ik geloof niet dat fifty-fifty reëel is, maar je ziet absoluut dat we in Nederland een achter stand aan het inhalen zijn. In Duitsland groei en we nóg harder. Daar verkochten we eind december, in de laatste week van het jaar, zeven procent van onze totale jaaromzet. En dat in zes dagen tijd." "Winkels als de onze, waar de beleving centraal staat, blijven essentieel. Beleving is een rek baar begrip trouwens, de Action biedt ook een PZ 17

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 137