'Onze marge is bijna nul. Wij gaan pas verdienen als mensen aan boord iets te eten of drinken bestellen' WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG WEEKEND - van onszelf of van andere ketens - hadden we veel meer kosten gemaakt. We onderscheiden ons doordat wij onze klan ten ontzorgen. Als ergens een probleem is, als er bijvoorbeeld wordt gestaakt, kunnen ze hun reis bij ons gratis omboeken of hun geld terugkrijgen. Vliegtuigmaatschappijen als Ryanair en Easyjet cancelen vluchten gewoon en dan moetje voor veel geld een nieuwe vlucht boeken. Wij regelen een ander hotel en zorgen ervoor dat mensen thuiskomen. Als je de naam van een passagier wilt veranderen, als je bij wijze van spreken je buurvrouw mee neemt in plaats van je vrouw, dan kan dat. Onze marge op vliegreizen is bijna nul. Wij gaan pas verdienen als mensen koffers willen meenemen en als ze tijdens een vlucht wat drinken of een broodje kroket eten. Dat lijkt misschien niet veel, maar wij vervoeren jaar lijks 700.000 mensen. Als je aan iedereen een tientje verdient, heb je toch 7 miljoen euro winst." In het verleden huurde Corendon capaciteit bij hotels en resorts. Waarom koopt u nu zelf zulke accommodaties? „In de toekomst worden reizen georganiseerd door hotels en resorts. Logisch, want mensen willen ergens op vakantie; de reis is slechts een middel om er te komen. We zien die trend al ontstaan in Israël. Als je hotels in je sales- keten integreert, heb je direct contact met consumenten. Daarom investeren we nu in die sector. Je verdient meer met hotels, maar je moet ook meer investeren." Hoe raak je in zo'n business thuis? „Alles was nieuw, maar je leert gaandeweg. Ik ontdekte bijvoorbeeld snel dat schoonmaak kosten een van de hoogste uitgaveposten vormen. Indirect zat ik uiteraard al in de hotel- business, dus het was een warm welkom." Waarom werkt u eigenlijk nog? „Je moet toch iets doen? En mijn expertise is toevallig reizen. Ik kan wel ergens anders de baas gaan spelen, maar waar dan? Bovendien -» - Ontbijt met Turkse bankiers - Externe afspraak - Werkoverleg public affairs - Qualitytime met gezin - Overleg events Corendon Hotels - Werkoverleg marketingdirecteur - Werkoverleg commercieel - Werkoverleg food en beverage - Werkoverleg e-business directeur Corendon Hotels - Externe afspraak - Werkoverleggen (GOfun, - Werkoverleg advocaat - Meeting KLM Maris Life en Stip Reizen) - Extern diner - Borrel met aandeelhouders GO 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 133