WIM HOFMAN
Vuurtoren
Kolencentrale ziet
personeel goed landen
Woonlasten
11
Het overgrote deel van de werknemers
van de gesloten kolencentrale in
Borssele is goed terechtgekomen.
In mijn jeugd las ik veel over ontdek
kingsreizigers die Afrika introkken
en die het zich graag erg moeilijk
maakten. Ik las bijvoorbeeld over Stan
ley die voor 8.000 kilo aan spullen bij
zich had en dus meer dan driehonderd
dragers nodig had. Zo liet hij ook stuk
ken van een boot vervoeren, de twaalf
meter lange roeiboot Lady Alice, die in
elkaar gezet kon worden als dat voor
zijn reizen nodig was en die bediend
werd door elf Afrikaanse roeiers.
De heldhaftige kolonel Gordon, die
de bronnen van de Nijl zocht, liet maar
liefst twee ijzeren boten maken die per
stuk ongeveer een ton zwaar waren en
eveneens in gedeelten konden worden
vervoerd. Elk vaartuig bestond uit tien
stukken die met bouten en moeren in
elkaar konden worden gemonteerd.
Twee mannen droegen met behulp van
stokken die door ringen gingen één
zo'n half cilindervormig stuk dat, als ik
het goed heb uitgerekend, toch zo'n
honderd kilo woog. Het is niet moeilijk
je voor te stellen met hoeveel moeite
men die zware stukken ijzer vervol
gens door de wildernis of de woestijn
moest zeulen.
Ik moest daar weer aan denken toen
ik onlangs in de vuurtoren bij Breskens
kwam en naar de constructie keek. Het
bouwsel bestaat uit gietijzeren ele
menten die met bouten en moeren aan
elkaar zijn gezet. De stukken van de to
ren zijn eerst in hout gemaakt, nodig
om gietvormen te maken. Eenvoudig
was het zeker niet, omdat de toren
veelhoekig is en taps moest toelopen.
De toren is uit 1865. Gietijzer was toen
een modern materiaal. Er werden meer
van die torens gemaakt, maar er zijn er
niet veel meer over. De toren bij Bres
kens is dus wel een bijzonder en zeker
opmerkelijk bouwwerk. Ik neem aan
dat de onderdelen per schip werden
aangevoerd, al zal men toch ook wel
flink wat paardenkracht en mankracht
hebben gebruikt bij de constructie.
Vanaf 1 april is de toren, die mooi op
de zeewering aan de Westerschelde
staat, dankzij een aantal vrijwilligers
van de Stichting Vuurtoren ook van
binnen weer te bezichtigen. Er zijn
soms kleine tentoonstellingen inge
richt, maar het bekijken van de toren is
op zich al de moeite waard. Met een
trap kun je helemaal tot bovenin ko
men en dan kijkje mooi uit over de
zee.
Slechts vijf medewerkers hebben
nog geen andere baan. Het gros
van het personeel van de eind 2015
gesloten kolencentrale van exploi
tant EPZ is op zijn pootjes terecht
gekomen.
In 2011, het jaar waarin Delta
voor 70 procent eigenaar wordt
van EPZ, werkten er nog 150 men
sen in de BS12, zoals de kolencen
trale bij Borssele officieel heet.
Bijna honderd vonden elders
werk, konden danwel overstappen
naar de kerncentrale van EPZ of
zijn in een seniorenregeling ge
stapt. Eind 2015 waren er nog 55
medewerkers boventallig. De
meesten hebben EPZ verlaten met
een ouderenregeling. Uiteindelijk
hebben vijf mensen nog geen an
dere baan.
Laatste zetje
De aandeelhouders Delta en
Energy Resources Holding (RWE)
besloten al in 2011 de kolencentrale
te sluiten, omdat verouderde ko
lencentrales steeds minder renda
bel bleken. Hoewel Delta nog een
tijdje een kostbaar plan koesterde
om de kolencentrale om te bou
wen tot biomassacentrale (er kon
al voor 16 procent biomassa mee
worden verstookt), verviel in 2013
de subsidie op biomassa. Het in dat
jaar gesloten Energieakkoord gaf
het laatste zetje. De BS12 moest
dus dicht. De aandeelhouders na
men de kolencentrale in 2015 zelfs
een maand eerder uit bedrijf na
een jaar met drie ongevallen. Daar
bij waren één dode en drie gewon
den te betreuren.
Het afgelopen jaar is benut om
de ontmanteling voor te bereiden.
Op het weghalen van hoogspan-
Je ziet nog steeds de
schitterende
schoorsteen, maar er
is veel werk verzet
ningsmasten na, was er voor het
publiek weinig van te zien. „Je ziet
nog steeds de schitterende schoor
steen, maar er is veel werk verzet",
zegt Martin Oosterveld, plantma
nager kolencentrale. „Bijna alle
systemen van de installaties zijn
schoongemaakt. We hebben de
kolen, kalk, vliegas, bodemas, slak
ken en gips dat ontstaat bij de
rookgasontzwaveling verwijderd.
Ook de koelwatersystemen zijn af
getapt en gereinigd. Alles moet
veilig gebeuren en kost daarom
tijd."
Ook het kolenpark is geruimd.
De koper heeft de 60.000 ton ko
len tijdelijk bij Ovet in het Vlis-
singse havengebied opgeslagen.
Ook voor de 400 ton ongebluste
kalk en 200 ton ammonia zijn ko
pers gevonden. De ammoniatank
is door een Zeeuws bedrijf overge
nomen. De vlieg- en bodemas is
tevens vermarkt, net als alle afge
tapte olie. Oosterveld: „Alles is op
gekocht."
Aanbesteden
EPZ verwacht in het derde kwar
taal van dit jaar de ontmanteling
aan te besteden. Om een kosten
berekening te maken, hebben ge
selecteerde bedrijven al pools
hoogte genomen in Borssele. Wat
de ontmanteling ongeveer gaat
kosten, houdt EPZ wijselijk stil.
Dat wordt dit najaar duidelijk. Het
karwei dat in etappes wordt uitge
voerd, begint in het eerste kwar
taal van 2018. In de loop van het
jaar zullen pas kranen en machi
nes op het terrein verschijnen.
Voor de aannemer zijn vooral de
tonnen staal in de centrale interes
sant. Die leveren geld op.
Het kantoor blijft staan. Daarin
is een ruimte voor inleenkrachten
ingericht. Ook is er een werkprak
tijksimulator voor de kerncentrale
nagebouwd. In juni wordt die offi
cieel opgeleverd.
RECTIFICATIE
In het artikel 'Klap voor
Vlissingen moet nog komen'
(PZC van donderdag)
staan in het overzicht
van de woonlasten per
gemeente de bedragen
voor alleenwonenden in
de verkeerde volgorde.
Hieronder is het juiste
overzicht afgedrukt.
Woonlasten
2017
vrijdag 24 maart 2017
PC
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
Frank Balkenende
Borssele
-Martin Oosterveld
Optelsom van ozb, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Uitgegaan is van
gemiddelde woz-waarde in de betreffende gemeente.
Gezin met
eigen huis
H
Alleenstaande
met eigen huis
Schouwen-Duiveland
849
Vlissingen
827
Vlissingen
827
Schouwen-Duiveland
792
Reimerswaal
779
Sluis
672
Kapelle
766
Terneuzen
672
Sluis
749
Middelburg
659
Hulst
748
Hulst
656
Borsele
730
Goes
653
Tholen
721
Kapelle
640
Goes
720
Tholen
626
Terneuzen
718
Noord-Beveland
612
Middelburg
686
Reimerswaal
612
Noord-Beveland
671
Borsele
610
Vee re
642
Veere
590
(bedragen
in euro's)