Lief en leed verpakt
in mooie metaforen
i
5
jfijpC Jé
Middelburgs Kamerkoor
Opnieuw: Wie is er bang voor Virginia Woolf?
Aron Elstak zoekt helden
Over the Rhine
Haar eigen rol is 'niet zo groot, maar
wel leuk'. Drost: „Madame Aubert is
een charmante, flirterige dame. De
regisseur drukte ons allemaal op het
hart om ons in te leven in ons perso
nage. Uit welk milieu komt ze, wat is
haar achtergrond, waarom is ze aan
boord? Gelukkig vind je tegenwoor
dig hele biografieën op Google."
Ieder jaar start het theatergezel
schap een week na de laatste opvoe
ring alweer met de voorbereiding
voor het stuk dat ze het volgende jaar
opvoeren. Drost: „Bij de keuze voor
een musical of operette letten we op
verschillende dingen. Heel belangrijk
is dat het rechtenvrij is, zodat je het
als amateurvereniging kunt aanko
pen. Daarnaast moet het genoeg
koorwerk, choreografie en rollen be
vatten - ook voor de jeugd."
En het is voor Muziektheater Zee
land belangrijk dat ze kiezen voor
een 'publiekstrekker'. „Ook bij ons
lopen de subsidies terug. Dus uitver
kochte zalen zijn voor ons heel be
langrijk."
Linford Detweiler en Karin
Bergquist zijn al meer dan 25
jaar aan een indrukwekkende
muzikale reis bezig. Begonnen in
1989 als singer-songwriters-duo in
Ohio (VS). De liedjes die ze samen
schreven, namen ze met andere
muzikanten op in hun studio. Die
stond in de smoezelige buitenwijk
Over the Rhine van Cincinnati.
Mooie bandnaam dus.
Die prijkte dan ook op debuutal
bum Till We Have Faces uit 1991. Na
dat twee jaar later een groot platen
label het debuut en de opvolger Pa
tience uitbracht, begonnen de posi
tieve reacties op gang te komen.
Vooral in de Verenigde Staten. Niet
Op de achtergrond
zweeft de schaduw
van de Amish altijd
mee
verwonderlijk omdat Linford en
Karin, als vaste de kern van Over
the Rhine, met hun muziek het
conservatieve muzikale hart van de
VS wisten te raken.
Na acht jaar toeren en opnemen
gaat de vriendschap van Lindford
en Karin over in een huwelijk. De
naam blijft en soms staan ze als
duo op het podium, maar vooral in
de VS ook vaak met een volledige
band. Ze ontwikkelen hun song
schrijverschap met poëtische tek
sten over de kunst van het samen
leven en werken, kortom lief en
leed, verpakt in mooie metaforen.
Het repertoire is al op zestien stu
dio-albums te vinden. Op een sub
tiele manier sluipt daarin steeds
meer een popsfeer. Maar zelfs dan
zijn het folk en country die het
karakter bepalen.
Op de achtergrond zweeft de
schaduw van de Amish altijd mee.
Een verwijzing naar de jeugd van
Linford bij de geloofsgemeenschap
en naar het conservatieve en met
geloof doordrenkte Ohio. Het naar
die staat genoemde album uit 2003
laat een volwassen geluid horen.
Dat tilt het duo naar meer moge
lijkheden hun muziek ook buiten
de VS te laten horen. Europa komt
in beeld.
Klassiek
H Toneel
Cabaret
donderdag 23 maart 2017
.PZ
r
Muziektheater Zeeland met Tita
nic de musical: morgen (20.00 uur)
en zaterdag (15.00 en 20.00 uur),
theater de Mythe, Goes, zaterdag 1
april Scheldetheater Terneuzen
(20.00 uur) en zaterdag 8 april
Stadsschouwburg Middelburg
(20.00 uur, uitverkocht).
Mr.
Murdoch
en kapi
tein
Smith.
FOTO CHARLES
LINSSEN
Het Amerikaanse Over the Rhine
grossiert in bijna alles wat als
Amerikaanse roots te boek
staat. Twee stemmen die per
fect samenvallen in songs met
hymns, gospel, country, blues en
soul als basis.
René de Dreu
Over the Rhine: zondag, Doops
gezinde kerk Middelburg, aan
vang 16.00 uur.
Over the Rhine: Linford Detweiler en Karin Bergquist.
Een mooi alterna
tief voor de passio
nen van Bach wordt
geboden door het
Middelburgs Kamer
koor onder leiding
van Christian Blaha.
Het wordt een uit
voering vol passie
met muziek over
vreugde en lijden
van de 16de tot en
met 20ste eeuw. De
Mis in D van Dvorak
voor vierstemmig
gemengd koor, soli
en orgel vormt de
hoofdmoot. Het koor
zingt ook nog wer
ken van Palestrina,
Mozart, Bruckner,
Duruflé en Scarlatti.
Zaterdag in de
Doopsgezinde Kerk
Middelburg, aanvang
20.00 uur.
Een klassieker is een
klassieker omdat je er
telkens opnieuw emo
ties bij hebt.
Omdat je elke keer weer
een ander detail of thema
opvalt. Omdat het almaar
over jou blijft gaan, ook al
ben je ondertussen jaren
ouder. Omdat je op grote
levensvragen nog altijd
een dikke onvoldoende
blijkt te scoren.
Wie is er bang voor Virgi
nia Woolf? is zo'n klassie
ker. Een nachtelijke orgie
van angst, frustratie, te
leurstelling, minachting.
Een knallende ruzie tus
sen vertwijfelde echtelie
den.
Dezelfde tekst, altijd an
dere regisseurs en spe
lers. Die andere dingen
zoeken, humor in de el
lende ditmaal. Die andere
dingen kunnen. Carine
Crutzen maakt Martha
rauw en dominant. Warre
Borgmans maakt George
hulpeloos en onvoorspel
baar.
Zaterdagavond in de
Stadsschouwburg Mid
delburg, aanvang 20.00
uur.
In de voorstelling
Met de moed der wan
hoop gaat cabaretier
Aron Elstak op zoek
naar zijn persoonlijke
helden. Deze zoek
tocht zit vol hilariteit,
gevoelige nummers
en overdreven type
tjes. Elstak rolde ei
genlijk per ongeluk
het cabaret in toen
hij een aantal jaar ge
leden tijdens theater
festival Pitch in Rot
terdam opeens een
solovoorstelling
moest geven. De jury
vond zijn stuk toen
eerder cabaret dan
toneel en zo is het
balletje gaan rollen.
Morgen in De Weg
wijzer in Nieuw- en
Sint Joosland, aan
vang 20.30 uur.