Lief en leed verpakt in mooie metaforen i 5 jfijpC Jé Middelburgs Kamerkoor Opnieuw: Wie is er bang voor Virginia Woolf? Aron Elstak zoekt helden Over the Rhine Haar eigen rol is 'niet zo groot, maar wel leuk'. Drost: „Madame Aubert is een charmante, flirterige dame. De regisseur drukte ons allemaal op het hart om ons in te leven in ons perso nage. Uit welk milieu komt ze, wat is haar achtergrond, waarom is ze aan boord? Gelukkig vind je tegenwoor dig hele biografieën op Google." Ieder jaar start het theatergezel schap een week na de laatste opvoe ring alweer met de voorbereiding voor het stuk dat ze het volgende jaar opvoeren. Drost: „Bij de keuze voor een musical of operette letten we op verschillende dingen. Heel belangrijk is dat het rechtenvrij is, zodat je het als amateurvereniging kunt aanko pen. Daarnaast moet het genoeg koorwerk, choreografie en rollen be vatten - ook voor de jeugd." En het is voor Muziektheater Zee land belangrijk dat ze kiezen voor een 'publiekstrekker'. „Ook bij ons lopen de subsidies terug. Dus uitver kochte zalen zijn voor ons heel be langrijk." Linford Detweiler en Karin Bergquist zijn al meer dan 25 jaar aan een indrukwekkende muzikale reis bezig. Begonnen in 1989 als singer-songwriters-duo in Ohio (VS). De liedjes die ze samen schreven, namen ze met andere muzikanten op in hun studio. Die stond in de smoezelige buitenwijk Over the Rhine van Cincinnati. Mooie bandnaam dus. Die prijkte dan ook op debuutal bum Till We Have Faces uit 1991. Na dat twee jaar later een groot platen label het debuut en de opvolger Pa tience uitbracht, begonnen de posi tieve reacties op gang te komen. Vooral in de Verenigde Staten. Niet Op de achtergrond zweeft de schaduw van de Amish altijd mee verwonderlijk omdat Linford en Karin, als vaste de kern van Over the Rhine, met hun muziek het conservatieve muzikale hart van de VS wisten te raken. Na acht jaar toeren en opnemen gaat de vriendschap van Lindford en Karin over in een huwelijk. De naam blijft en soms staan ze als duo op het podium, maar vooral in de VS ook vaak met een volledige band. Ze ontwikkelen hun song schrijverschap met poëtische tek sten over de kunst van het samen leven en werken, kortom lief en leed, verpakt in mooie metaforen. Het repertoire is al op zestien stu dio-albums te vinden. Op een sub tiele manier sluipt daarin steeds meer een popsfeer. Maar zelfs dan zijn het folk en country die het karakter bepalen. Op de achtergrond zweeft de schaduw van de Amish altijd mee. Een verwijzing naar de jeugd van Linford bij de geloofsgemeenschap en naar het conservatieve en met geloof doordrenkte Ohio. Het naar die staat genoemde album uit 2003 laat een volwassen geluid horen. Dat tilt het duo naar meer moge lijkheden hun muziek ook buiten de VS te laten horen. Europa komt in beeld. Klassiek H Toneel Cabaret donderdag 23 maart 2017 .PZ r Muziektheater Zeeland met Tita nic de musical: morgen (20.00 uur) en zaterdag (15.00 en 20.00 uur), theater de Mythe, Goes, zaterdag 1 april Scheldetheater Terneuzen (20.00 uur) en zaterdag 8 april Stadsschouwburg Middelburg (20.00 uur, uitverkocht). Mr. Murdoch en kapi tein Smith. FOTO CHARLES LINSSEN Het Amerikaanse Over the Rhine grossiert in bijna alles wat als Amerikaanse roots te boek staat. Twee stemmen die per fect samenvallen in songs met hymns, gospel, country, blues en soul als basis. René de Dreu Over the Rhine: zondag, Doops gezinde kerk Middelburg, aan vang 16.00 uur. Over the Rhine: Linford Detweiler en Karin Bergquist. Een mooi alterna tief voor de passio nen van Bach wordt geboden door het Middelburgs Kamer koor onder leiding van Christian Blaha. Het wordt een uit voering vol passie met muziek over vreugde en lijden van de 16de tot en met 20ste eeuw. De Mis in D van Dvorak voor vierstemmig gemengd koor, soli en orgel vormt de hoofdmoot. Het koor zingt ook nog wer ken van Palestrina, Mozart, Bruckner, Duruflé en Scarlatti. Zaterdag in de Doopsgezinde Kerk Middelburg, aanvang 20.00 uur. Een klassieker is een klassieker omdat je er telkens opnieuw emo ties bij hebt. Omdat je elke keer weer een ander detail of thema opvalt. Omdat het almaar over jou blijft gaan, ook al ben je ondertussen jaren ouder. Omdat je op grote levensvragen nog altijd een dikke onvoldoende blijkt te scoren. Wie is er bang voor Virgi nia Woolf? is zo'n klassie ker. Een nachtelijke orgie van angst, frustratie, te leurstelling, minachting. Een knallende ruzie tus sen vertwijfelde echtelie den. Dezelfde tekst, altijd an dere regisseurs en spe lers. Die andere dingen zoeken, humor in de el lende ditmaal. Die andere dingen kunnen. Carine Crutzen maakt Martha rauw en dominant. Warre Borgmans maakt George hulpeloos en onvoorspel baar. Zaterdagavond in de Stadsschouwburg Mid delburg, aanvang 20.00 uur. In de voorstelling Met de moed der wan hoop gaat cabaretier Aron Elstak op zoek naar zijn persoonlijke helden. Deze zoek tocht zit vol hilariteit, gevoelige nummers en overdreven type tjes. Elstak rolde ei genlijk per ongeluk het cabaret in toen hij een aantal jaar ge leden tijdens theater festival Pitch in Rot terdam opeens een solovoorstelling moest geven. De jury vond zijn stuk toen eerder cabaret dan toneel en zo is het balletje gaan rollen. Morgen in De Weg wijzer in Nieuw- en Sint Joosland, aan vang 20.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44