95 9 t Alles over het Formule 1-seizoen 2017 4X4fACCESSORIES 24 Het begint een vast ritueel te worden voor Max Verstappen. Een paar dagen voor een Grand Prix zoekt hij samen met zijn Australische ploeggenoot Daniel Ricciardo op alternatieve wijze alvast de adrenaline op. Een beetje lol maken, met een commerciële gedachte. Nu verkrijgbaar bij Primera of via pzc.nl/fl Ze crosten al op motoren door de woestijn van Abu Dhabi. Slalomden in een Kaido Streetracer door het neon-verlichte Tokio. Waagden zich in Maleisië aan de spec taculaire Zuidoost-Aziatische bal- sport sepak takraw. En gisteren was er in Melbourne nog voor de start van het nieuwe Formule i-seizoen alweer een Red Bull-gevecht tussen Max Ver stappen en Daniel Ricciardo te zien. 's Morgens om een uur of negen do ken de twee teamgenoten opeens op tussen de honderden roeiers die dage lijks hun peddels in het water van de Yarra River steken. Onaangekondigd, maar niet zonder een select groepje journalisten voorafin te lichten. Wat ze kwamen doen bij de Mel bourne University Boat Club? Niet roeien natuurlijk, veel te suf voor de snelheidsduivels. Maar wel: een ty pisch Australische 'Dinghy Dash'. Beiden kropen in een speedbootje bij een professionele stuurman, om zelf hangend over de voorsteven met snelheden tegen de too kilometer per uur voor de optimale balans te zor gen. Niet geheel zonder gevaar overi gens, getuige het borstharnas, de kniebeschermers en de helm. Nee, natuurlijk ging er niks mis. En ja, natuurlijk leverde het met de oogstrelende Yarra River als decor weer briljante dronebeelden op, die in mum van tijd alle uithoeken van Ze zijn bij Red Buil zoveel meer dan alleen dat blikje de wereld bereikten. Precies wat de commerciële koppen bij Red Buil vooraf voor ogen hadden. Met beeld verhalen vertellen naast het circuit en zo een wereldpubliek bereiken. Ze zijn er dol op bij de energiedrankjesgigant. En het kan niet gek genoeg. Zo reed Verstappen met de RB12 vorig jaar al eens over het sneeuw van de beruchte Hah- nenkamm-afdaling. In Mexico lieten de twee Bulls een dodenmasker op hun gezicht schminken, ter ere van de dag van de doden. En Ricciardo nam het in een kasteeltuin in het Britse Bath met zijn wagen op tegen een volledig rugbyteam in een 'Fi- scrum'. „Qua marketing zijn ze bij Red Buil wereldkampioen", meent sport marketeer Michel van Grunsven, die namens TripleDouble zaken doet met Red Buil Nederland. „Eigen con tent maken en zorgen dat die content overal terecht komt, dat is gewoon hun core business. Mooi dat Adidas laatst met de mededeling kwam dat ze resoluut gaan stoppen met adver teren op tv, maar bij Red Buil zagen ze dat tien jaar terug al in. Die heb- ben toen al het heft in eigen handen genomen." Navolging krijgen ze in middels van genoeg teams. Zo ston den de coureurs van Force India opeens te beachvolleyballen, op het strand net naast Albert Park. Een beetje knullig was het filmpje wel. Strandwacht Nee, dan Toro Rosso-coureur Daniil Kvyat, die op datzelfde strand a la David Hasselhoff in Baywatch voor strandwacht speelde. Een stuk gelik- ter al, dat clipje. Niet zo gek ook, als je weet wie de eigenaar is van de Itali aanse renstal. Juist, ook Red Buil. „Ze zijn daar zoveel meer dan al leen dat blikje", aldus Van Grunsven. „Een atypische sponsor, meer een media-bedrijf. Een merk gebouwd op snelheid, dynamiek, entertain ment en show. En het lukt ze steeds weer om die verwende Formule 1- coureurs tot de gekste dingen te ver leiden. Heel knap. En bijzonder." SO s Alles over Max Verstappen Interviews, voorspellingen en feiten Met o.a. Olav Mol, Jan Lammers en Giedo van der Garde Magazine Alles over de circuits, teams en de coureurs inclusief dubbel DVD go: o>= en; V donderdag 23 maart 2017 PC Arjan Schouten Melbourne - Michel van Grunsven (sportmarketeer) Max Verstappen (r) scheurt - met een professionele stuurman - over de Yarra-rivier. foto getty images met de bon uit deze krant POLE POSITION 00 O! O!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 24