Nog jaren voor Grieken weer de oude zijn Loopplank zit sprinter dwars Ook Britten weren laptop uit handbagage vliegtuig 5 'Schokkende' uitspraak van Dijsselbloem WAAROM ZIJN DE GRIEKEN ZO BOOS? Grieken verdienen nog steeds zo'n 40 procent minder dan in 2008, toen de economische malaise be gon. Wie zijn baan hield tenminste, want bijna een op de vier Grieken zit zonder werk, van de jongeren zelfs de helft. Nergens anders in de EU is de werkloosheid zo hoog. Griekenland is ook het enige EU- land waar de economie in 2016 kromp, terwijl alle andere landen uit het dal zijn geklommen. Ook bijvoorbeeld Ierland, Spanje en Cyprus, die net als Griekenland door internationale geldschieters gered moesten worden. Voor dit jaar wordt groei ver wacht, maar alleen als Griekenland snel weer een akkoord sluit over nieuwe hervormingen met zijn geldschieters. De onderhandelin gen daarover zitten muurvast. En een paar procent groei wil ook niet zeggen dat de problemen dan in één keer weg zijn. Gepensioneer den zullen bijvoorbeeld vermoede lijk opnieuw moeten inleveren. Bo vendien is in negen jaar tijd een kwart van de Griekse economie verdampt. Het zal nog zeker decen nia duren voordat de Grieken weer op hun oude levensstandaard zit ten. Om overeind te blijven heeft de regering in Athene sinds 2010 250 miljard aan noodleningen van de Europese Unie (EU), de Europese Centrale Bank (ECB) en het Inter nationaal Monetair Fonds (IMF) ge kregen. In ruil voor de steun eisten die zware bezuinigingen belasting verhoging. De Grieken kunnen het bloed van Eurogroep-voorzitter Jeroen Dijsselbloem wel drinken. Hij ver tegenwoordigt immers de Europese ministers van Financiën die vinden dat Athene een potje maakt van de boekhouding. Uit onvrede met de belabberde economische situatie kozen de Grieken massaal voor de Coalitie van Radicaal Links (Syriza). De par tij kwam aan de macht met de be lofte om op te houden met bezuini gingen en de hervormingen die schuldeisers eisten, terug te draaien. Maar premier Alexis Tsi- pras stemde na maandenlang ver zet toch in met eisen van de Euro pese geldschieters. Meerdere reizigers beklaagden zich bij deze krant over de storin gen. „Het ging bijna nooit mis op mijn traject, maar sinds de komst van de nieuwe sprinters heb ik al zes keer forse vertraging opgelo pen", zegt Tim uit Tilburg. „Daar door kwam ik 30 tot 80 minuten later in Nijmegen aan. Je moet wachten op NS die bussen inzet." De NS erkent de problemen met de Flirt, die sinds de nieuwe dienstregeling van 11 december 2016 in Nederland rondrijdt. Het speelt onder meer op de stations Nijmegen, Nijmegen Dukenburg, Wijchen en en Helmond. Storing Volgens NS zijn er twee oorzaken. De loopplank komt tegen het per ron aan en kan in de uiterste stand een storing veroorzaken, zegt NS- woordvoerster Ingeborg de Boer. „Bij bewegingen op de trede zakt deze iets in. Dit is normaal. Maar in de uiterste stand kan de trede een storing geven, waardoor ze niet meer kan inschuiven. De trein kan vanzelfsprekend niet vertrekken als de trede niet inschuift." De gevolgen van de storing ver schillen volgens de woordvoerster van de NS. „De ene keer heeft de trein nauwelijks tot een paar mi nuten vertraging, de andere keer loopt het op." De NS wil niet zeg gen wat de ergste vertraging door de storing is. Volgens de NS wordt deze week nog een software-update doorge voerd, die de storing moet verhel pen. Verder benadrukt het spoorbe drijf dat de nieuwe sprinters het 'gemiddeld goed' doen. De Boer: „Bij de introductie van een nieuwe trein houd je rekening met kinder ziektes en is een gemiddelde punctualiteit van 80 procent nor maal. De sprinter zit hier ruim bo ven met 87 procent." LONDEN Na de Verenigde Staten wil ook de Britse re gering verbieden om laptops, tabiets en dvd-spelers mee te nemen als hand bagage in vliegtui gen. Op welke vluchten de ban geldt, is nog niet be kend. Het Ameri kaanse bagagever bod geldt voor reizi gers van Royal Jor danian Airlines, Egypt Air, Turkish Airlines, Saudi Ara bian Airlines, Ku wait AirwaysRoyal Air Maroc, Qatar Airways, Emirates en Etihad Airways op vluchten van en naar dertien landen. Alles wat groter is dan een mobiele te lefoon moet in een koffer in het vracht- ruim worden inge checkt. Volgens het ministerie van Bin nenlandse Veilig heid in Washington hebben terroristen de burgerluchtvaart als doelwit gekozen en proberen ze ex plosieven in toestel len te smokkelen. Nederland gaat zo'n maatregel niet invoeren, zegt de Nationaal Coördina tor Terrorismebe strijding en Veilig heid (NCTV). „Op dit moment is daar geen aanleiding toe", aldus de NCTV. woensdag 22 maart 2017 GO BRUSSEL Eurogroepvoorzit- ter Dijsselbloem ligt weer eens zwaar overhoop met zijn Europese partijgenoten. De reden: zijn 'schokkende en schandelijke' verwijt aan Zuid- Europese landen dat ze niet al hun geld kunnen uitgeven aan drank en vrouwen, om dan steun te vragen. Dijsselbloem bedoelde dat overdrachtelijk en wilde duidelijk maken dat wie solidariteit vraagt ook aan zijn plichten moet voldoen. Zo begreep zijn eigen fractielei der in Europa Gianni Pittella dat niet. „Voor dit soort discri minerende taalgebruik be staat geen excuus." Dijssel bloem is zich van geen kwaad bewust. Hij weigert excuses of intrekking. Griekse boeren protesteren bij het hoofdkantoor van Syriza in Athene tegen de verhoging van belastingen, fotoafp De Griekse crisis is al een tijdje geen voorpaginanieuws meer, maar dat betekent allerminst dat de ellende voorbij is. Thijs Kettenis Gerben van 't Hof Rotterdam/Athene De nieuwe stoptrein van NS (de 'Flirt') kampt dagelijks met vijf tot tien storingen. De loopplank van de entree die automatisch naar buiten schuift, komt klem tegen het perron te zitten of schuift niet terug. Marcia Nieuwenhuis Utrecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 5