Nog jaren voor Grieken
weer de oude zijn
Loopplank zit sprinter dwars
Ook Britten weren laptop
uit handbagage vliegtuig
5
'Schokkende'
uitspraak van
Dijsselbloem
WAAROM ZIJN DE GRIEKEN ZO BOOS?
Grieken verdienen nog steeds zo'n
40 procent minder dan in 2008,
toen de economische malaise be
gon. Wie zijn baan hield tenminste,
want bijna een op de vier Grieken
zit zonder werk, van de jongeren
zelfs de helft. Nergens anders in de
EU is de werkloosheid zo hoog.
Griekenland is ook het enige EU-
land waar de economie in 2016
kromp, terwijl alle andere landen
uit het dal zijn geklommen. Ook
bijvoorbeeld Ierland, Spanje en
Cyprus, die net als Griekenland
door internationale geldschieters
gered moesten worden.
Voor dit jaar wordt groei ver
wacht, maar alleen als Griekenland
snel weer een akkoord sluit over
nieuwe hervormingen met zijn
geldschieters. De onderhandelin
gen daarover zitten muurvast. En
een paar procent groei wil ook niet
zeggen dat de problemen dan in
één keer weg zijn. Gepensioneer
den zullen bijvoorbeeld vermoede
lijk opnieuw moeten inleveren. Bo
vendien is in negen jaar tijd een
kwart van de Griekse economie
verdampt. Het zal nog zeker decen
nia duren voordat de Grieken weer
op hun oude levensstandaard zit
ten.
Om overeind te blijven heeft de
regering in Athene sinds 2010 250
miljard aan noodleningen van de
Europese Unie (EU), de Europese
Centrale Bank (ECB) en het Inter
nationaal Monetair Fonds (IMF) ge
kregen. In ruil voor de steun eisten
die zware bezuinigingen belasting
verhoging.
De Grieken kunnen het bloed
van Eurogroep-voorzitter Jeroen
Dijsselbloem wel drinken. Hij ver
tegenwoordigt immers de Europese
ministers van Financiën die vinden
dat Athene een potje maakt van de
boekhouding.
Uit onvrede met de belabberde
economische situatie kozen de
Grieken massaal voor de Coalitie
van Radicaal Links (Syriza). De par
tij kwam aan de macht met de be
lofte om op te houden met bezuini
gingen en de hervormingen die
schuldeisers eisten, terug te
draaien. Maar premier Alexis Tsi-
pras stemde na maandenlang ver
zet toch in met eisen van de Euro
pese geldschieters.
Meerdere reizigers beklaagden
zich bij deze krant over de storin
gen. „Het ging bijna nooit mis op
mijn traject, maar sinds de komst
van de nieuwe sprinters heb ik al
zes keer forse vertraging opgelo
pen", zegt Tim uit Tilburg. „Daar
door kwam ik 30 tot 80 minuten
later in Nijmegen aan. Je moet
wachten op NS die bussen inzet."
De NS erkent de problemen met
de Flirt, die sinds de nieuwe
dienstregeling van 11 december
2016 in Nederland rondrijdt. Het
speelt onder meer op de stations
Nijmegen, Nijmegen Dukenburg,
Wijchen en en Helmond.
Storing
Volgens NS zijn er twee oorzaken.
De loopplank komt tegen het per
ron aan en kan in de uiterste stand
een storing veroorzaken, zegt NS-
woordvoerster Ingeborg de Boer.
„Bij bewegingen op de trede zakt
deze iets in. Dit is normaal. Maar in
de uiterste stand kan de trede een
storing geven, waardoor ze niet
meer kan inschuiven. De trein kan
vanzelfsprekend niet vertrekken
als de trede niet inschuift."
De gevolgen van de storing ver
schillen volgens de woordvoerster
van de NS. „De ene keer heeft de
trein nauwelijks tot een paar mi
nuten vertraging, de andere keer
loopt het op." De NS wil niet zeg
gen wat de ergste vertraging door
de storing is.
Volgens de NS wordt deze week
nog een software-update doorge
voerd, die de storing moet verhel
pen.
Verder benadrukt het spoorbe
drijf dat de nieuwe sprinters het
'gemiddeld goed' doen. De Boer:
„Bij de introductie van een nieuwe
trein houd je rekening met kinder
ziektes en is een gemiddelde
punctualiteit van 80 procent nor
maal. De sprinter zit hier ruim bo
ven met 87 procent."
LONDEN Na de
Verenigde Staten
wil ook de Britse re
gering verbieden
om laptops, tabiets
en dvd-spelers mee
te nemen als hand
bagage in vliegtui
gen. Op welke
vluchten de ban
geldt, is nog niet be
kend. Het Ameri
kaanse bagagever
bod geldt voor reizi
gers van Royal Jor
danian Airlines,
Egypt Air, Turkish
Airlines, Saudi Ara
bian Airlines, Ku
wait AirwaysRoyal
Air Maroc, Qatar
Airways, Emirates
en Etihad Airways
op vluchten van en
naar dertien landen.
Alles wat groter is
dan een mobiele te
lefoon moet in een
koffer in het vracht-
ruim worden inge
checkt. Volgens het
ministerie van Bin
nenlandse Veilig
heid in Washington
hebben terroristen
de burgerluchtvaart
als doelwit gekozen
en proberen ze ex
plosieven in toestel
len te smokkelen.
Nederland gaat
zo'n maatregel niet
invoeren, zegt de
Nationaal Coördina
tor Terrorismebe
strijding en Veilig
heid (NCTV). „Op
dit moment is daar
geen aanleiding
toe", aldus de
NCTV.
woensdag 22 maart 2017
GO
BRUSSEL Eurogroepvoorzit-
ter Dijsselbloem ligt weer
eens zwaar overhoop met zijn
Europese partijgenoten. De
reden: zijn 'schokkende en
schandelijke' verwijt aan Zuid-
Europese landen dat ze niet al
hun geld kunnen uitgeven aan
drank en vrouwen, om dan
steun te vragen. Dijsselbloem
bedoelde dat overdrachtelijk
en wilde duidelijk maken dat
wie solidariteit vraagt ook aan
zijn plichten moet voldoen. Zo
begreep zijn eigen fractielei
der in Europa Gianni Pittella
dat niet. „Voor dit soort discri
minerende taalgebruik be
staat geen excuus." Dijssel
bloem is zich van geen kwaad
bewust. Hij weigert excuses
of intrekking.
Griekse boeren protesteren bij het hoofdkantoor van Syriza in
Athene tegen de verhoging van belastingen, fotoafp
De Griekse crisis is al een tijdje
geen voorpaginanieuws meer,
maar dat betekent allerminst dat
de ellende voorbij is.
Thijs Kettenis
Gerben van 't Hof
Rotterdam/Athene
De nieuwe stoptrein van NS (de
'Flirt') kampt dagelijks met vijf
tot tien storingen. De loopplank
van de entree die automatisch
naar buiten schuift, komt klem
tegen het perron te zitten of
schuift niet terug.
Marcia Nieuwenhuis
Utrecht