16 PRESTIGEPROJECT Lang dachten veel Amerikanen dat hij er niet echt zou komen. Maar dat lijkt een misvatting. De Amerikaanse douane start de aanbesteding voor prototypes van Trumps Mexicaanse Muur. Kort Koopwoningen 6,7 procent duurder dan vorig jaar Koopwoningen zijn wederom duurder ge worden - bijna 7 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Kadaster. De gemiddelde prijs van bestaande koopwoningen bevindt zich nu op het niveau van januari 2006. Het Kadas ter registreerde vorige maand 17.708 ver kochte woningen. Bij alle woningtypes lag de verkoop hoger dan een jaar eerder. De Mol vangt bot bij rechter over TMG John de Mol heeft een gevoelige nederlaag geleden in de overnamestrijd van TMG, het moederconcern van De Telegraaf. De Mol wilde via de rechtbank afdwingen dat hij alsnog aan tafel mag bij TMG om over zijn overnamebod te onderhandelen. Maar de rechter wees zijn eisen af. De Mol, die ruim 26 procent van de aandelen TMG heeft, kan het overnameproces nog wel vertragen en frustreren met juridische procedures. Nieuwe tankterminal op de Rotterdamse Maasvlakte Havendienstverlener HES International bouwt aan de Mississippihaven op de Maas vlakte een nieuwe tankterminal voor olie producten en biobrandstoffen. Daarmee is een investering gemoeid van enkele hon derden miljoenen euro's. Op het terrein van 27 hectare komen 52 tanks met een capaci teit van in totaal zo'n 1,3 miljoen kubieke meter. Het havenbedrijf zorgt voor een kade van 1.100 meter lang waar zelfs de grootste zeetankschepen kunnen aanmeren. Ook ko men er aanlegplaatsen voor binnenvaart schepen. 'Snel akkoord met Japan' De onderhandelingen over een vrijhandels verdrag tussen Japan en de EU zijn in een beslissende fase beland. De Europese Com missie heeft er vertrouwen in dat er nog dit jaar een akkoord kan worden gesloten, aldus commissievoorzitter Jean-Claude Juncker. Flitsen AkzoNobel +i ING Galapagos Arcelor Mittal ooral belangrijk: de hoogte (min stens 5,5 meter, maar liefst 9 me ter) en anti- klim- en anti graaf-maatrege len. De noordkant, waar Amerika nen zicht op hebben, moet er bo vendien 'esthetisch aantrekkelijk' uitzien. Over de zuidkant geen woord. Er is nog veel onzeker, niet in het minst over de financiering. Maar de toon is gezet: de muur komt er, in ieder geval deels. Een prijskaartje is er moeilijk aan te hangen, omdat enorm veel facto ren een rol spelen en nog geen knoop doorgehakt is over de be kostiging. Gaat Mexico gedwon gen meebetalen, bijvoorbeeld in de vorm van een importbelasting? Duidelijk is dat de economische gevolgen hoe dan ook flink zijn. En ze zijn overwegend 'schadelijk', voorspelt Vanda Felbab Brown, ex pert in clandestiene economie aan instituut Brookings. Klandizie Er is één groep die beslist zal profi teren van de aanleg: Amerikaanse bouwbedrijven. De waarde van aandelen van aannemers die de re gering Trump mogelijk inhuurt, steeg de dag na zijn verkiezing met 10 tot 12 procent. Maar ook de detailhandelaren in de grensstreek met Mexico zouden weieens garen kunnen spinnen bij de bouwactiviteiten. Aannemers en hun werknemers die in de grensgebieden neerstrijken, bete kenen in de bouwperiode immers veel klandizie voor de lokale de tailhandel. De vraag naar hotelka mers en woningen zal toenemen, is de verwachting - wat de hui zenprijzen in grensplaatsen de lucht in doet schieten. Dat kan weieens voor het hele zuiden gelden, voorspelde inves teerder Jean-Michel Wasterlain in vakblad Barron's. Er zal dankzij de enorme behoefte op de grens grote vraag ontstaan naar bouwvakkers en bouwmateriaal. Bouwkosten lopen zo op; huizen worden duur der. Aan de andere kant: grens- De economische gevolgen zullen flink zijn. En overwegend schadelijk plaatsen als Nogales leven van in ternationale handel tussen Mexico en de VS. Als de bedrijven die to maten en auto-onderdelen impor teren over de kop gaan dankzij de invoerbelasting van 20 procent die Trump heeft geopperd, vallen juist gaten op industrieterreinen en in kantoorgebouwen in het grensge bied. Het is dus nogal van belang hoe de muur betaald wordt. Niet al leen voor de grensregio: in het hele land zijn 6 miljoen banen af hankelijk van handel met Mexico, volgens de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Elke dag verhan delen Amerikanen en Mexicanen zo'n 1,6 miljard dollar aan produc ten aan elkaar. Het invoertarief waarmeeTrump dreigt, raakt vol gens experts vooral de Ameri kaanse consument. Als bedrijven meer moeten betalen voor import van avocado's uit Mexico, betaalt de klant meer voor zijn guaca- mole. Niet waterdicht Een andere optie, meent Trump: het geld dat Mexicanen in de VS naar huis sturen inhouden of belas ten. Maar dat lijkt juridisch lastig, is niet waterdicht, en lijkt niet ge noeg. Mexicanen sturen per jaar bijna 26 miljard dollar naar familie. Schattingen over de bouwkosten voor de grensmuur lopen uiteen van 21,6 miljard (volgens het minis terie van Binnenlandse Veiligheid) tot 31,2 miljard (het Massachusetts Institute of Technology) - en dat is nog zonder kosten voor onderhoud en bewaking. Levert die monsteruitgave dan in ieder geval banen op? Ja - de bouwconsultants van Gleeds Worldwide schatten dat zo'n 40.000 arbeiders nodig zijn. Iro nisch genoeg moeten bouwbedrij ven waarschijnlijk wel illegalen of Mexicaanse bouwvakkers inscha kelen. In de VS bestaat al een te kort aan bouwpersoneel; legale bouwvakkers zijn helemaal moei lijk te vinden. In Texas heeft de helft van de werknemers in de sector niet de juiste werk- of ver- blijfspapieren, schatten activisten van het Workers Defense Project. Aan Harvard gaat professor George Borjas ervan uit dat de in stroom van laagopgeleide arbei ders uit Latijns-Amerika de afge- PRIJSSTIJGING BUITENSPEL BIOBRANDSTOFFEN HANDELSVERDAG Tientallen vleesveehouders voelen zich het kind van de rekening nu de totale veesta pel moet worden ingekrompen om het mest probleem op te lossen. Volgens de vleesvee houders zijn melkveehouders de veroorza kers van het extra mestoverschot, en niet zij. BMW lanceert de komende twee jaar veertig nieuwe modellen of vernieuwde ver sies van bestaande modellen. Het gaat vol gens topman Harald Krüger onder meer om een nieuwe X7 en een reeks nieuwe hybride voertuigen. O Het Ameri kaanse PPG In dustries zou een nieuw over namebod op de verfmaker aan het voorberei den zijn. woensdag 22 maart 2017 GO Financiële waar den deden het gisteren redelijk op het Damrak. m De biotechno- loog hoorde gis teren tot de grote verliezers in de AEX. De staalgigant zakte ver weg. o Karlijn van Houwelingen Nogales —Vanda Felbab Brown business

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16