16
PRESTIGEPROJECT
Lang dachten veel Amerikanen dat hij er niet echt zou
komen. Maar dat lijkt een misvatting. De Amerikaanse douane
start de aanbesteding voor prototypes van Trumps
Mexicaanse Muur.
Kort
Koopwoningen 6,7 procent
duurder dan vorig jaar
Koopwoningen zijn wederom duurder ge
worden - bijna 7 procent, blijkt uit cijfers
van het Centraal Bureau voor de Statistiek
en het Kadaster. De gemiddelde prijs van
bestaande koopwoningen bevindt zich nu
op het niveau van januari 2006. Het Kadas
ter registreerde vorige maand 17.708 ver
kochte woningen. Bij alle woningtypes lag
de verkoop hoger dan een jaar eerder.
De Mol vangt bot bij
rechter over TMG
John de Mol heeft een gevoelige nederlaag
geleden in de overnamestrijd van TMG, het
moederconcern van De Telegraaf. De Mol
wilde via de rechtbank afdwingen dat hij
alsnog aan tafel mag bij TMG om over zijn
overnamebod te onderhandelen. Maar de
rechter wees zijn eisen af. De Mol, die ruim
26 procent van de aandelen TMG heeft, kan
het overnameproces nog wel vertragen en
frustreren met juridische procedures.
Nieuwe tankterminal op de
Rotterdamse Maasvlakte
Havendienstverlener HES International
bouwt aan de Mississippihaven op de Maas
vlakte een nieuwe tankterminal voor olie
producten en biobrandstoffen. Daarmee is
een investering gemoeid van enkele hon
derden miljoenen euro's. Op het terrein van
27 hectare komen 52 tanks met een capaci
teit van in totaal zo'n 1,3 miljoen kubieke
meter. Het havenbedrijf zorgt voor een kade
van 1.100 meter lang waar zelfs de grootste
zeetankschepen kunnen aanmeren. Ook ko
men er aanlegplaatsen voor binnenvaart
schepen.
'Snel akkoord met Japan'
De onderhandelingen over een vrijhandels
verdrag tussen Japan en de EU zijn in een
beslissende fase beland. De Europese Com
missie heeft er vertrouwen in dat er nog dit
jaar een akkoord kan worden gesloten, aldus
commissievoorzitter Jean-Claude Juncker.
Flitsen
AkzoNobel
+i
ING
Galapagos
Arcelor
Mittal
ooral belangrijk:
de hoogte (min
stens 5,5 meter,
maar liefst 9 me
ter) en anti-
klim- en anti
graaf-maatrege
len. De noordkant, waar Amerika
nen zicht op hebben, moet er bo
vendien 'esthetisch aantrekkelijk'
uitzien. Over de zuidkant geen
woord.
Er is nog veel onzeker, niet in
het minst over de financiering.
Maar de toon is gezet: de muur
komt er, in ieder geval deels. Een
prijskaartje is er moeilijk aan te
hangen, omdat enorm veel facto
ren een rol spelen en nog geen
knoop doorgehakt is over de be
kostiging. Gaat Mexico gedwon
gen meebetalen, bijvoorbeeld in
de vorm van een importbelasting?
Duidelijk is dat de economische
gevolgen hoe dan ook flink zijn.
En ze zijn overwegend 'schadelijk',
voorspelt Vanda Felbab Brown, ex
pert in clandestiene economie aan
instituut Brookings.
Klandizie
Er is één groep die beslist zal profi
teren van de aanleg: Amerikaanse
bouwbedrijven. De waarde van
aandelen van aannemers die de re
gering Trump mogelijk inhuurt,
steeg de dag na zijn verkiezing met
10 tot 12 procent.
Maar ook de detailhandelaren in
de grensstreek met Mexico zouden
weieens garen kunnen spinnen bij
de bouwactiviteiten. Aannemers
en hun werknemers die in de
grensgebieden neerstrijken, bete
kenen in de bouwperiode immers
veel klandizie voor de lokale de
tailhandel. De vraag naar hotelka
mers en woningen zal toenemen,
is de verwachting - wat de hui
zenprijzen in grensplaatsen de
lucht in doet schieten.
Dat kan weieens voor het hele
zuiden gelden, voorspelde inves
teerder Jean-Michel Wasterlain in
vakblad Barron's. Er zal dankzij de
enorme behoefte op de grens grote
vraag ontstaan naar bouwvakkers
en bouwmateriaal. Bouwkosten
lopen zo op; huizen worden duur
der. Aan de andere kant: grens-
De economische
gevolgen zullen flink
zijn. En overwegend
schadelijk
plaatsen als Nogales leven van in
ternationale handel tussen Mexico
en de VS. Als de bedrijven die to
maten en auto-onderdelen impor
teren over de kop gaan dankzij de
invoerbelasting van 20 procent die
Trump heeft geopperd, vallen juist
gaten op industrieterreinen en in
kantoorgebouwen in het grensge
bied.
Het is dus nogal van belang hoe
de muur betaald wordt. Niet al
leen voor de grensregio: in het
hele land zijn 6 miljoen banen af
hankelijk van handel met Mexico,
volgens de Amerikaanse Kamer
van Koophandel. Elke dag verhan
delen Amerikanen en Mexicanen
zo'n 1,6 miljard dollar aan produc
ten aan elkaar. Het invoertarief
waarmeeTrump dreigt, raakt vol
gens experts vooral de Ameri
kaanse consument. Als bedrijven
meer moeten betalen voor import
van avocado's uit Mexico, betaalt
de klant meer voor zijn guaca-
mole.
Niet waterdicht
Een andere optie, meent Trump:
het geld dat Mexicanen in de VS
naar huis sturen inhouden of belas
ten. Maar dat lijkt juridisch lastig, is
niet waterdicht, en lijkt niet ge
noeg. Mexicanen sturen per jaar
bijna 26 miljard dollar naar familie.
Schattingen over de bouwkosten
voor de grensmuur lopen uiteen
van 21,6 miljard (volgens het minis
terie van Binnenlandse Veiligheid)
tot 31,2 miljard (het Massachusetts
Institute of Technology) - en dat is
nog zonder kosten voor onderhoud
en bewaking.
Levert die monsteruitgave dan
in ieder geval banen op? Ja - de
bouwconsultants van Gleeds
Worldwide schatten dat zo'n
40.000 arbeiders nodig zijn. Iro
nisch genoeg moeten bouwbedrij
ven waarschijnlijk wel illegalen of
Mexicaanse bouwvakkers inscha
kelen. In de VS bestaat al een te
kort aan bouwpersoneel; legale
bouwvakkers zijn helemaal moei
lijk te vinden. In Texas heeft de
helft van de werknemers in de
sector niet de juiste werk- of ver-
blijfspapieren, schatten activisten
van het Workers Defense Project.
Aan Harvard gaat professor
George Borjas ervan uit dat de in
stroom van laagopgeleide arbei
ders uit Latijns-Amerika de afge-
PRIJSSTIJGING
BUITENSPEL
BIOBRANDSTOFFEN
HANDELSVERDAG
Tientallen vleesveehouders voelen zich
het kind van de rekening nu de totale veesta
pel moet worden ingekrompen om het mest
probleem op te lossen. Volgens de vleesvee
houders zijn melkveehouders de veroorza
kers van het extra mestoverschot, en niet zij.
BMW lanceert de komende twee jaar
veertig nieuwe modellen of vernieuwde ver
sies van bestaande modellen. Het gaat vol
gens topman Harald Krüger onder meer om
een nieuwe X7 en een reeks nieuwe hybride
voertuigen.
O
Het Ameri
kaanse PPG In
dustries zou
een nieuw over
namebod op de
verfmaker aan
het voorberei
den zijn.
woensdag 22 maart 2017
GO
Financiële waar
den deden het
gisteren redelijk
op het Damrak.
m
De biotechno-
loog hoorde gis
teren tot de
grote verliezers
in de AEX.
De staalgigant
zakte ver weg.
o
Karlijn van Houwelingen
Nogales
—Vanda Felbab Brown
business