BIZAR!
6 V FORMULE 1
EN DAAR
IS-IE
Formule 1-commentator Olav Mol ziet vergenoegd hoe de
populariteit van 'zijn' sport explodeert, met dank aan Max
Het geluid van de Formule 1 is al jaren hetzelfde: gierende motoren met daarbij het ronkende
stemgeluid van Olav Mol (55). De zelfbenoemde predikant van de racerij laat zijn licht schijnen over zijn
sport en de Max-manie die Nederland vorig jaar overspoelde. „Dit is geen hype, het gaat nog jaren duren."
Max rijdt om te
winnen, de rest
interesseert hem niet
Het is een vorm van
sportief autisme
De rijkste teams hebben
de beste auto's maar dat
is niet anders dan dat Real
en Barcelona de beste
voetballers hebben
Fucking bizar!
Max Verstappen
in de laatste bocht
In Barcelona
HÖZHH3
„Wie? Max Verstappen?
„Hij is zelfs nog beter. Hij heeft ex
treem veel talent. Hij valt in de cate
gorie Schumacher, Hamilton,
Alonso. Als mensen me vragen:
wordt hij wereldkampioen, dan moet
ik zeggen: ja. Alle voortekenen wij
zen erop. Al moet het natuurlijk wel
eerst gebeuren. Je kunt je in de For
mule 1 ook doodrijden."
„Maar zo is het wel. Het is en blijft
een gevaarlijke sport."
„Het gaat ook om de manier waarop.
Max was veel indrukwekkender. Die
inhaalraces waren uniek."
„Natuurlijk maakte hij fouten. Hij zat
nog in een leerfase. Maar échte grote
fouten vind ik eigenlijk alleen cras
hen. Dat deed hij in Monaco, en ver
der niet."
„Zijn hele leven is risico's nemen.
Zijn denkwijze is het tegenoverge
stelde van hoe de meeste andere cou
reurs denken. Normale mensen zien
een gaatje en vragen zich af of het
wel slim is om erin te duiken. Hij ziet
een gat en vind dat je niet goed bij je
hoofd bent als je er niet in duikt.
Daarna ziet hij wel wat de wedstrijd
leiding doet."
„Ik vind hem niet zo onbezonnen en
roekeloos hoor. Hij doet dingen die
anderen niet doen, ja. Hij rekent niet,
hij is ouderwets aan het racen. Hij is
in staat om andere dingen te doen als
hij op het randje rijdt. Hij heeft meer
denkruimte over dan de meeste an
deren als hij het maximale uit zijn
auto haalt. Daarmee legt hij de lat ho
ger, ook voor de rest. Het is ook een
mentaal spelletje. Max toont zich zó
zeker. Het hele veld denkt nu: o jee,
daar is Verstappen. Hij rijdt om te
winnen, de rest interesseert hem
niet. Vergeet niet dat hij dat al vanaf
zijn vierde doet. Winnen, dat is wat
hij kan. En ook het enige wat hij wil.
Je moet een beetje een teringlijer zijn
om de beste van de wereld te zijn in
wat je doet. Het is een vorm van
sportief autisme. Je hoeft niet met
hem in een restaurant af te spreken
om eens rustig bij te praten, want na
twee happen is hij weer weg om met
een monteur nog eens te kijken of
die ene bocht niet nog een beetje
sneller kan."
„Nee. Om te beginnen is het geen
hype. Want dit gaat nog jaren duren:
het enthousiasme over Max is pas het
begin. Vóór de intrede van Max ke
ken er tussen de 500 en 600 duizend
Nederlanders naar Formule i-races.
Nu zijn dat er tussen de 900 duizend
en de 1,3 miljoen. Daar zitten veel
herintreders bij. Ze keken toen Jos
meedeed, en nu Max meedoet haken
ze weer in. Zeker omdat hij zo bela
chelijk goed is."
„Misschien wel. Maar dat is een
beetje Nederlands hè? Als we ergens
goed in zijn, dan zitten we massaal
voor de buis. Dat gebeurt in alle spor
ten. Als Krajicek Wimbledon wint,
dan houden we van tennis. Als de
Nederlandse wielrenners het goed
doen in de Tour, dan zijn we wieler
fans. En het NOS Journaal gaat uit
leggen wat mixed martial arts is als
we daar een wereldkampioen in heb
ben."
„Nee, helemaal niet. Hoe meer men
sen snappen wat ik zo leuk vind aan
Formule 1, des te mooier het is. Ik
houd er rekening mee in mijn com
mentaar. Ik waak voor de breedte. Ik
praat niet alleen tegen de fans die al
vijftien jaar kijken, maar ook tegen de
nieuwelingen die net inschakelen.
Mijn doel is zieltjes winnen. Ik ben
niet de paus van de Formule 1, maar
wel een soort dominee."
„De onvoorspelbaarheid. Bij de start
staan er twintig auto's achter een
lamp - en je weet niet wat er gaat ge
beuren. Je kunt je in autosport niet
verstoppen. Een slechte dag is met
een een dik probleem. Dat is wat het
spannend maakt. En regen natuur
lijk. Dan komen de beste coureurs
nog meer bovendrijven."
„In de basis klopt dat. De rijkste
teams hebben de beste auto's. Maar
aan de andere kant: dat is ook niet
heel veel anders dan dat Real Madrid
Jaren zitje naar dingen
te kijken en te hopen
maandag 20 maart 2017
'Zieltjes winnen is mijn
doel, als een dominee'
@thijszonneveld
Zeg eens eerlijk, is-ie nou écht zo
goed?
Ja.
Dat klinkt nogal cru.
Als ik als leek naar de statistieken
kijk, dan zie ik dat zijn teamgenoot
Ricciardo vorig jaar heel wat pun
ten meer scoorde dan Verstappen:
256 om 204.
Dat kwam ook omdat hij wel móest
inhalen. Hij belandde achteraan
omdat hij fouten maakte.
Hij nam wel veel risico's.
Kun je zo wel wereldkampioen
worden? Daarvoor moet je toch
heel saai en berekenend rijden? Is
Verstappen niet te onbezonnen?
Te roekeloos?
Olav Mol interviewt Max Verstappen
voorafgaand aan de GP van Australië, toen
de Nederlander nog voor Toro Rosso reed.
FOTO PETER VAN EGMOND
Het is dus niet zo dat we in Neder
land puur door een oranje bril kij
ken en een jochie hypen?
Successupporters.
Stoort dat jou niet, als Formule 1-
purist? Al die mensen die nu wél
kijken, louter omdat er een Neder
lander vooraan meerijdt?
Nou dominee, leg dan maar eens
uit wat er zo mooi is aan de For
mule 1.
Het is toch gewoon zo dat degene
met de snelste auto wint?
Mede dankzij het
commentaar van
Olav Mol is 15 mei
2016 in ons collec
tieve sportgeheugen
gebeiteld. Zijn woor
den bij de laatste
meters van Max Ver
stappens winnende
race in Barcelona: