n de balletstudio zijn alleen de dansers Mara Hulspas en Bonnie Doets aanwezig. Uit de luidspreker schalt de stem van Edith Piaf. Hulspas en Doets repeteren een eigenaardige ballroomdans voor de voorstelling Le Chat Noir naar de gelijknamige Parijse cabaretclub. Zonder decor en kostuums, maar de kokette rijglaarsjes van beide dansers en de melancholische muziek voeren je als vanzelf mee naar de tijd van frivool variété en tragisch verval in vooroorlogs Montmartre. Choreograaf Ed Wubbe (60) zit ontspannen in een stoel voor de spiegels. Met de reprise van Le Chat Noir (2013) en Holland (2009) viert hij zijn 25-jarig jubileum als artistiek directeur van het Scapino Ballet. Onder zijn leiding veran- derde het repertoire van het ballet van klassiek naar modern en werd het gezelschap internationaal op de kaart gezet. Meer dan veertig balletten maakte hij, waaronder succesvolle stukken als Perfect Skin en Songs for Drella, een dansportret van Andy Warhol, en Ting!, een productie met dans, muziek en circus. Zo zoekt hij de grenzen van ballet op en voegt er een dosis theater aan toe. Hulspas heeft deze rol nooit eerder gedanst, Doets wel. Samen met de choreograaf nemen ze de dans door. 'Reconstrueren' noemt Wubbe dat. Eigen inbreng en nieuwe ideeën worden gesti muleerd. „Mooi plaatje, Mara", zegt Wubbe. „Dat neergaan mag nog pathetischer." Hij steekt twee duimen omhoog, staat op, draait om de dansers heen en neemt soms een rol over. De sfeer is relaxed, al wordt er intensief gewerkt. Aan het eind van de oefening liggen her en der veertjes van de boa verspreid. Die gaat de voorstelling niet halen. Briesend paard Na de pauze voegen Doets en Hulspas zich bij de rest van de dansers in de grote studio, waar Wubbes echtgenote Marlies net een stuk uit Holland heeft gerepe teerd. Wubbe pakt de draad van Le Chat Noir weet op. Een solo op een chanson van Jacques Brei, een pas de deux op La Barcarolle van Jacques Offenbach en een groeps- scène waarbij dansers ieder op hun eigen manier door elkaar lopen. De een galoppeert als een briesend paard, de ander maakt constant buigingen, er wordt gezwalkt en gezwierd en druk met armen gezwaaid, ook door de choreograaf. In de kale studio wordt zo een sfeer van hoeren en snoeren, dronkaards en artiesten neergezet. Synchroon gaat het weer in de uitsmijter: de cancan. Niet met de rokken omhoog en de benen in de lucht, maar a la Ed Wubbe: in zwarte lange gewaden en met gebalde vuisten in kanten mouwen. Op rijglaarsjes, dat dan weer wel. Ballroom Ed Wubbe aan het werk als choreograaf; hij geeft suggesties en staat open voor nieuwe ideeën. Mara Hulspas (met knotje) en Bonnie Doets repeteren een bijzondere pas de deux voor Le Chat Noir. Holland Le Chat Noir, choreo grafie Ed Wubbe. Van 18 maart t/m 11 mei 2017, scapinoballet.nl 341 zaterdag 18 maart 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 92