'IN ELK VOORWERP ZIT WEL EEN BEPAALD PERSONAGE VERSTOPT' haJ/ïe De 29-jarige Gantz schakelde alle hulp troepen in die ze kon mobiliseren - zo breide moeder Loes Luca het truitje van de titelfiguur. Gantz: „Als ik je één tip mag geven, dan is dat: lees The Animation Survival Kit van Richard Williams. Hij won een Oscar voor Who Framed Roger Rabbit, en zijn boek is dé animatiebijbel. Heel toegankelijk en geestig geschreven. „Mensen denken vaak dat je voor stop- motion enorm geduldig moet zijn. Nou, dat ben ik niet. Wél moet je over een lange adem beschikken. Een belangrijke les is dat je niet moet gaan bijhouden hoeveel frames je in totaal hebt geani meerd, dan word je gek! Aan de negen minuten van Edmond werkte een heel team een heel jaar. Soms dag én nacht. „Omdat het mijn eerste keer stop- motion was, maakte ik ook zo'n beetje elke fout die je kunt maken. Had ik het armatuur, dat is het inwendige skelet dat scharniert, gelijmd in plaatst van gesoldeerd. En viel er halverwege een scène zomaar een arm van de Edmond- pop af. Konden we weer van voor af aan beginnen. „Tegenslag hoort erbij. Als je een stop-motionfilm wilt maken, moet je het vooral leuk vinden problemen op te lossen. Maar maak het vooral niet té in gewikkeld, je kunt ook wat simpeler be ginnen. Ben je geen kleitalent, knip dan figuurtjes van papier uit, dan heb je veel sneller resultaat. En vergeet volgende keer niet de tafel vast te lijmen." Par don? „Ja, dat is echt een toptip. Het is al funest als er ook maar iets onbedoeld een millimeter verschuift. Alles moet rotsvast staan. In plaats van de tafel poten vast te lijmen, kun je ook een hoekje van hout timmeren die als een stootbumper om het statief staat." Stop-motion? Ga dat zien! Als Gantz een nieuwkomer is, dan is Patrick Raats een stop-motionveteraan. „Vijfentwintig jaar geleden leerde ik het vak, bij de Toonder Studio's, met het animeren van Loekie de Leeuw. Een geweldige leerschool, want we maakten zo'n driehonderd filmpjes per jaar." Hoewel het arbeidsintensieve karakter en het daarbij behorende prijskaartje maken dat bedrijven vandaag de dag de computer verkiezen boven basismateri aal als klei en hout, hoeft Raats nog niet te denken aan stoppen. Naast vrij werk brengt hij voor commerciële klussen zo'n beetje van alles tot leven, van lever worsten en croissants tot mobieltjes. Bewust houterig Patrick Raats: „Bestaande objecten ge bruiken is ook voor beginners prima te doen. In elk voorwerp zit wel een be paald personage verscholen. Laat maar eens een kopje over het aanrecht dansen. En sleutel niet een complexe pop in elkaar, maar ga met een lego- of play- mobielfiguur aan de slag. Van dat soort vingeroefeningen steek je meer op, dan dat je meteen heel ambitieus van start gaat. Hoe korter, hoe beter. Eén minuut animatie lijkt kort, maar het is meer dan voldoende om een verhaal te vertellen. Ik zou de meeste aandacht in het scena rio en een goed idee steken. „Veel mensen staren zich blind op techniek. Maar als het verhaal geinig is, vergeeft de kijker je onvolkomenheden. Omgekeerd niet. Kijk maar eens naar de allereerste Wallace Gromit, uit 1989. Technisch misschien niet perfect, maar het verhaal sleept je mee. Het is geen schande als je een vingerafdruk in de klei ziet. Integendeel, dat is juist de charme. En mijn laatste advies: veel stop-motionfilms bekijken! Daar leer je misschien wel het meeste van." Dat kan van 22 tot en met 26 maart in Utrecht, op de twintigste editie van het Holland Animation Film Festival, waar naast Edmond ook de twee voor een Oscar genomineerde lange stop-motion- films Kubo and the Two Strings en Ma vie de Courgetteop het menu staan, naast tal van andersoortige animatie uiteraard. Daarin wordt overigens ook regelmatig geprobeerd dat ouderwetse, 'gezellige' stop-motioneffect te simuleren. Kijk maar eens goed naar een volledig met de computer gemaakte film als de Lego Batman-film, waarvoor de makers heel wat rekenkracht inzetten om de anima ties bewust houterig te maken. Of het spectaculaire slotgevecht uit Miss Pere grine's Home for Peculiar Children, waar mee Tim Burton een ode brengt aan de meest invloedrijke stop-motionscène uit de filmgeschiedenis: het levende skelettengevecht uit Jason and the Argo nauts, uit 1963. Die skeletten zijn niet kapot te krijgen en datzelfde geldt voor het fenomeen stop-motion: of dat nu in de bios, op tv, op YouTube, of toch aan die keukentafel is. «I iCOURCETTEc - Patrick Raats Volwassen kinderfilm Ma vie de Courgette (in het Nederlands uitgebracht als Mijn naam is Courgette) oogt schattig, maar gaat over thema's als ouderloosheid, misbruik en misdaad. Kubo and the Two Strings De kans is groot dat je na het zien van Kubo, denkt dat je naar compu teranimatie hebt gekeken, zo waan zinnig strak en ge polijst oogt dit staaltje perfectio nisme. Ma vie de Courgette Zwitsers stop-moti- ondebuut over een 9-jarig weesjochie en zijn lotgenoten in een kinderhuis. Hartverscheurend mooi voor volwas senen en een kleurrijk avontuur voor kinderen. Anomalisa Een stopmotionfilm met 12 jaar en ouder als kijkwij zer? Tja, Charlie Kaufmans bizarre midlifecrisis-kome die heeft behalve een volwassen thema ook stop- motionseks in de aanbieding. $flcr>TUk&4^u 30zaterdag 18 maart 2017 WG

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 88