STOP-MOTION IS DE MOEILIJKSTE ANIMATIEVORM Schokkend! wg magazine 29 In zijn huidige bioscoop gedaante is King Kong een digitale creatie, maar in 1933 was hij een poppetje van 45 centi meter dat sommige bezoekers liet flauwvallen van schrik. Dankzij de stopmotiontechniek (het animeren van levenloze voorwerpen) kwam de 'gigant' tot leven, door de pop steeds een klein beetje te bewe gen en dan een foto te nemen. Vierentwintig beeldjes achter elkaar waren goed voor één seconde filmbeweging. Animatoren smokkelen graag, vandaar dat de meeste stop-motionfilms maar twaalf beeldjes per seconden bevatten. Scheelt de helft van het werk, maar creëert ook dat typi sche schokkerige effect. De oude King Kong is zeg maar de voor vader van Loekie de Leeuw, Shaun the Sheep en Buurman en Buurman. Het aardige van stop- motion is dat dit een filmkunstje is dat je met wat geduld en klei ook aan de keukentafel kunt her halen - wat je van de computer- Kong van Skull Island niet kunt zeggen. Precisiewerk Wie het anno 2017 heeft over Dollywood, doelt waar schijnlijk op het pretpark van Dolly Parton in de VS, maar inde eerste helft van de jaren 50 stond Dollywood voor een succesvolle Neder landse 'poppenanimatie- fabriek'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 87