STOP-MOTION IS
DE MOEILIJKSTE
ANIMATIEVORM
Schokkend!
wg magazine 29
In zijn huidige bioscoop
gedaante is King Kong een
digitale creatie, maar in 1933
was hij een poppetje van 45 centi
meter dat sommige bezoekers liet
flauwvallen van schrik. Dankzij de
stopmotiontechniek (het animeren
van levenloze voorwerpen) kwam
de 'gigant' tot leven, door de pop
steeds een klein beetje te bewe
gen en dan een foto te nemen.
Vierentwintig beeldjes achter
elkaar waren goed voor één
seconde filmbeweging. Animatoren
smokkelen graag, vandaar dat
de meeste stop-motionfilms maar
twaalf beeldjes per seconden
bevatten. Scheelt de helft van het
werk, maar creëert ook dat typi
sche schokkerige effect. De oude
King Kong is zeg maar de voor
vader van Loekie de Leeuw,
Shaun the Sheep en Buurman en
Buurman. Het aardige van stop-
motion is dat dit een filmkunstje
is dat je met wat geduld en klei
ook aan de keukentafel kunt her
halen - wat je van de computer-
Kong van Skull Island niet kunt
zeggen.
Precisiewerk
Wie het anno 2017 heeft
over Dollywood, doelt waar
schijnlijk op het pretpark van
Dolly Parton in de VS, maar
inde eerste helft van de jaren
50 stond Dollywood voor
een succesvolle Neder
landse 'poppenanimatie-
fabriek'.