5 Filmfreak Ab Zagt en popjournalist Stefan Raatgever draaien door Filmregisseur Michael Mann maakte een nieuwe versie van zijn beroemde misdaadfilm Heat. Ab Zagt bekeek de blu-ray alvast. n filmkringen rouleert de grap over drie regisseurs die in Hollywood te boek staan als mannen met korte lont jes. „Je staat in een lift met James Cameron, Terence Malick en Michael Mann. Je hebt een pistool met twee ko gels. Wat doe je?" Het juiste antwoord: „Schiet twee keer op Michael Mann." Geeft Michael Mann echt aanleiding voor zoveel haat? Wie zijn commentaar beluistert op de onlangs verschenen blu-ray van zijn meesterwerk Heat (1995) krijgt te maken met iemand die heel rustig en afgemeten over zijn werk praat. Geen enkele keer schiet hij uit zijn slof. Maar ja, in een rustige studio een film toelichten waarop je heel erg trots bent, lijkt mij ook niet bepaald stressvol. Geen enkele reden om dan oververhit te raken. Zo'n omgeving is niet te vergelij ken met een filmset waar 1.001 dingen mis kunnen gaan. Onder zulke omstan digheden kan Mann, als je sommige verhalen van zijn acteurs mag geloven, behoorlijk tekeergaan. Uit alle woorden van Mann (die ook Miami Vice, The Last of the Mohicans, en The Insider regisseerde) blijkt dat hij zeer tevreden is over Heat. Terecht heeft de film de reputatie van een van de beste misdaadfilms die ooit in Hollywood is gemaakt. Het verhaal draait om twee tegenpolen die meer met elkaar gemeen hebben dan zij zich in eerste instantie realiseren. Al Pacino speelt een recher cheur uit Los Angeles, Vincent Hanna, een man met een opvliegend karakter die, zoals Mann toelicht, als een roofdier op zijn prooi duikt. Robert de Niro is als bankovervaller Neil McCauley zijn tegenstander. Een hyperintelligente perfectionist die alleen professionals om zich heen duldt. Dat een van zijn handlangers bij de eerste overval uit de band springt, kan hij niet accepteren. Heat gaat de geschiedenis in als de eerste film waarin Pacino en De Niro, twee giganten van de Amerikaanse misdaadcinema, samen in beeld ver schijnen. Hun aftastende gesprek in een restaurant onder het genot van een kopje koffie vormt het hoogtepunt. De scène is klassiek. Mann legt uit dat deze scène op verschillende manieren is opgenomen met telkens een ander camerastandpunt. Uiteindelijk koos hij voor de elfde opname, waarin Pacino en De Niro zo close mogelijk zijn gefilmd. Vooral het telkens wegkijken als de ander aan het woord is levert een fascinerend duel met woorden en blikken op. Uit de toelichting van Mann blijkt dat de meeste personages uit zijn film gebaseerd zijn op bestaande politie- 261 zaterdag 18 maart 2017 Oueruerhit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 84