Doe nog maar een Op stcip met een stapel boterhammen, dat was voor veel Nederlanders lang de culinaire invulling van een uitje. Nu genieten we van latte macchiato to go en foeecieicTs alsof we nooit anders hebben gedaan. Trend ederland is in rap tempo veramerikani seerd. Tenminste, als het om koffie drinken en eten buiten de deur gaat. De omzet van de horeca is afgelopen drie jaar onafgebroken gestegen. Vooral koffie gaat als een raket, zo laten de cij fers zien. De omzet van cafés en koffie bars kwam volgens de rekenmeesters van het CBS in de laatste drie maanden van vorig jaar bijna 10 procent hoger uit dan in 2015. Die stijging is opvallend, gezien onze calvinistische volksaard, waar geen uitspattingen bij passen. We hebben een cultuur van hammetjes meenemen en een thermoskan met koffie, zegt Vincent van Dijk, die trends in de horeca volgt. „Waarom zou je een paar euro betalen als je je eigen boterhammen kunt smeren, was lang de gedachte. Nu zie je dat we koffie to go halen, ontbijten buiten de deur en onderweg een broodje kopen." Jongeren tussen 18 en 36 jaar eten vaak buiten de deur, blijkt uit de cijfers: een op de drie doet dat minimaal een keer per week. Er gaat veel geld doorheen, vooral bij millennials, weet Van Dijk. „Die hangen met het grootste gemak de hele dag in de horeca rond." Babyboomers doen dat minder, maar geven wel meer uit. Vaker uithuizig genieten hoort bij een ontwikkeling die al langer gaande is. Trendwatcher Van Dijk denkt dat die is begonnen met de komst van zaken als Starbucks en Coffee Company. „In het buitenland was het al langer gewoon om buiten de deur te eten en drinken. Denk aan New York. Mensen kopiëren dit gedrag uit series. In Friends hangen de hoofdrolspelers continu in een bar." En in Sex and the City gebruikten de New Yorkse personages hun keuken amper nog. Het delen van foto's op sociale media en 'inchecken' op locaties wakkert de trend aan. Naast genieten speelt gemak een grote rol bij het grootverbruik van de horeca. Neem Harm van Ballegooy (29). Opge groeid met de gewoonte om boterham men mee te nemen, gewend geraakt aan veelvuldig horecagebruik. „Ik kan op elk moment van de dag kiezen waar ik zin in heb en ik hoef niks te plannen." magazine 21 Te kst JULIA CONEMANS toto's MARCO HOFSTÉ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 79