Welkom IN DIT NUMMER DOEN DE WERELD STAAT IN BLOEI l)e sfeer van dronkaards, hoeren en artiesten in een kale studio DANSEN Even een hapje eten met die vriend, met een kop koffie werken in dat leuke tentje. En o ja, nog een borrel na afloop met die oude bekende. We consumeren steeds meer buiten de deur, bleek onlangs uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. We vroegen journalist Julia Cone- mans, wiens Instagram-account vol staat met foto's van lekkere koffies en luxe broodjes, voor dit magazine enkele 'grootverbruikers' te portret teren. Julia vertelde me dat het arti kel haar aan het denken had gezet. Ze is met haar vrienden gaan tellen hoeveel ze ongeveer uitgeven in een week. Ze vonden het stiekem best confronterend. Elke dag één koffie to go van ongeveer 3,50 euro. Elke dag lunch van ongeveer 5 euro. En dan had ze het nog niet over het uit eten gaan, soms wel drie keer per week. En de drankjes in het week end. 'Ik denk dat ik de 120 euro per week makkelijk haal. Of 150 mis schien wel?' Julia schrok zo dat ze haar gedrag gaat veranderen. Dat betekent niet dat ze nu nooit meer buiten de deur wil eten ('want het is ook gezellig, lekker, genieten, ontspannen, enzo voorts'). Maar ze gaat er bewuster mee om. Zo drinkt ze nu koffie uit de automaat op het werk. En sinds kort heeft ze weer brood in huis en lekker beleg, zodat ze haar lunch mee kan nemen. Sommige mensen zullen nu denken: dat doe ik altijd. Maar ik herken dit luxe gedrag (en vele anderen gezien de CBS-cijfers). Met het geld dat Julia overhoudt, spaart ze voor een reis naar Zuid-Amerika. De eerste stappen zijn al gezet, mailt ze na een week. Mmm, toch iets om over na te denken. HEEL VEEL KOFFIE 04 Uitgeslapen 06 Monica 07 Zeven 08 Interview 15 Die van mij 18 Geld geluk 19 Mijn ma 20 Koffiedrinkers 28 Animaties maken 31 David Arjan 32 Scapino Ballet 46 Overal voorjaar 62 Oldskool 16 Lezen 26 Kijken luisteren 39 Weten 40 Eten drinken 43 Reizen 45 Wandelen 51 Puzzelen en tv-kijken Op zoek naar lentebloesems garag» Een kijkje achter de schermen van het Scapino Ballet Ingrid Sikking, Chef Magazine DJ Reageren? magazine@ persgroep.nl Luxe 20 Millennials geven met gemak 100 euro per week uit in de horeca &magazine is een uitgave van de Persgroep Chef Ingrid Sikking Coördinatie Carin Smolders Art direction Karin Goedhart, Natasja de Vries Redactie Ellen den Hollander, Florien van Rees, Ruud Roodhorst Vormgeving Cher van den Ende, Sasja Ligtenbarg Beeldredactie Joost Hoving Aan dit nummer werkten mee Anniek van den Brand, Charlotte van Genderen, I W Annemarie Kleywegt, Joyce Kraanen, Jolanda van der Ploeg Sales salessupport@persgroep.nl, 088 5722888 Marketing consumentenverkoop@persgroep.nl COVERFOTO CASPER RILA magazine 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 61