Violiste Rosanne Philippens sprankelt 8 Bewaerschole in Burgh Haamstede pakt sterk uit DELTA GAAT VERDER IN LEEFOMGEVING Willem Besselink is gefascineerd door de verborgen schoonheid van wetmatig gevormde patronen en probeert die in zijn werk te verbeelden. DELTA Land in Zee is de term waarmee de Provincie onze provincie profi leert. Kunst speelt in dat profileren een marginale rol. Aan de mooie woorden in het rapport 'Zeeland in Stroomver snelling' van voormalig premier Balkenende is bijvoorbeeld geen geldbedrag gekoppeld. Gelukkig krijgt de Bewaerschole wel pro vinciale steun. En in en vanuit dat dubbele klaslokaal in Burgh- Haamstede gebeuren unieke din gen die 'Land in Zee' ijzersterk neerzetten. Waar je als Zeeland veel meer zou kunnen doen. Waarom geen Bewaerschole bij elke toegangsweg van Zeeland? Sinds 2014 werken organisato ren en kunstenaars aan het project 'Balanceren tussen zoet en zout'. Een bijzondere verkenning van het fysieke DNA van Zeeland. Het gaat over de op de zee gewonnen polders waarin het zout van eeu wen zich heeft vermengd met de door rivieren aangevoerde klei uit verre streken. En over de door de wind opgeworpen duinen, die het water uit de wolken zeven en in ondergrondse reservoirs bewaren. Soms kun je er iets van zien, als je wandelt door het kust- en polder landschap van Schouwen-Duive- land. De bijna twintig kunstenaars die sinds 2014 bijdragen aan het project maken vaak zichtbaar wat je niet of niet makkelijk ziet. Dat is hun toegevoegde waarde. En soms maken ze dat een ervaring. Dat geldt zeker voor Willem Besselink (Venray, 1980). Deze in Rotterdam werkende kunstenaar maakte in 2012 voor Stichting IK een intrigerende installatie. Voor dit project abstraheert hij meetge gevens van een stuk grond waar ook de Bewaerschole op staat. Del- tares mat tot op een diepte van 100 meter het zoet-zoutgehalte. Besse link koos een lap van 1.800 bij 900 meter uit - dezelfde verhouding als de Bewaerschole - en ordende de gegevens in vijf gradaties die elk een kleur meekregen. Violet voor het meest zoete deel - de wa terreservoirs onder de duinen - rood voor de zoutste stukken van de polders. Zo ontstond een blok- grafiek in drie dimensies. Hij ver taalde dat in een houten frame van rechthoeken en bevestigde in elk Wat boven mij is, bevindt zich in werkelijkheid onder me 'blok' diagonaal een vel folie. De richting ervan varieert, zodat er een dynamisch beeld ontstaat. De kleuren corresponderen met die uit de grafiek. De ruimte is tot de nok gevuld met deze structuur, op een door gang na in het midden en twee smalle gangen links en rechts er van. Ik kan zo op allerlei plekken in de sculptuur zijn. Wat boven mij is, bevindt zich in werkelijk heid onder me. Het is een fascine rend schouwspel. Het licht speelt door de folie heen en voor het oog mengen kleuren zich met elkaar. Sommige vellen folie zijn zo ge spannen dat het oppervlak strakke plooien vertoont. Door de glans van de folie worden kleuren weer spiegeld en verandert het vlak in een stroom van kleur met ongrijp baar veel nuances. En elk stand punt levert weer een nieuw, ver rassend beeld op. Besselink maakt het onzichtbare subliem zichtbaar. Stravinsky was een hart stochtelijk kaartspeler en zijn balletmuziek 'Jeu de cartes' is daar getuige van. Het is een moeilijk te spelen compositie met een terugkerende passage tussen de delen en vele herken bare citaten van andere compo nisten zoals Johann Strauss, Ra- vel en Rossini. De instrumenten spelen een spel zoals bij het kaar ten: schudden, verdelen en dan op een luchtige dansante manier troeven uitspelen. De dans van de Joker met vijf variaties op een mars-motief vergt uiterste spits heid en concentratie. Het Zeeuws Orkest (HZO) speelde goed, maar toch viel de spanning weg, jam mer, de troeven werden pas na Stravinsky's werk uitgespeeld. Rosanne Philippens speelde de 'Poème voor viool en orkest' van Chausson met volle overgave, zwoel en erg melancholisch. Het werk is geïnspireerd op een ge dicht van Toergenev en die Rus sische emotie kwam over. De bijna improvisatiemomenten van de violiste waren overtui gend en het orkest begeleidde sfeervol. In de 'toegift' kon Phi lippens uitpakken. In 'Introduc tion et rondo capriccioso' van Saint-Saëns mocht ze alle vir tuoze registers opentrekken. Tra- pezewerk dat met bravoure werd gepresenteerd. Het concert werd aangekon digd als een uitvoering met als rode draad Franse muziek. Dan komen er vanzelf enkele uitdruk kingen naar boven: het orkest ging op de Franse tour, werd er gewerkt met de Franse slag of klonk alles heerlijk zuiders, vro lijk en zonovergoten. Met Ivan Meylemans als dirigent wordt er zeker niet gewerkt met de Franse slag, hij houdt zijn orkest kort en bij de les. In de werken na de pauze betaalde dit zich uit en speelde HZO de hoge troeven uit. Het symfonische gedicht 'Carna val Romain' van Berlioz liet een prachtige althobo-solo horen en de vrolijkheid van een bont feest kwam over door de schwung waarmee gespeeld werd. In de suite 'Pélleas et Mélisande' van Fauré veranderde de sfeer regel matig, maar alle emotie van hartstocht, verliefdheid en haat werden duidelijk overgebracht. Tijdens dit voorjaarsconcert zorgden de blazers voor vele zon nige momenten en de strijkers produceerden een mooie homo gene klank. In het slotwerk 'De Tovenaarsleerling' van Dukas mochten de musici helemaal los gaan. Het marcheren van bezem stelen, het klotsen van water en de woede van de tovenaar en de totale rust als de toverspreuk is uitgesproken, kwamen uit door sprankelend spel. HZO ging de uitdaging aan en won het spel. zaterdag 18 maart 2017 PC Zout en zoet zichtbaar in kleur Nico Out Recensie Installatie van Willem Besselink. foto nico out Willem Besselink: t/m 30/4, Bewaerschole, Weststraat 18, Burgh Haamstede. Vr. t/m zo. 14.00-17.00 uur. DELTA speelt een belangrijke rol in de Zeeuwse samenleving. Maar we gaan verder en stellen Zeeland en de Zeeuwen centraal in alles wat we doen. Zo zorgen we er voor dat het leven in Zeeland goed blijft en we van elkaar leren en profiteren. We sponsoren evenementen die Zeeland op de kaart zetten zoals Concert At Sea en de DELTA Ride for the Roses. We faciliteren de zorgsector en het onderwijs in Zeeland met glasvezelnetwerken, zodat ziekenhuizen en scholen optimaal functioneren. Een geruststellende gedachte voor iedere Zeeuw. Waar mogelijk kiest DELTA voor Zeeuwse toeleveranciers zodat we het regionale bedrijfsleven verder helpen. Met het DELTA Zeeland Fonds ondersteunen we het Zeeuws orkest, maar ook Truckroll evenementen in de hele provincie én de kustmarathon, de mooiste marathon van Nederland. DELTA gaat verder! Bekijk hoe DELTA ook verder gaat in Duurzaamheid, Educatie, Techniek en Aanbod op DELTA.nl/DELTAgaatverder Jeanette Vergouwen Recensie Het Zeeuws Orkest: Voorjaars concert 2017, gehoord donder dag, Scheldetheater, Terneuzen. Vanavond nog in Middelburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 45