Violiste Rosanne
Philippens sprankelt
8
Bewaerschole in Burgh Haamstede pakt sterk uit
DELTA GAAT VERDER IN LEEFOMGEVING
Willem Besselink is gefascineerd
door de verborgen schoonheid van
wetmatig gevormde patronen en
probeert die in zijn werk te verbeelden.
DELTA
Land in Zee is de term
waarmee de Provincie
onze provincie profi
leert. Kunst speelt in dat
profileren een marginale
rol. Aan de mooie woorden in het
rapport 'Zeeland in Stroomver
snelling' van voormalig premier
Balkenende is bijvoorbeeld geen
geldbedrag gekoppeld. Gelukkig
krijgt de Bewaerschole wel pro
vinciale steun. En in en vanuit dat
dubbele klaslokaal in Burgh-
Haamstede gebeuren unieke din
gen die 'Land in Zee' ijzersterk
neerzetten. Waar je als Zeeland
veel meer zou kunnen doen.
Waarom geen Bewaerschole bij
elke toegangsweg van Zeeland?
Sinds 2014 werken organisato
ren en kunstenaars aan het project
'Balanceren tussen zoet en zout'.
Een bijzondere verkenning van
het fysieke DNA van Zeeland. Het
gaat over de op de zee gewonnen
polders waarin het zout van eeu
wen zich heeft vermengd met de
door rivieren aangevoerde klei uit
verre streken. En over de door de
wind opgeworpen duinen, die het
water uit de wolken zeven en in
ondergrondse reservoirs bewaren.
Soms kun je er iets van zien, als je
wandelt door het kust- en polder
landschap van Schouwen-Duive-
land. De bijna twintig kunstenaars
die sinds 2014 bijdragen aan het
project maken vaak zichtbaar wat
je niet of niet makkelijk ziet. Dat is
hun toegevoegde waarde. En soms
maken ze dat een ervaring.
Dat geldt zeker voor Willem
Besselink (Venray, 1980). Deze in
Rotterdam werkende kunstenaar
maakte in 2012 voor Stichting IK
een intrigerende installatie. Voor
dit project abstraheert hij meetge
gevens van een stuk grond waar
ook de Bewaerschole op staat. Del-
tares mat tot op een diepte van 100
meter het zoet-zoutgehalte. Besse
link koos een lap van 1.800 bij 900
meter uit - dezelfde verhouding
als de Bewaerschole - en ordende
de gegevens in vijf gradaties die
elk een kleur meekregen. Violet
voor het meest zoete deel - de wa
terreservoirs onder de duinen -
rood voor de zoutste stukken van
de polders. Zo ontstond een blok-
grafiek in drie dimensies. Hij ver
taalde dat in een houten frame van
rechthoeken en bevestigde in elk
Wat boven mij is,
bevindt zich
in werkelijkheid
onder me
'blok' diagonaal een vel folie. De
richting ervan varieert, zodat er
een dynamisch beeld ontstaat. De
kleuren corresponderen met die
uit de grafiek.
De ruimte is tot de nok gevuld
met deze structuur, op een door
gang na in het midden en twee
smalle gangen links en rechts er
van. Ik kan zo op allerlei plekken
in de sculptuur zijn. Wat boven
mij is, bevindt zich in werkelijk
heid onder me. Het is een fascine
rend schouwspel. Het licht speelt
door de folie heen en voor het oog
mengen kleuren zich met elkaar.
Sommige vellen folie zijn zo ge
spannen dat het oppervlak strakke
plooien vertoont. Door de glans
van de folie worden kleuren weer
spiegeld en verandert het vlak in
een stroom van kleur met ongrijp
baar veel nuances. En elk stand
punt levert weer een nieuw, ver
rassend beeld op.
Besselink maakt het onzichtbare
subliem zichtbaar.
Stravinsky was een hart
stochtelijk kaartspeler en
zijn balletmuziek 'Jeu de
cartes' is daar getuige van. Het is
een moeilijk te spelen compositie
met een terugkerende passage
tussen de delen en vele herken
bare citaten van andere compo
nisten zoals Johann Strauss, Ra-
vel en Rossini. De instrumenten
spelen een spel zoals bij het kaar
ten: schudden, verdelen en dan
op een luchtige dansante manier
troeven uitspelen. De dans van
de Joker met vijf variaties op een
mars-motief vergt uiterste spits
heid en concentratie. Het Zeeuws
Orkest (HZO) speelde goed, maar
toch viel de spanning weg, jam
mer, de troeven werden pas na
Stravinsky's werk uitgespeeld.
Rosanne Philippens speelde de
'Poème voor viool en orkest' van
Chausson met volle overgave,
zwoel en erg melancholisch. Het
werk is geïnspireerd op een ge
dicht van Toergenev en die Rus
sische emotie kwam over. De
bijna improvisatiemomenten
van de violiste waren overtui
gend en het orkest begeleidde
sfeervol. In de 'toegift' kon Phi
lippens uitpakken. In 'Introduc
tion et rondo capriccioso' van
Saint-Saëns mocht ze alle vir
tuoze registers opentrekken. Tra-
pezewerk dat met bravoure werd
gepresenteerd.
Het concert werd aangekon
digd als een uitvoering met als
rode draad Franse muziek. Dan
komen er vanzelf enkele uitdruk
kingen naar boven: het orkest
ging op de Franse tour, werd er
gewerkt met de Franse slag of
klonk alles heerlijk zuiders, vro
lijk en zonovergoten. Met Ivan
Meylemans als dirigent wordt er
zeker niet gewerkt met de Franse
slag, hij houdt zijn orkest kort en
bij de les. In de werken na de
pauze betaalde dit zich uit en
speelde HZO de hoge troeven uit.
Het symfonische gedicht 'Carna
val Romain' van Berlioz liet een
prachtige althobo-solo horen en
de vrolijkheid van een bont feest
kwam over door de schwung
waarmee gespeeld werd. In de
suite 'Pélleas et Mélisande' van
Fauré veranderde de sfeer regel
matig, maar alle emotie van
hartstocht, verliefdheid en haat
werden duidelijk overgebracht.
Tijdens dit voorjaarsconcert
zorgden de blazers voor vele zon
nige momenten en de strijkers
produceerden een mooie homo
gene klank. In het slotwerk 'De
Tovenaarsleerling' van Dukas
mochten de musici helemaal los
gaan. Het marcheren van bezem
stelen, het klotsen van water en
de woede van de tovenaar en de
totale rust als de toverspreuk is
uitgesproken, kwamen uit door
sprankelend spel. HZO ging de
uitdaging aan en won het spel.
zaterdag 18 maart 2017
PC
Zout en zoet zichtbaar in kleur
Nico Out
Recensie
Installatie van Willem Besselink. foto nico out
Willem Besselink: t/m 30/4,
Bewaerschole, Weststraat 18,
Burgh Haamstede. Vr. t/m zo.
14.00-17.00 uur.
DELTA speelt een belangrijke rol in de Zeeuwse samenleving. Maar we gaan verder en stellen Zeeland en de Zeeuwen
centraal in alles wat we doen. Zo zorgen we er voor dat het leven in Zeeland goed blijft en we van elkaar leren en
profiteren. We sponsoren evenementen die Zeeland op de kaart zetten zoals Concert At Sea en de DELTA Ride for the
Roses. We faciliteren de zorgsector en het onderwijs in Zeeland met glasvezelnetwerken, zodat ziekenhuizen en
scholen optimaal functioneren. Een geruststellende gedachte voor iedere Zeeuw. Waar mogelijk kiest DELTA voor
Zeeuwse toeleveranciers zodat we het regionale bedrijfsleven verder helpen. Met het DELTA Zeeland Fonds ondersteunen
we het Zeeuws orkest, maar ook Truckroll evenementen in de hele provincie én de kustmarathon, de mooiste marathon
van Nederland. DELTA gaat verder!
Bekijk hoe DELTA ook verder gaat in Duurzaamheid, Educatie, Techniek en Aanbod op DELTA.nl/DELTAgaatverder
Jeanette Vergouwen
Recensie
Het Zeeuws Orkest: Voorjaars
concert 2017, gehoord donder
dag, Scheldetheater, Terneuzen.
Vanavond nog in Middelburg.