E 21 Karin's Dit plekje is nog vrij Extra korting Toscane Boek nu! Een uitpuilende kledingkast? Via online kledingverkoopplaats United Wardrobe krijgen spullen een tweede leven, van ge bruikte zonnebrillen, sneakers en jeans tot T-shirts. Volgens de oprichters is dit hét antwoord op niet-duurzame prijsvechters in de kledingbranche, zoals Primark en H&M. Maar of het héél duurzaam is..? Waar vroeger tweedehands kleding werd geassoci eerd met viezig of armoede, houden jonge meiden er tegenwoordig een heel andere mening op na. Het is trendy en hip: er is een levendige handel ontstaan in 'oude' modeartikelen. De gebruikers, in Nederland, België en Frankrijk, sloegen de afgelopen drie jaar voor 4,5 miljoen euro aan spullen in. Het werkt als volgt: kopers maken het aankoopbedrag over naar United Wardrobe. Zodra ze de kleding in huis hebben, maakt het platform 90 procent van het verkoopbedrag over aan de verkoper. Het platform houdt de overige 10 procent in als com missie. De drie initiatiefnemers Thijs Verheul, Jules Ber den en Thijs Slijkhuis verklaren het succes door de groeiende behoefte aan duurzame kleding. Het is hun bedrijfsmotto: snel geproduceerde, goedkope kleding die niet duurzaam is en van mindere kwali teit de wereld uit te krijgen. „We willen een serieuze concurrent worden van ketens als H&M en Primark. Bij ons bieden verkopers spullen net wat goedkoper aan. Het doel is dat mensen eerst bij ons kijken en daarna eventueel pas naar Zara of Zalando gaan", zegt Verheul. Ongebruikt Met het streven om dit jaar meer dan een half mil joen gebruikte kledingstukken te verhandelen, tim meren ze aardig aan de weg. Maar of het platform echt de zogeheten 'fast fashion-beweging' een slag kan toebrengen, is de vraag. Wie een blik werpt op de site, ziet meteen veel ongebruikte artikelen die rechtstreeks uit de H&M komen en waar het prijs kaartje nog aan hangt. Soms een paar euro goedkoper dan wat er in de winkel voor is betaald. We willen een serieuze concurrent worden van ketens als H&M en Primark Thijs Verheul: „Als kleding ongedragen in de kast komt te liggen, is dat niet duurzaam. Ook kleding die ongedragen wordt doorverkocht, is tweedehands. Het is bovendien een stuk duurzamer dan dat ie mand een volledig nieuw kledingstuk koopt, dat nieuw is gemaakt en vervoerd." Verheul vindt dat het dragen van tweedehands kleding de nieuwe norm moet worden. „We willen graag dat mensen de helft van al hun kleding twee dehands kopen. Er is al zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen in hun kledingkast hebben hangen voordat we nieuwe kle ding kopen." Econoom Michiel Bijlsma van het Centraal Plan bureau (CPB) twijfelt: omdat spullen worden herge bruikt, kunnen initiatieven als United Wardrobe er toe leiden dat kleding meer wordt 'op'gedragen en minder nieuw wordt gekocht. Maar als je weet dat je kleding kunt doorverkopen, kun je ook makkelijker iets nieuws aanschaffen. „Wat het netto-effect is, is lastig in te schatten." Enthousiast Bij Fair Wear Foundation, een organisatie die kle dingmerken monitort op het gebied van duurzaam heid, zijn ze enthousiast over het online platform, al is het onduidelijk of het echt leidt tot consuminde- ren.„Het is mooi dat kledingstukken zo een tweede leven krijgen. En het zet jongeren aan tot nadenken over onze kledingindustrie", denkt woordvoerster Lotte Schuurmans. Leonie Wenting (30) is als koper én verkoper actief op het tweedehands kledingplatform. „Ik begon met het verkopen van schoenen die ik niet meer droeg. Ik vond het zonde dat ze in mijn kast stonden te ver stoffen." Voor zichzelf kijkt Wenting ook rond op de site, al is ze op het gebied van kleding nog niet en thousiast. „Het is jammer dat er zoveel H&M, Pri mark en Zara online staat. Dat is goedkope kleding die niet lang meegaat, en naar mijn idee dus niet erg duurzaam. Als er meer juweeltjes online zouden staan, zou het voor mij interessanter zijn. Bijzondere sneakers en andere schoenen boeien me wel, omdat ze vaak goedkoper op United Wardrobe staan dan in de winkel." Het gaat bij kopers op het platform dus niet alleen om duurzaamheid, maar ook om de la gere prijzen. Wi'I jij tijdens je vakantie weg van de massa op ontdekking gaan en zelf je tempo bepalen? Zoek je rust, ruimte en vooral geen gedoe? Kijk dan op www.karinschoice.nl "sief vertrek 1,8,12,15 en 19 April O Kleinschalige accommodaties weg van de massa www.karinschoice.nl 020 - 44 99 470 f 6 zaterdag 18 maart 2017 GO 'Tweedehands kleding moet de norm worden' Gea Bruinsma Natasja de Groot Wageningen Leonie Wenting: „Zonde om mijn schoenen in de kast te laten verstoffen." FOTO'S JAN DE GROEN —Thijs Verheul Villa's met privé zwembad Boutique hotels Originele appartementen Italië - Toscane - Cerreto Guidi Agriturismo Isola Verde Griekenland - Lesbos - Golf van Gera Appartement Villa Ariadni

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21