Jongens leren steeds slechter t tm Jé ^sssss5S22-i~-~- mJPÜ Kloof met meisjes groeit Xueli heeft albinisme en wil fotomodel worden Van een bestseller word ik niet gelukkig' Jongens presteren steeds slechter op de basisschool. Hun gemiddelde score op de eindtoets is in enkele jaren tijd met 1,5 punt gedaald. .v .*,.M vtf Walcheren Jongens laten al jaren achtereen slechtere resultaten zien op de eindtoets in groep acht. Behaal den ze in het schooljaar 2010/2011 nog gemiddeld 536,1 punten, vorig jaar was dat 534,6. Meisjes scoren sinds drie jaar hoger dan jongens. Dat blijkt uit een analyse van de Citoresultaten door de Universi teit Twente (UT) en onderzoeks bureau Oberon. De onderzoekers hebben geen verklaring voor de dalende scores. Ook in een langlopende, inter nationale studie naar rekenvaar digheden en kennis van natuur onderwijs onder 10-jarige kinde ren kelderen de prestaties van Ne derlandse jongens. De resultaten van rekenen bij meisjes daalden mee, maar minder hard. Gedragsdeskundige Lauk Wol- tring volgt de prestaties van jon gens in het onderwijs al 40 jaar en schreef er twee boeken over. Hij is niet verbaasd over de dalende re sultaten. Hij wijt die aan vier fac toren: het ontbreken van contact met mannelijke rolmodellen, het onderwijs dat taliger is geworden en de gebrekkige manier waarop rekening wordt gehouden met de rijping van het jongensbrein, die anders verloopt dan bij meisjes. Ook wordt er minder bewogen. „De aandacht was de afgelopen decennia gericht op meisjes en we zijn de jongens vergeten." Woltring denkt dat ook een rol speelt dat kinderen met proble men vaker op reguliere basisscho len blijven. „Kinderen met een rugzakje zijn vaker jongens dan meisjes. Het zou kunnen dat zij de cijfers voor jongens drukken." Onderzoeker Annemarie van Langen van het in onderwijs ge specialiseerde onderzoeks- en ad viesbureau KBA Nijmegen ont dekte jaren geleden dat jongens en meisjes ongeveer gelijk scoren op De aandacht was gericht op meisjes; we zijn de jongens vergeten de eindtoets in groep 8, maar dat er daarna een achterstand ontstaat bij jongens. Op de middelbare school blijven ze vaker zitten, zak ken meer jongens af naar een lager niveau en zijn het vaker jongens die zonder diploma van school gaan. „Misschien verschuift de achterstand die we tussen 1994 en 2010 in het voorgezet onderwijs bij jongens zagen nu naar voren." Ze denkt dat andere factoren ook een rol kunnen spelen. Moge lijk presteren jongens uit zwakke sociale milieus of met een andere etnische achtergrond slechter dan meisjes uit dezelfde omgeving. „Enkel naar sekse kijken is een grove maat." P16 rsar*- Interview Herman Koch C s&ssï fts» ifkl 13°C Nieuwsmedia P»JL Bettine Winters Arnhem -Lauk Woltring, gedragsexpert ÖS5SS -'S'S'i isaRsöö&ssïalssSsss! i' u FOTO CHRIS VAN KLINKEN Regenachtig weekend zaterdag 18 maart 2017 pzc.nl Ook voor het laatste <n> regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €3,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 116 8 1 5 5 5 5 4 7

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1