Jongens
leren steeds
slechter
t
tm
Jé
^sssss5S22-i~-~-
mJPÜ
Kloof met meisjes groeit
Xueli heeft
albinisme
en wil
fotomodel
worden
Van een
bestseller
word ik niet
gelukkig'
Jongens presteren steeds slechter op
de basisschool. Hun gemiddelde
score op de eindtoets is in enkele
jaren tijd met 1,5 punt gedaald.
.v .*,.M
vtf
Walcheren
Jongens laten al jaren achtereen
slechtere resultaten zien op de
eindtoets in groep acht. Behaal
den ze in het schooljaar 2010/2011
nog gemiddeld 536,1 punten, vorig
jaar was dat 534,6. Meisjes scoren
sinds drie jaar hoger dan jongens.
Dat blijkt uit een analyse van de
Citoresultaten door de Universi
teit Twente (UT) en onderzoeks
bureau Oberon. De onderzoekers
hebben geen verklaring voor de
dalende scores.
Ook in een langlopende, inter
nationale studie naar rekenvaar
digheden en kennis van natuur
onderwijs onder 10-jarige kinde
ren kelderen de prestaties van Ne
derlandse jongens. De resultaten
van rekenen bij meisjes daalden
mee, maar minder hard.
Gedragsdeskundige Lauk Wol-
tring volgt de prestaties van jon
gens in het onderwijs al 40 jaar en
schreef er twee boeken over. Hij is
niet verbaasd over de dalende re
sultaten. Hij wijt die aan vier fac
toren: het ontbreken van contact
met mannelijke rolmodellen, het
onderwijs dat taliger is geworden
en de gebrekkige manier waarop
rekening wordt gehouden met de
rijping van het jongensbrein, die
anders verloopt dan bij meisjes.
Ook wordt er minder bewogen.
„De aandacht was de afgelopen
decennia gericht op meisjes en we
zijn de jongens vergeten."
Woltring denkt dat ook een rol
speelt dat kinderen met proble
men vaker op reguliere basisscho
len blijven. „Kinderen met een
rugzakje zijn vaker jongens dan
meisjes. Het zou kunnen dat zij de
cijfers voor jongens drukken."
Onderzoeker Annemarie van
Langen van het in onderwijs ge
specialiseerde onderzoeks- en ad
viesbureau KBA Nijmegen ont
dekte jaren geleden dat jongens en
meisjes ongeveer gelijk scoren op
De aandacht was
gericht op meisjes;
we zijn de jongens
vergeten
de eindtoets in groep 8, maar dat
er daarna een achterstand ontstaat
bij jongens. Op de middelbare
school blijven ze vaker zitten, zak
ken meer jongens af naar een lager
niveau en zijn het vaker jongens
die zonder diploma van school
gaan. „Misschien verschuift de
achterstand die we tussen 1994 en
2010 in het voorgezet onderwijs
bij jongens zagen nu naar voren."
Ze denkt dat andere factoren
ook een rol kunnen spelen. Moge
lijk presteren jongens uit zwakke
sociale milieus of met een andere
etnische achtergrond slechter dan
meisjes uit dezelfde omgeving.
„Enkel naar sekse kijken is een
grove maat." P16
rsar*-
Interview
Herman Koch
C
s&ssï fts»
ifkl
13°C
Nieuwsmedia
P»JL
Bettine Winters
Arnhem
-Lauk Woltring, gedragsexpert
ÖS5SS -'S'S'i
isaRsöö&ssïalssSsss!
i' u
FOTO CHRIS VAN KLINKEN
Regenachtig
weekend
zaterdag 18 maart 2017
pzc.nl
Ook voor het laatste
<n> regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €3,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 116 8 1
5 5 5 5 4 7