Ik kom op scholen met 1 meester en 23 juffen. De variatie mist 17 Jongens haken af in het onderwijs, gedragsdeskundige Lauk Woltring. Op de middelbare school is dat al een tijd zo, maar ook op de basisschool lijkt het nu de verkeerde kant op te gaan. 'Meester snapt dat ze niet stil kunnen zitten' 'Meesters zijn losser, juffen willen rust' OP DEBRES ten af. De straat is voor jongens de arena om spelend hun grote moto riek te oefenen, maar die is bezet door auto's, brommers en fietsen." „Het gaat ons heel veel geld kosten. Ik weet niet precies hoeveel, maar het gaat om honderden miljoenen. Op universiteiten doen jongens nu ge middeld bijna een jaar langer over hun studie. Jongens wisselen vaker van studie, doubleren en halen lagere niveaus. Het bedrijfsleven mist goed gekwalificeerde jonge instroom en uitvallende jongens komen niet goed aan een baan, die gaan hun heil el ders zoeken. Jongens die je zo kwijt raakt, komen zeifin de problemen, maar keren zich ook tegen de samen leving. Ze gaan rottigheid uithalen. Maar naast nut en noodzaak geldt na tuurlijk ook dat jongens gewoon recht hebben op passende aandacht en goed onderwijs." „We moeten meer goed opgeleide mannen in de opvang en in de op voeding hebben. Mannen hebben an dere humor, ander taalgedrag en ac cepteren meer risico. Ze zijn ook dui delijker: 'Laat dat, ophouden, nu kap pen.' Ze ontlenen hun gezag alleen al aan het feit dat ze man zijn: voor jon gens zijn meesters een voorbeeld." Dat is niet iedereen met u eens. Uit onderzoek blijkt dat er al zo veel variatie zit in de aanpak van juffen en meesters, dat al die verschil lende benaderingen voorbijkomen. „Onderzoekers en ambtenaren baga telliseren het probleem. Ik kom op basisscholen met één meester en 23 juffen. De variatie mist en dat vinden de scholen zelf ook. Wat mij opvalt, is dat hoe dichter je bij de praktijk komt, hoe liever ze mannen erbij willen hebben en hoe hoger je in de wetenschap en de ambtenarij komt, hoe meer die noodzaak wordt gerela tiveerd. Het nut van mannen in het onderwijs wordt niet goed, zonder vooroordeel, onderzocht uit angst dat dan blijkt dat het mogelijk iets te ma ken heeft met de emancipatie van de vrouw. Ik sta achter de vrouwen emancipatie, maar ik mis de aan dacht die de jongens nodig hebben. Je kunt van vrouwen heel veel leren, maar niet hoe het is om man te wor den, of het zou moeten zijn naar haar wensen en voorbeeld en dat klopt na tuurlijk niet." „Ja. Veel vrouwen leggen zich onte recht neer bij een lager inkomen en zeggen: 'Mijn man verdient ook.' Mannen zeggen: 'Ik ga hier weg, ik moet een hypotheek betalen."' „Het ontwikkeltempo van jongens moet beter begrepen en gevolgd wor den. Meisjes kunnen al heel vroeg grote taken op lange termijn plan nen. Jongens moet je korte taakjes geven, waarna je die langzaam op rekt. De frontale cortex, het deel in je brein waarmee je anticipeert en de gevolgen van je eigen handelingen overziet en daarop reageert, ontwik kelt zich bij jongens een tot twee jaar later. Als we de klas gaan instrueren op een meisjeachtige manier, dan ha ken de jongens af." „Ja. Voor meiden die ook uitgedaagd willen worden niet, maar gemiddeld wel." Wie: Lea Palladino (10) We verloren uit het oog hoe jongens leren." „Rekensommen werden taliger. 'Douwe heeft uitgerekend dat hij over precies 144 dagen weer jarig is. Precies vijf weken later wil hij weer weten hoeveel dagen het nog duurt. Hoeveel dagen duurt het dan nog?' Om zo'n som te maken moet je eerst taal verwerken. Dat doen jongens minder makkelijk dan meisjes. Zij vinden de abstractie 144-5x7 veel in teressanter en maken dat zelf visu eel. Verbeelding loopt ook anders bij jongens dan bij meisjes. Niet beter of minder, anders. Het bewegings onderwijs is ook teruggebracht. Vroeger kreeg je gymnastiek van be voegde leerkrachten. Kon je in tou wen klimmen en bokspringen. Dat werd te duur. We gingen veilige bal spellen doen, maar jongens mogen niet keihard met de bal schieten en oefeningen zonder enig risico en spanning boeien hen minder. De grote motoriek werd minder uitge daagd en het talige, fijnmazige, werd meer geëist. De effecten hiervan worden langzaam duidelijk. Er speelt natuurlijk meer mee. Het was niet zo van één factor en hup, er ligt een hele generatie om." „Het aantal mannelijke voorbeelden op school nam af, maar thuis ook. Het aantal echtscheidingen is gigan tisch, waardoor het toch al schaarse contact van jongens met hun vader verder is afgenomen. De ge zinnen zijn ook kleiner geworden. Er zijn min der broertjes waar mee jongens zich kunnen me ten. Verder nam het buiten spe- ongens geven er de brui aan in het onderwijs, zegt u. Wat bedoelt u daarmee? „Ze worden door school onvoldoende uitgedaagd, er wor den eisen aan ze gesteld waar ze nog niet aan toe zijn en gaan het avontuur elders zoeken. Je ziet het vooral op de middelbare school. Hun energie gaat zitten in tabiets, games, harde muziek. Dat nu de Cito-cijfers zakken, is een teken dat het langzamerhand ook in het lager onderwijs het geval is. Het geldt niet voor alle jongens, maar steeds meer jongens voelen zich in het onderwijs minder aangesproken." „In de afgelopen veertig jaar is het aantal mannelijke onderwijzers afge nomen. Het onderwijs vervrouwe lijkte, niet alleen qua personeel, maar ook qua inrichting van de lessen, de didactiek, de nadruk op taal, het te zeer risicomijdende gedrag van scho len en de vereiste langdurige concen tratie. Er werd gekeken naar hoe we de meiden konden emanciperen. Zij kregen terecht meer aandacht, maar jongens werden steeds meer gezien als een storende factor. Kregen vaker op hun donder dan meisjes, om dat ze meer experimenterend leren. Jongens proberen uit, kijken waar het misgaat en daar van leren ze. zaterdag 18 maart 2017 GO Bettine Winters Gedragsdeskundige Lauk Woltring (1947) is al sinds de jaren 80 bezig met de manier waarop jongens leren en vraagt sindsdien aandacht voor een andere benadering van jongens in het onderwijs. In 1988 pu bliceerde hij het boek Jongens tussen bra nie en verlegenheid. Seksespecifiek wer ken met jongens. In 1995 volgde Dat maak ik zelf wel uit!? Wer ken met jongens: pe dagogiek met feeling voor sekseverschillen. Hij geeft lezingen, trainingen en advies over dit thema. Wat zijn de gevolgen? Wat moet er veranderen? Zou het meer mannen aantrekken als leerkrachten beter beloond worden op de basisschool? Wat moet er nog meer gebeuren om jongens bij de les te houden? Moeten we constateren dat je in het onderwijs in Nederland als meisje beter af bent? Wil worden: veearts Waar zijn jongens goed in? Voetballen, tech niek en rekenen Waar zijn meisjes goed in? - Is er verschil tussen meisjes en jongens? „Jongens kunnen niet goed stilzitten en maken vaker ruzie. Ze gaan sneller vechten." Maakt het uit, een meester of een juf? „De meester weet dat jongens niet lang stil kun nen zitten. Hij zegt: 'Ik had dat vroeger ook.'" Wie: Marijn Kromkamp (11) Wil worden: geen idee Waar zijn jongens goed in? Rekenen Waar zijn meisjes goed in? Opletten Is er verschil tussen meisjes en jongens? „Jongens zijn wat ruwer en drukker dan meisjes. Als de meester even de klas uit is, gaan de jon gens schreeuwen. Meisjes werken dan door." Maakt het uit, een meester of juf? „Ik denk dat voor jongens een meester leuker is, omdat die wat losser is. Juffen willen rust." Hoe is dat op school terug te zien? Welke factoren spelen nog meer mee? Hoe komt dat?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17