Mag de zoenscène blijven of wordt ie geschrapt?
9
CHECK DIT!
Fred Mes (70) zou je een
laatbloeier kunnen
noemen, in ieder geval
wat de muziek betreft. Uit
het niets werd hij eerste
tenor in het Byzantijns
koor Srétenje.
Ontdekking
„In 1963 kwam ik in Zeeland. Vader
had werk in Vlissingen en we ver
huisden vanuit Rotterdam naar
Oost-Souburg. Af en toe gingen we
voor familiebezoek een dag terug
naar Rotterdam, maar Zeeland was
voor mij al snel een thuisbasis. Hier
wonen mijn vrienden, mijn collega's
en vond ik ook mijn Zeeuwse vrouw
Tanny. Je denkt dan, na veertig jaar
in Zeeland, dat je weet wat hier zoal
te koop is. Tot die bijzondere ontdek
king, nu tien jaar geleden in Kloe-
tinge. Die heeft voor mij het leven in
Zeeland nog rijker gemaakt."
Gênant
„Een vriend nodigde me uit voor een
concert in De Geerteskerk in Kloe-
tinge: koormuziek. Voor mij totaal
nieuw, dus meedoen? Dacht het niet!
Zingen was voor mij een onontgon
nen terrein en ik was van plan dat zo
te laten. Ik kende mijn eigen stem
niet, had er weinig vertrouwen in en
was te verlegen hem ooit aan iemand
te laten horen. Het zou, was mijn me
ning, een gênante vertoning zijn.
Maar het concert ontroerde me. Kip
penvel. Dat zal de reden geweest zijn
dat ik een verzoek van de dirigent om
iets te laten horen niet kon weer
staan. Ik zong. 'Jij bent een tenor',
vertelde ze. Ik kreeg een uitnodiging
voor een zangtest met piano en ac
cepteerde ook die willoos."
Natuurtalent
„Dan dringt het tot je door dat je dus
écht iets moet zingen. Een soort test
om te laten horen dat je een goede te
nor bent. Reken maar dat ik heb staan
zweten en stijf stond van de zenu
wen."
„Ook de opmerking na die auditie
kwam binnen: 'Je bent een natuurta
lent'. Het voelde bijna als de uitrei
king van een eervolle onderschei
ding. Of dat echt zo was of een ma
nier om je bij het koor te krijgen,
maakte me niets meer uit... Ik zou
gaan zingen bij een koor waarvan ik
wist dat het kon ontroeren. Er was
iets in mij wakker geschud. Nooit ge
weten dat het er zat."
Er was iets in
mij wakker
geschud. Nooit
geweten dat
het er zat
Emotie
„Achteraf besefte ik beter waar die
ontroering, het kippenvel en vooral
ook de bewondering vandaan kwam.
In Kloetinge hoorde ik voor het eerst
een gemengd Byzantijns Koor. Rus
sische liturgische muziek, maar ook
volledig a-capella achtstemmig ge
zongen. De karakteristieke en vaak
melancholische melodieën zorgen
voor een klank die je direct grijpt.
Zelfs de koudste kikker zal emoties
horen die iets teweegbrengen."
Dimensie
„Om tot de kern van het repertoire
door te dringen, is de kennis van de
taal en de uitspraak essentieel. Je
moet weten waarover je zingt. Juist
daarin ligt de kracht om een gevoel in
klank te vatten. Dan merk je dat het
delen van plezier en emoties voor
een extra dimensie zorgt. Niet alleen
voor luisteraars, ook als koorleden
onder elkaar. De naam van het koor -
Srétenje - dat 'ontmoeting' betekent,
is dus niet zomaar gekozen. De reizen
naar bijvoorbeeld Rusland, Oekraïne
en Georgië verstevigen dat gevoel
van rijkdom. Je ontmoet weer andere
mensen en merkt dat je ze met deze
muziek iets waardevols kan bieden.
Voor mezelf geldt dat het zingen in
dit Zeeuwse koor, ook al is het in
vreemde talen en uit andere cultu
ren, me nog meer het gevoel geeft dat
ik in Zeeland thuishoor."
Koor
„De van oorsprong Russische diri
genten Emilia Tabachnik-Li en ver
vangend dirigent Elena Berdnikova
weten de lat hoog te leggen. Emilia
kiest het repertoire uit zowel oude als
nieuwe liturgische en seculiere
volksmuziek. Zij nam 20 jaar geleden
het initiatief om het Zeeuws Byzan
tijns Koor Srétenje op te richten. Het
koor heeft vanaf dat begin altijd met
zo rond de zestig koorleden kunnen
werken."
donderdag 16 maart 2017
Pt
'In Zeeland heb ik mijn
thuisbasis gevonden'
René de Dreu
—Fred Mes
Fred Mes: „Hier wonen mijn
vrienden, mijn collega's en vond ik
ook mijn Zeeuwse vrouw Tanny."
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN
Optredens Zeeuws Byzantijns
Koor Srétenje:
zaterdag 18 maart, Dorpskerk Sint
Laurens, Klein Koor onder leiding
van Emilia Tabachnik-Li, samen met
het mannenkwartet Droezjba, onder
leiding van Elena Berdnikova Aan
vang 20.00 uur.
Het Groot Zeeuws Byzantijns Koor
verzorgt muziek uit de Paastijd bij
de kerkdienst op 9 april in Middel
burg (koorkerk) en op zaterdag 3
juni bij Middelburg Vólkoren.
Naam
voorstelling:
Hendrik IV - onge
schikt voor kinde
ren
Wie:
STIP theaterpro
ducties
Genre:
toneel
Leeftijd:
vanaf 8 jaar
Waar:
Rotterdamse
Schouwburg
Wanneer:
zondag 19 maart
Regisseur Sanne
Nouws laat echt
en nep in Hen
drik IV - ongeschikt
voor kinderen door el
kaar lopen. Nouws: „De
kinderen zijn eigenlijk
een soort hooligans die
de hele tijd door de
voorstelling heen
mogen roepen en be
palen wat gecensu
reerd wordt. Dat maakt
ieder optreden uniek."
De show begint met het
verhaal Hendrik IV, dat
de Italiaan Luigi Piran
dello ruim honderd jaar
geleden schreef. In dit
vertelsel valt een man
op zijn hoofd. Vervol
gens denkt hij dat hij
koning is. Zijn omgeving
houdt deze fabel in
stand, omdat ze bang
zijn dat de confrontatie
met de werkelijkheid
hem het leven zal kos
ten. Het optreden wordt
bruut onderbroken door
een vrouw die klachten
heeft ontvangen over
de voorstelling: het stuk
zou ongeschikt zijn
voor kinderen. Ze be
gint hele gedeeltes van
de show te schrappen.
De koning en zijn per-
Kinderen bepalen
het verloop van het
verhaal, foto moon saris
soneel komen hierte
gen in opstand. Vervol
gens wordt samen met
de kinderen gekeken
wat wel en wat niet kan.
Bijvoorbeeld een zoen
scène.
Nouws haalde de inspi
ratie voor dit stuk uit
een ervaring die ze in
het verleden opdeed.
Een aantal jaar geleden
maakte ze namelijk een
jeugdvoorstelling die
niet geschikt bleek voor
de jongsten; sommige
kinderen gingen huilen.
„Zoiets laat je stilstaan
bij je verantwoordelijk
heidsgevoel als thea
termaker. Tegelijkertijd
droogden die tranen
ook weer snel op. Dan
is de vraag hoe erg het
eigenlijk is. Dat is inte
ressant om over na te
denken, want wanneer
censureer je iets? En
wat als je ter plekke
moet censureren?"
In Hendrik iV - onge
schikt voor kinderen be
palen de kinderen
daarom wat geschikt is.