Omzet Haskoning gedaald E 17 PEUGEOT OVERNAME OPEL In Nederland bleven vooral investeringen vanuit de industrie en in gebouwen achter uit, achter de balie van haar speel goedwinkel annex kantoorboek handel dicht bij het centrum van Athene. „Wat zou jij doen als je moest kiezen", vraagt ze dan. „Eten en kleding voor je u-jarige dochter kopen en zorgen dat ze naar school kan, of belasting beta len?" Potari stond onlangs zelf voor die keuze, en koos voor haar doch ter. Prompt liet de Griekse belas tingdienst beslag leggen op een deel van de tegoeden op haar bankrekening. Daardoor kan ze nu Ik denk dat ik zo'n 60 tot 70 procent van mijn inkomsten aan belastingen kwijt ben haar leveranciers niet betalen. Ook dreigt ze haar woning kwijt te raken, zegt ze. „Ik denk dat ik dit jaar zo'n 6o tot 70 procent van mijn inkomsten aan belastingen en premies kwijt ben. Hoe moet ik dat opbrengen?" De linkse regering van premier Alexis Tsipras probeert de lagere inkomens en gepensioneerden zo veel mogelijk te ontzien. En dat betekent dat de midden- en ho gere inkomens het voor hun kie zen krijgen. Bovenop de hogere percentages inkomstenbelasting betalen die ook nog eens een extra solidariteitshefïing. Vasilis Kabanis (55) en zijn vrouw, beiden accountant, waren vorig jaar samen 8.000 euro kwijt aan premies. „Dit jaar wordt het 38.000 euro", zegt Kabanis in het kantoor van de Griekse vereniging van accountants, waarvan hij voorzitter is. „Het wordt zo bijna ondoenlijk om de zaak draaiende te houden, want we houden nau welijks iets over." Raad van State Namens organisaties voor het midden- en kleinbedrijf is hij naar de Griekse Raad van State gestapt, om de astronomische verhoging ongedaan te maken. „De regering zegt dat alleen de 20 procent met de hoogste inkomens zo getroffen worden. Ja en dus, moeten wij dan maar allemaal failliet gaan"? vraagt Kabanis zich af. Het gaat hem er niet om dat hij niet wil bij dragen, verzekert hij, maar deze verandering is te groot en te snel. Het Internationaal Monetair Fonds, een van de geldschieters van Griekenland, drong er afgelo pen weken tijdens onderhande lingen over noodleningen op aan om de winstbelasting en de hoog ste schijf van de inkomstenbelas ting te verlagen. Dat zou de econo mie, die vorig jaar als enige in de Europese Unie kromp, een zetje geven. Maar daarvoor moet de re gering opnieuw snijden in de pensioenen, en de belastingvrije voet verlagen. En dat is een uitruil die rechtstreeks indruist tegen de linkse ideologie van de regering- Tsipras. Een deel van de zakenmensen wacht eventuele verbetering van het ondernemersklimaat niet af. Enkele tienduizenden bedrijven zijn inmiddels uitgeweken naar buurland Bulgarije, met een winstbelasting van 10 procent, of naar kleine broer Cyprus, waar een tarief van 12,5 procent geldt. Daarvan profiteren mag alleen als de hele onderneming daadwerke lijk verhuist. Alleen het aanhou den van een postadres is niet vol doende. Maar de Griekse belas tingdienst heeft tot nu toe niet de middelen en de mankracht om dat te controleren. Anderen laten zich uitschrijven als ondernemer en gaan zwart verder. Of ze betalen, net als Joanna Potari, hun belastingen niet. In januari hadden Grieken in totaal 95 miljard euro aan belas tingschulden uitstaan, oftewel ruim 9.000 euro per inwoner. Twee jaar geleden was dat nog 76 miljard euro. „Mijn belastingen stijgen, en mijn omzet daalt. Want ook mijn klanten hebben steeds minder te besteden. Ook zij houden na de belasting immers steeds minder over", sombert Potari verder. „Ik ben mijn hoop echt helemaal ver loren. Ik vrees dat alleen een won der Griekenland nog kan redden." „Er is in al die jaren een persoon lijke band ontstaan met General Motors. Dit voelt als een echt scheiding." „Ha, ha. Eerlijk gezegd wel ja!" „Dat dacht ik ook. Maar als GM tot de conclusie komt dat dit de beste oplossing is voor GM én voor ons, kun je beter niet achterom kijken." „Voor een overname bestaat nooit een perfect moment. Maar wij zijn er trots op dat we in een compleet andere situatie verkeren dan in 2009, toen die ronduit wanhopig was. Een autofabrikant moet te genwoordig groot zijn om te over leven. Alleen als je groot bent, kun je maximaal kosten besparen." „Nee. Het complete productplan voor de komende jaren is gegaran- deerd. Niemand heeft er op dit moment belang bij om de merken te veranderen of nader tot elkaar te brengen. Peugeot, Citroen, DS en Opel: het blijven allemaal verschil lende merken. Ook onze dealers zullen er niet ineens anders uit zien." „Ha, ha. Ze zullen niet goedkoper worden. Wij moeten winstgevend werken en we zijn geen discount- merk." Meneer Tavares, u betaalt 2,2 miljard euro voor de complete Opelfabriek, een koopje! Omdat GM ook nog eens alle pensioe nen voor zijn rekening neemt, lijkt het erop dat u geld toe krijgt. „Als u vindt dat dit een goede deal is, dan dank ik u voor het compli ment. Maar er zijn twee partijen nodig om tot een deal te komen. Bovendien heeft Opel wel een pro bleem. Ze zitten al tien jaar in de rode cijfers. Opel heeft 35.000 mensen in dienst, maar tot nu toe maakte niemand zich zorgen over de verliezen." „General Motors heeft mij bena derd. Dit is een vriendelijke over name. We laten de overgang zo soepel mogelijk verlopen. Ik ken de directie van GM al heel lang. We hebben eikaars mobiele num mer. Ze kunnen mij altijd bellen en vragen: er doet zich een moge lijkheid voor, zou je dit of dat over wegen?" „Dat risico is er altijd. Maar tot nu toe zien we in de Europese markt dat mensen maar heel weinig shoppen tussen Peugeot en Opel. Mensen die in een Duits merk geïnteresseerd zijn, hebben geen belangstelling voor een Frans merk en andersom." „Ik wil op geen enkele manier tor nen aan de marktpositie van Opel. Maar elk Opelmodel zal straks wel de platforms en aandrijflijnen de len met onze andere merken. Dat gaat helpen om Opel weer winst gevend te maken." AMERSFOORT Royal Hasko- ningDHV heeft zijn omzet vorig jaar zien dalen. Dankzij bezuinigin gen kon het internationale ingeni eurs- en adviesbureau de winst sta biel houden op zo'n 12 miljoen euro. De omzet van Royal Hasko- ningDHV slonk vorig jaar met 8 procent naar 601 miljoen euro. De meeste pijn werd geleden in Neder land, de grootste markt van het be drijf. De Engelse poot van Hasko ning toonde herstel na het 'moei lijke jaar' 2015. In Nederland bleven vorig jaar vooral de investeringen vanuit de industrie en in gebouwen achter, zei bestuursvoorzitter Erik Oost wegel gisteren in een toelichting op de jaarcijfers. Hij voorziet op dat vlak herstel in 2017. De opdrachten op het gebied van infrastructuur bleven redelijk stabiel, maar daar is het afwachten wat de verkiezingen van vandaag en de daaropvolgende regeringsformatie opleveren. Het aanhoudende economische herstel kan gunstig uitpakken voor de werkgelegenheid bij Hasko- ningDHV, dat afgelopen jaren nog het mes zette in het personeelsbe stand. Daarbij wordt wel gekeken naar ander personeel dan voorheen. „Minder tekenaars en rekenaars", aldus Oostwegel. De aandacht gaat nu meer uit naar technologische oplossingen en samenwerkingen met start-ups. Aandachtspunt HaskoningDHV ziet de toekomst al met al zonnig in, maar stipte het werkkapitaal als aandachtspunt aan. Vorig jaar overtroffen de uitga ven van het bedrijf de inkomsten namelijk, onder meer door een groei in uitstaande rekeningen van klanten en een hoge belastingaan slag. De financiële positie is echter nog altijd sterk, aldus het bedrijf. woensdag 15 maart 2017 In januari hadden Grieken in totaal 95 miljard euro aan belas tingschulden uitstaan, oftewel ruim 9.000 euro per inwoner. —Joanna Potari Vasilis Kabanis en zijn vrouw (beiden accountant) betalen dit jaar 38.000 euro aan pre mies. 'Je moet groot zijn om te kunnen overleven' Rapporteerde Opeltopman Karl- Thomas Neumann tot voor kort aan het Amerikaanse General Motors, eerdaags moet hij op de koffie bij zijn nieuwe baas Carlos Tavares van het Franse Peugeot- concern. Wij voelden beide heren kort aan de tand over de spectaculaire overname. Niek Schenk Parijs Dat zal wennen worden voor u meneer Neumann, een Franse baas?! Wij waren nogal verrast door de overnameplannen. U ook? In 2009 gingen er al geruchten dat GM Opel wilde verkopen. Toen werd dat door de directie in Detroit nog keihard ontkend. Opel zou onlosmakelijk met GM verbonden zijn. De overname komt voor Opel op een ongelukkig moment. Jullie staan op het punt om de Opel Ampera-e, de meest veelbelo vende elektrische auto van dit moment, te lanceren. U had grote plannen met tal van nieuwe Opelmodellen. Komen die nu in de knel? r Karl-Thomas Neumann (boven) en Carlos Tavares. FOTO'S EPA/MART1ALTREZZINI Deze overname is vooral be doeld om kosten te besparen, door gezamenlijke inkoop en ontwikkeling op grotere schaal. Worden Opeis de komende jaren goedkoper? Wie nam het initiatief om Opel te verkopen: u of GM? Loopt u niet het risico dat u een concurrent in uw familie hebt binnengehaald? Denkt u dat Opel onder PSA nog steeds als een Duits merk wordt gezien? —Erik Oostwegel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17