Omzet Haskoning gedaald
E 17
PEUGEOT OVERNAME OPEL
In Nederland bleven
vooral investeringen
vanuit de industrie en
in gebouwen achter
uit, achter de balie van haar speel
goedwinkel annex kantoorboek
handel dicht bij het centrum van
Athene. „Wat zou jij doen als je
moest kiezen", vraagt ze dan.
„Eten en kleding voor je u-jarige
dochter kopen en zorgen dat ze
naar school kan, of belasting beta
len?"
Potari stond onlangs zelf voor
die keuze, en koos voor haar doch
ter. Prompt liet de Griekse belas
tingdienst beslag leggen op een
deel van de tegoeden op haar
bankrekening. Daardoor kan ze nu
Ik denk dat ik zo'n
60 tot 70 procent van
mijn inkomsten aan
belastingen kwijt ben
haar leveranciers niet betalen.
Ook dreigt ze haar woning kwijt
te raken, zegt ze. „Ik denk dat ik dit
jaar zo'n 6o tot 70 procent van
mijn inkomsten aan belastingen
en premies kwijt ben. Hoe moet ik
dat opbrengen?"
De linkse regering van premier
Alexis Tsipras probeert de lagere
inkomens en gepensioneerden zo
veel mogelijk te ontzien. En dat
betekent dat de midden- en ho
gere inkomens het voor hun kie
zen krijgen. Bovenop de hogere
percentages inkomstenbelasting
betalen die ook nog eens een extra
solidariteitshefïing.
Vasilis Kabanis (55) en zijn
vrouw, beiden accountant, waren
vorig jaar samen 8.000 euro kwijt
aan premies. „Dit jaar wordt het
38.000 euro", zegt Kabanis in het
kantoor van de Griekse vereniging
van accountants, waarvan hij
voorzitter is. „Het wordt zo bijna
ondoenlijk om de zaak draaiende
te houden, want we houden nau
welijks iets over."
Raad van State
Namens organisaties voor het
midden- en kleinbedrijf is hij naar
de Griekse Raad van State gestapt,
om de astronomische verhoging
ongedaan te maken. „De regering
zegt dat alleen de 20 procent met
de hoogste inkomens zo getroffen
worden. Ja en dus, moeten wij dan
maar allemaal failliet gaan"?
vraagt Kabanis zich af. Het gaat
hem er niet om dat hij niet wil bij
dragen, verzekert hij, maar deze
verandering is te groot en te snel.
Het Internationaal Monetair
Fonds, een van de geldschieters
van Griekenland, drong er afgelo
pen weken tijdens onderhande
lingen over noodleningen op aan
om de winstbelasting en de hoog
ste schijf van de inkomstenbelas
ting te verlagen. Dat zou de econo
mie, die vorig jaar als enige in de
Europese Unie kromp, een zetje
geven. Maar daarvoor moet de re
gering opnieuw snijden in de
pensioenen, en de belastingvrije
voet verlagen. En dat is een uitruil
die rechtstreeks indruist tegen de
linkse ideologie van de regering-
Tsipras.
Een deel van de zakenmensen
wacht eventuele verbetering van
het ondernemersklimaat niet af.
Enkele tienduizenden bedrijven
zijn inmiddels uitgeweken naar
buurland Bulgarije, met een
winstbelasting van 10 procent, of
naar kleine broer Cyprus, waar
een tarief van 12,5 procent geldt.
Daarvan profiteren mag alleen als
de hele onderneming daadwerke
lijk verhuist. Alleen het aanhou
den van een postadres is niet vol
doende. Maar de Griekse belas
tingdienst heeft tot nu toe niet de
middelen en de mankracht om dat
te controleren.
Anderen laten zich uitschrijven
als ondernemer en gaan zwart
verder. Of ze betalen, net als
Joanna Potari, hun belastingen
niet. In januari hadden Grieken in
totaal 95 miljard euro aan belas
tingschulden uitstaan, oftewel
ruim 9.000 euro per inwoner.
Twee jaar geleden was dat nog 76
miljard euro.
„Mijn belastingen stijgen, en
mijn omzet daalt. Want ook mijn
klanten hebben steeds minder te
besteden. Ook zij houden na de
belasting immers steeds minder
over", sombert Potari verder. „Ik
ben mijn hoop echt helemaal ver
loren. Ik vrees dat alleen een won
der Griekenland nog kan redden."
„Er is in al die jaren een persoon
lijke band ontstaan met General
Motors. Dit voelt als een echt
scheiding."
„Ha, ha. Eerlijk gezegd wel ja!"
„Dat dacht ik ook. Maar als GM tot
de conclusie komt dat dit de beste
oplossing is voor GM én voor ons,
kun je beter niet achterom kijken."
„Voor een overname bestaat nooit
een perfect moment. Maar wij zijn
er trots op dat we in een compleet
andere situatie verkeren dan in
2009, toen die ronduit wanhopig
was. Een autofabrikant moet te
genwoordig groot zijn om te over
leven. Alleen als je groot bent, kun
je maximaal kosten besparen."
„Nee. Het complete productplan
voor de komende jaren is gegaran-
deerd. Niemand heeft er op dit
moment belang bij om de merken
te veranderen of nader tot elkaar te
brengen. Peugeot, Citroen, DS en
Opel: het blijven allemaal verschil
lende merken. Ook onze dealers
zullen er niet ineens anders uit
zien."
„Ha, ha. Ze zullen niet goedkoper
worden. Wij moeten winstgevend
werken en we zijn geen discount-
merk."
Meneer Tavares, u betaalt 2,2
miljard euro voor de complete
Opelfabriek, een koopje! Omdat
GM ook nog eens alle pensioe
nen voor zijn rekening neemt,
lijkt het erop dat u geld toe krijgt.
„Als u vindt dat dit een goede deal
is, dan dank ik u voor het compli
ment. Maar er zijn twee partijen
nodig om tot een deal te komen.
Bovendien heeft Opel wel een pro
bleem. Ze zitten al tien jaar in de
rode cijfers. Opel heeft 35.000
mensen in dienst, maar tot nu toe
maakte niemand zich zorgen over
de verliezen."
„General Motors heeft mij bena
derd. Dit is een vriendelijke over
name. We laten de overgang zo
soepel mogelijk verlopen. Ik ken
de directie van GM al heel lang.
We hebben eikaars mobiele num
mer. Ze kunnen mij altijd bellen
en vragen: er doet zich een moge
lijkheid voor, zou je dit of dat over
wegen?"
„Dat risico is er altijd. Maar tot nu
toe zien we in de Europese markt
dat mensen maar heel weinig
shoppen tussen Peugeot en Opel.
Mensen die in een Duits merk
geïnteresseerd zijn, hebben geen
belangstelling voor een Frans
merk en andersom."
„Ik wil op geen enkele manier tor
nen aan de marktpositie van Opel.
Maar elk Opelmodel zal straks wel
de platforms en aandrijflijnen de
len met onze andere merken. Dat
gaat helpen om Opel weer winst
gevend te maken."
AMERSFOORT Royal Hasko-
ningDHV heeft zijn omzet vorig
jaar zien dalen. Dankzij bezuinigin
gen kon het internationale ingeni
eurs- en adviesbureau de winst sta
biel houden op zo'n 12 miljoen euro.
De omzet van Royal Hasko-
ningDHV slonk vorig jaar met
8 procent naar 601 miljoen euro. De
meeste pijn werd geleden in Neder
land, de grootste markt van het be
drijf. De Engelse poot van Hasko
ning toonde herstel na het 'moei
lijke jaar' 2015.
In Nederland bleven vorig jaar
vooral de investeringen vanuit de
industrie en in gebouwen achter,
zei bestuursvoorzitter Erik Oost
wegel gisteren in een toelichting op
de jaarcijfers. Hij voorziet op dat
vlak herstel in 2017. De opdrachten
op het gebied van infrastructuur
bleven redelijk stabiel, maar daar is
het afwachten wat de verkiezingen
van vandaag en de daaropvolgende
regeringsformatie opleveren.
Het aanhoudende economische
herstel kan gunstig uitpakken voor
de werkgelegenheid bij Hasko-
ningDHV, dat afgelopen jaren nog
het mes zette in het personeelsbe
stand. Daarbij wordt wel gekeken
naar ander personeel dan voorheen.
„Minder tekenaars en rekenaars",
aldus Oostwegel. De aandacht gaat
nu meer uit naar technologische
oplossingen en samenwerkingen
met start-ups.
Aandachtspunt
HaskoningDHV ziet de toekomst al
met al zonnig in, maar stipte het
werkkapitaal als aandachtspunt
aan. Vorig jaar overtroffen de uitga
ven van het bedrijf de inkomsten
namelijk, onder meer door een
groei in uitstaande rekeningen van
klanten en een hoge belastingaan
slag. De financiële positie is echter
nog altijd sterk, aldus het bedrijf.
woensdag 15 maart 2017
In januari hadden Grieken in totaal 95 miljard euro aan belas
tingschulden uitstaan, oftewel ruim 9.000 euro per inwoner.
—Joanna Potari
Vasilis Kabanis en zijn vrouw
(beiden accountant) betalen
dit jaar 38.000 euro aan pre
mies.
'Je moet groot zijn om
te kunnen overleven'
Rapporteerde Opeltopman Karl-
Thomas Neumann tot voor kort
aan het Amerikaanse General
Motors, eerdaags moet hij op de
koffie bij zijn nieuwe baas Carlos
Tavares van het Franse Peugeot-
concern. Wij voelden beide
heren kort aan de tand over de
spectaculaire overname.
Niek Schenk
Parijs
Dat zal wennen worden voor u
meneer Neumann, een Franse
baas?!
Wij waren nogal verrast door de
overnameplannen. U ook?
In 2009 gingen er al geruchten
dat GM Opel wilde verkopen.
Toen werd dat door de directie
in Detroit nog keihard ontkend.
Opel zou onlosmakelijk met GM
verbonden zijn.
De overname komt voor Opel op
een ongelukkig moment. Jullie
staan op het punt om de Opel
Ampera-e, de meest veelbelo
vende elektrische auto van dit
moment, te lanceren.
U had grote plannen met tal van
nieuwe Opelmodellen. Komen
die nu in de knel?
r
Karl-Thomas Neumann
(boven) en Carlos Tavares.
FOTO'S EPA/MART1ALTREZZINI
Deze overname is vooral be
doeld om kosten te besparen,
door gezamenlijke inkoop en
ontwikkeling op grotere schaal.
Worden Opeis de komende jaren
goedkoper?
Wie nam het initiatief om Opel te
verkopen: u of GM?
Loopt u niet het risico dat u een
concurrent in uw familie hebt
binnengehaald?
Denkt u dat Opel onder PSA nog
steeds als een Duits merk wordt
gezien?
—Erik Oostwegel