LoesLuca wil niet afhankelijk zijn I D66 krijgt het voor elkaar 'NS prijst zich uit de markt' De prijs van een treinkaartje is sinds de invoering van de ov- chipkaart in 2008 bijna twee keer zo hard gestegen als de inflatie, soms wel 35 procent. Fyrabouwer zet ook onze JSF in elkaar Goed werk Goede zorg Goed onderwijs Walcheren Actrice na ziekbed weer helemaal terug op de planken In Hart &Ziel Verpleeg kundige heeft weer tijd voor de wijk De prijsstijging blijkt uit een ana lyse van deze krant en treinreizi- ger.nl. Wie in 2008 een retourtje Amsterdam - Rotterdam kocht, was 23,10 euro kwijt. Wie nu heen en weer reist, betaalt 30,40 euro. (+32 procent). Maand- en jaar kaarten werden tussen de 25 en 30 procent duurder. Een jaarabonne ment Arnhem-Venlo bijvoor beeld ging van 3.027 euro naar 4.222,80 euro (+40 procent). Die prijsstijgingen zijn veel for ser dan de inflatie. Volgens het Centraal Bureau voor de Statis tiek werd het leven sinds 200815,1 procent duurder. „NS grijpt steeds de maximale ruimte die er is om de tarieven te verhogen", zegt Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl. „Terwijl je er niet meer trein voor krijgt", zegt Rikus Spithorst van Maatschappij voor beter ov. „Sterker: je krijgt minder voor je euro. In 2008 zat je niet zo als ha ringen in een ton als nu. Als je moet staan in de trein, is een prijsstijging dan gerechtvaar digd?" Reizigersorganisatie Rover vreest dat de trein zich uit de markt prijst. „Een keertje de auto laten staan en de trein nemen is te duur geworden", zegt woord voerster Sanne van Galen. NS stelt dat de gemiddelde treinreiziger 25,6 procent duurder uit is dan in 2008 en zegt zich vol ledig aan de regels te houden. Volgens de NS is de stijging te verklaren uit de inflatie plus een hogere gebruiksvergoeding, de heffing die ProRail rekent aan vervoersbedrijven om het spoor te gebruiken. Volgens hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft zijn de prijs stijgingen bij NS 'niet volledig te Een keertje de auto laten staan en de trein nemen is te duur geworden verklaren' uit de inflatie en de 40 miljoen die de NS per jaar extra aan ProRail moet betalen. Hij wijst erop dat die verhoging een schijntje is vergeleken bij de 2,4 miljard euro die de NS verdient. De invoering van de ov-chip- kaart maakte treinritten prijziger, omdat het voordeel van een re tourtje verdween. Volgens NS zouden de prijzen zonder het plastic pasje 'precies evenveel' zijn gestegen. Leonardo Aircraft bouwt Nederlandse gevechtsvliegtuigen Luchtmachtgene- raal Luyt overtuigd dat het deze keer wel goed gaat In 2019 moeten de eerste toestellen in Nederland arriveren »pii 15°C Nieuwsmedia die het mindere hetteenstel. Daarom vind ik moet »P20 Prijs treinrit explosief gestegen Ton Voermans Utrecht -Sanne van Galen (Rover) D66 dinsdag 14 maart 2017 Wolken pzc.nl en zon Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530 Naam: Coco Verbraeken Leeftijd: 18 Woonplaa*s: hi° School: Scaida wil opkomen hebben. sel sowieso ^meergeld He zorg Op welke partij ik naar de zorg. up ntet. Ik gaSt8?VdeoÏ terugkijken van wil wat v d n rin stellen 'De klas kiest DaarmpoW.c. studenten vrag stembus 9aS0W,eSw "e g en verschil." Anders maak je geen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1