LoesLuca wil niet
afhankelijk zijn
I
D66 krijgt het voor elkaar
'NS prijst zich uit de markt'
De prijs van een treinkaartje is
sinds de invoering van de ov-
chipkaart in 2008 bijna twee
keer zo hard gestegen als de
inflatie, soms wel 35 procent.
Fyrabouwer
zet ook onze
JSF in elkaar
Goed werk
Goede zorg
Goed onderwijs
Walcheren
Actrice na ziekbed
weer helemaal terug
op de planken
In Hart
&Ziel
Verpleeg
kundige
heeft
weer tijd
voor de
wijk
De prijsstijging blijkt uit een ana
lyse van deze krant en treinreizi-
ger.nl. Wie in 2008 een retourtje
Amsterdam - Rotterdam kocht,
was 23,10 euro kwijt. Wie nu heen
en weer reist, betaalt 30,40 euro.
(+32 procent). Maand- en jaar
kaarten werden tussen de 25 en 30
procent duurder. Een jaarabonne
ment Arnhem-Venlo bijvoor
beeld ging van 3.027 euro naar
4.222,80 euro (+40 procent).
Die prijsstijgingen zijn veel for
ser dan de inflatie. Volgens het
Centraal Bureau voor de Statis
tiek werd het leven sinds 200815,1
procent duurder. „NS grijpt
steeds de maximale ruimte die er
is om de tarieven te verhogen",
zegt Hildebrand van Kuyeren van
treinreiziger.nl.
„Terwijl je er niet meer trein
voor krijgt", zegt Rikus Spithorst
van Maatschappij voor beter ov.
„Sterker: je krijgt minder voor je
euro. In 2008 zat je niet zo als ha
ringen in een ton als nu. Als je
moet staan in de trein, is een
prijsstijging dan gerechtvaar
digd?"
Reizigersorganisatie Rover
vreest dat de trein zich uit de
markt prijst. „Een keertje de auto
laten staan en de trein nemen is te
duur geworden", zegt woord
voerster Sanne van Galen.
NS stelt dat de gemiddelde
treinreiziger 25,6 procent duurder
uit is dan in 2008 en zegt zich vol
ledig aan de regels te houden.
Volgens de NS is de stijging te
verklaren uit de inflatie plus een
hogere gebruiksvergoeding, de
heffing die ProRail rekent aan
vervoersbedrijven om het spoor
te gebruiken.
Volgens hoogleraar Bert van
Wee van de TU Delft zijn de prijs
stijgingen bij NS 'niet volledig te
Een keertje de auto
laten staan en de
trein nemen is te
duur geworden
verklaren' uit de inflatie en de 40
miljoen die de NS per jaar extra
aan ProRail moet betalen. Hij
wijst erop dat die verhoging een
schijntje is vergeleken bij de 2,4
miljard euro die de NS verdient.
De invoering van de ov-chip-
kaart maakte treinritten prijziger,
omdat het voordeel van een re
tourtje verdween. Volgens NS
zouden de prijzen zonder het
plastic pasje 'precies evenveel'
zijn gestegen.
Leonardo Aircraft
bouwt Nederlandse
gevechtsvliegtuigen
Luchtmachtgene-
raal Luyt overtuigd
dat het deze keer
wel goed gaat
In 2019 moeten de
eerste toestellen in
Nederland arriveren
»pii
15°C
Nieuwsmedia
die het mindere hetteenstel.
Daarom vind ik moet
»P20
Prijs treinrit
explosief
gestegen
Ton Voermans
Utrecht
-Sanne van Galen (Rover)
D66
dinsdag 14 maart 2017
Wolken pzc.nl
en zon Ook voor het laatste
regionale nieuws
Jaargang 259
De PZC is onderdeel van:
Prijs €2,10
Geen krant ontvangen?
Bel 088-0561510
7 11688
5 5 5 530
Naam: Coco Verbraeken
Leeftijd: 18
Woonplaa*s: hi°
School: Scaida
wil opkomen hebben.
sel sowieso ^meergeld
He zorg Op welke partij ik
naar de zorg. up ntet. Ik
gaSt8?VdeoÏ terugkijken van
wil wat v d n rin stellen
'De klas kiest DaarmpoW.c.
studenten vrag stembus
9aS0W,eSw "e g en verschil."
Anders maak je geen