Ook voor wie het best voor weinig wil! EUWS 11 Defensie weet zeker: deze keer wordt het géén fiasco hollands nieuwe. Samsung Galaxy A5 Hogesnelheidstreinen en helikop ters uit Italië: Nederland heeft er nog buikpijn van. Toch gaat hetzelfde moeder bedrijf nieuwe straaljagers bouwen. Nu wordt het geen fiasco, verzekert defensie. AN0009. Het nummer staat keurig op een bordje bij een okergeel, ge bogen stalen frame. Een medewer ker van de fabriek wijst glimla chend op een rood, wit, blauw vlag getje. Zo ziet een nieuwe Joint Strike Fighter (JSF), ofwel F-35, er dus uit bij 'de geboorte'. Dit wordt het derde toestel voor Nederland. In deze immense 'kraamkamer', op een uur rijden van Milaan, zet ten werknemers van Leonardo Air craft de vijfde generatie, hypermo derne gevechtsvliegtuigen in el kaar: 90 stuks voor de Italianen zelf, 29 van in totaal 37 straaljagers voor de Nederlanders. Een droomklus, want hier in Cameri staat de enige fabriek in Europa waar onder toe ziend oog van de Amerikaanse ont werper Lockheed Martin F-35's ge maakt mogen worden. Dat levert Italië niet alleen een miljoenen order op, maar ook 6.000 banen. De stalen frames in de eerste hal vormen samen een rompdeel. Krij gen geïntegreerde vleugels. Later een cockpit, middenstuk en staart. Wie in een tour door vijf immense hallen stapt, ziet de F-35 in ander half uur 'volwassen' worden. In werkelijkheid neemt het in elkaar zetten van één straaljager een jaar in beslag. Dit is exclusief de tijd die nodig is voor het fabriceren van losse componenten vanuit twaalf locaties over de hele wereld, waar onder onderdelen van Fokker. Het is een precisiewerkje van on- hollandsnieuwe.nl/pzc gekende omvang. Eén foutje kan verstrekkende gevolgen hebben, weten ze inmiddels bij dezelfde fabriek in het Amerikaanse Fort Worth. Daar had een leverancier isolatiemateriaal op pijpen ge bruikt dat losliet in de brandstof tanks. Het is een plek waar geen mens meer bij komt na de produc tie zonder een ingrijpende en tijd rovende hersteloperatie. De Italianen zetten alles op alles om dit soort fouten te voorkomen. Geen onderdeel wordt verplaatst naar de volgende werkplek zonder dat er een uitgebreide check is ge weest. Punten die de aandacht van de bouwers nodig hebben, wor den gemarkeerd met een sticker. Maar liefst veertig medewerkers van Lockheed Martin kijken mee over de schouders van de Italianen of ze hun werk naar behoren doen. Geen enkele F-35 verlaat de fa briek zonder dat een Amerikaanse piloot het toestel heeft getest. Ook de zo geroemde techniek om na genoeg onzichtbaar te zijn voor vijandelijke radar, wordt getest. Door de Amerikanen zelf, in een immense hal waar alleen Ameri kanen in mogen komen. Slechte reputatie Luchtmachtgeneraal Dennis Luyt, die samen met zijn Italiaanse col lega de productielijn inspecteert, stelt tevreden vast dat hier op een bijzonder hoog niveau wordt ge werkt. Het eerste toestel dat uit de fabriek rolde, had nul defecten. Dat hebben ze zelfs in Amerika nog niet voor elkaar gekregen. Als Leonardo Aircraft dat niveau weet vast te houden, poetst het haar reputatie in Nederland flink op. Met de laatste twee grote pro jecten van dit grote industriële conglomeraat, dat tot begin dit jaar nog Finnmeccanica heette, heeft Nederland slechte ervarin gen. Zo leverde de onderneming via het inmiddels verkochte doch terbedrijf AnsaldoBreda ook de hogesnelheidslijn Fyra af in Ne derland. Bijna vier jaar geleden moesten deze toestellen van het spoor worden gehaald vanwege de vele technische mankementen. Als ze in dit land een Ferrari kunnen bouwen, kunnen ze ook een goede F-35 in elkaar zetten Ook was dochteronderneming AugustaWestland betrokken bij de productie van de nieuwe NH- 90 helikopters. Toestellen die eve neens met een waslijst aan man kementen in gebruik zijn geno men. Luchtmachtgeneraal Luyt kent ook die verhalen, maar hij twij felde geen moment of samenwer king met dit bedrijf een verstan dige keus is. „De bouw van de F-35 gebeurt samen met de Amerika nen en de manier waarop ze dat hier doen, geeft absoluut vertrou wen. Als ze in dit land een Ferrari kunnen bouwen, kunnen ze ook een goed werkende F-35 in elkaar zetten." In 2019 moeten de eerste jacht vliegtuigen uit deze fabriek naar Nederland komen. Vanaf 2021 hoopt de luchtmacht ze ook daad werkelijk op missie te kunnen sturen. 1000 MB/MIN/SMS TOTAAL P/MND dinsdag 14 maart 2017 Na geflopte Fyra bouwen Italianen nu ook de JSF's Raymond Boere Cameri JU Een F-35 in de maak, in de fabriek in Italië. In 2019 komen de eerste straaljagers naar Nederland. Voor wie niet te veel wil betalen en toch het beste wil is er hollandsnieuwe. Kies ook het beste voor weinig met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy A5. Deze premium smartphone met Super AMOLED scherm, vingerafdrukscanner en 13 megapixel camera is er nu voor een budget prijs. Nu i.c.m. 1000 MB/MIN/SMS voor maar 19,- per maand. Let op! Geld lenen kost geld Totale toestelkosten Eenmalige betaling Totaal kredietbedrag Termijnbedrag Duur overeenkomst Debetrentevoet JKP 264 0 264 11 24 mnd 0% Deze tabel bevat een voorbeeld van een telefoonkrediet en de prijs die je hiervoor per maand betaalt. Het telefoonkrediet is een aflopend goederenkrediet van Vodafone Financial Services B.V. Vodafone Libertel B.V. treedt op als verbonden bemiddelaar voor Vodafone Financial Services en bemiddelt uitsluitend voor Vodafone Financial Services. Vodafone Financial Services en Vodafone Libertel geven geen advies over het telefoonkrediet. Je dient zelf te bepalen of het telefoonkrediet aansluit bij jouw persoonlijke omstandigheden. Prijs excl. eenmalige kosten ter hoogte van €30,-. Deze actie is geldig tot en met 31 maart 2017. —Dennis Luyt, luchtmachtgeneraal LIEVER SIM ONLY? 1000 MB/MIN/SMS VOOR MAAR 8,-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 11