mm Moet 't zo zijn? Ja, zo moet 't zijn! Terneuzen enige in afzeggen Colourrun 17 de straat tot aan de arts." Dat moet de komende drie jaar drastisch ver anderen. „Ik zoek naar de ziel van het gebouw. Dat is watje onbewust meekrijgt, zoals lichtinval, opge ruimdheid en ruimte." Hoe de plannen eruitzien, ver klapt Verstraeten nog niet. „Het wordt ruimer, lichter en meer op geruimd", aldus de Middelburgse kunstenaar. „Elk detail komt aan bod, tot aan kleurgebruik, meubi lair en zelfs de kunst aan de muur aan toe." Nee hoor, het ziekenhuis wordt niet oranje, maar er komt wel iets opvallends Een rondje ziekenhuis met Ver straeten is verhelderend. Want ineens zie je dingen waar je eerder niet bij stilstond. Wat doet die le lijke oranje brievenbus vlak voor de ingang? Waarom staan die asbak ken daar? En die fietsenstalling ziet er toch niet uit? Zo zijn ook de ogen opengegaan bij de raad van bestuur. Lisette te Verstraeten somt moeiteloos een hele lijst zaken op die niet kloppen aan het ziekenhuis in Goes Velde: „Het pand in Goes is krap en verouderd. We hebben de behoefte om onze kernwaarden - gastvrij heid en betrouwbaarheid - uit te kunnen stralen. Als je dat moet doen in een krap en verouderd ge bouw levert dat niet altijd het ge wenste resultaat op." Gezien de financiële situatie is het niet vreemd dat er de laatste ja- "MME ren weinig in en rond het zieken huis is gebeurd. „Eigenlijk wil je dat al het geld dat we hebben naar de zorg gaat", zegt Te Velde. „Dat is het dilemma. Want we willen ook dat mensen ervaren dat ze welkom zijn. Je komt niet voor je plezier naar het ziekenhuis." Niet zo makkelijk om de bezem erdoor te halen, want geen kamer in het ziekenhuis is onbenut. Daarom is een noodgebouw neer gezet. „Daarin zit nu chirurgie", zegt manager Arie van Vossen. „Daardoor is er een vleugel vrij. Ka bels en leidingen worden ver nieuwd en tl-lampen maken plaats voor ledverlichting." Noem de ver bouwing van de afdeling oncologie een test, vult manager Rob Storms aan. „Als je nu die afdeling oploopt, is het klimaat anders, het gevoel is anders en het is er ruim. Zo worden de andere afdelingen ook." Uitwijken naar andere locaties is niet de bedoeling. Te Velde: „We moeten een paar jaar concessies doen, want een tijdelijk pand heeft ook niet de uitstraling van gastvrij en betrouwbaar. Maar op het eind resultaat zullen patiënten en mede werkers trots zijn." Het Matangi kwartet (Maria- Paula Majoor, Daniel Tor- rico Menacho, Karsten Kleijer en Arno van der Vuurtst) vat de taak om goed te musiceren bloedserieus op. Maar de musici ontroeren ook het publiek met hun gepassioneerde spel. De ver tolkingen zijn apart, en wat vooral opvalt, is de vlekkeloze samenwer king, dan kom je van goede huize. Op het programma stonden strijk kwartetten van Haydn, Beethoven en Mendelssohn. De gedachte ach ter de keuze van Matangi was dat deze drie componisten het stokje aan elkaar hebben doorgegeven. Haydn wist, toen hij zijn laatste kwartet schreef, dat hij in Beetho ven een waardige opvolger had en Mendelssohn schreef zijn jeugd werk als een soort voortzetting op het laatste kwartet van Beethoven dat draaide rondom de vraag: Muss es sein? Ja, es muss sein. Het tweede kwartet opus 77 van Haydn klonk expressief. Het ope- ningsdeel werd speels gebracht in een strak tempo. In het Menuetto was de interpretatie veel losser en ontspannend. Een absoluut hoog tepunt was het Andante waarin het thema eerst gespeeld werd door de viool en de cello, waarna enkele knappe variaties volgden, vol prachtige modulaties en rijke harmonieën. Na dit ontroerende deel klonk de finale dynamisch. Het laatste kwartet nr. 16 van Beet hoven klinkt opvallend mild. Min der emotioneel dan zijn voor gaande kwartetten. In het Scherzo verschuiven de ritmes en klinken er grimmige ondertonen, die door herhalingen extra doordringen. Het derde deel werd innig en can tabile gespeeld, met mooie varia ties. In de finale kwam het vraag en antwoordspel duidelijk over. Beethoven moet de vraag ironisch gesteld hebben en zijn muzikale motief met de vraag Muss es sein heeft Mendelssohn geïnspireerd om zijn tweede kwartet te begin nen met de vraag Is het waar? De compositie van Mendelssohn ver bleekte wat na de geweldige ver tolkingen van Haydn en Beetho ven. Het werk is romantischer, met knappe solofrasen, spitse piz- zicati en speelse elementen en toch.... Muss es sein? Johan van Westen, namens de Ro tary organisator van de Terneu- zense Colourrun wil alle risico uitsluiten. „Je zou er maar net een wandelaar bij hebben met astma." De Colorrun op Tholen op 24 juni gaat gewoon door, zegt organisa tor Ivo Slokkers. „We hebben con tact met GGD Zeeland en onze strooiers hebben instructie om gezichten te mijden. Het is een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Als je aan een paar runs per jaar meedoet, denk ik niet dat je daar korter door leeft." Organisator Anthony van den Berg van de Vlissingse run 'Co lours by the Sea' (3 juni) heeft het over een storm in een glas water. „In Nederland wordt geen gevaar lijk verfpoeder gebruikt. Wel is het inademen van poeders nooit goed is voor je longen. Maar een keer meedoen levert echt geen ge vaar op." maandag 13 maart 2017 van driejaar voor ADRZ -William Verstraeten, kunstenaar 45W» A William Verstraeten: „Wat doet die lelijke brievenbus daar vlak voor de ingang, waarom staan die asbakken daar? En die fietsenstalling ziet er toch ook niet uit?" foto mechteld jansen Jeanette Vergouwen-de Caluwe Recensie Gehoord in Porgy en Bess Alleen in Terneuzen wordt af gezien van de Colourrun. Vlis- singen en Tholen houden het evenement, waarbij lopers verfpoeder over zich heen krij gen, gewoon op de agenda. Onlangs ontstond een discus sie over het verfpoeder door een rapport van de RIVM. Sheila van Doorsselaer Terneuzen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 53