'Dit was Ruttes diplomatieke verwoording van 'pleur op' 3 Alle wetten zijn geschonden door mij niet toe te laten tot het consulaat Schaam je. Je houdt alleen van onze euro's en stemmen. In Nederland leven we in vrijheid. Alleen in Turkije heb ik in gevangenschap geleefd Vooral Rutte grijpt zijn kans om inhoud te geven aan één van zijn belangrijkste verkiezingsbood- schappen: geen experimenten nu. Uitgerekend zijn uitdagers Buma en Pechtold, die hem in de peilin gen op de hielen zitten, onderstre pen ongewild diens leiderschap. Tekenend is hoe CDA en D66 het effect van de diplomatieke rel op de campagne geringschattend probe ren af te doen. „Op straat hebben we hier niemand nog over ge hoord", klinkt het in beide kampen. Maar dat kan na dit turbulente weekend zomaar anders zijn. De snelle escalatie van het con flict laat zich moeilijk rijmen met de vier jaar lang stoïcijns uitgedra gen weigering van dit kabinet om 'megafoondiplomatie' te voeren. Niet laten provoceren, was het de vies. Ook nu zegt Rutte uit te zijn op deëscalatie, maar het kwaad lijkt al geschied. Opvallend is dat de Turkse minis ter van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu in mei 2015 nog onge hinderd campagne kon voeren voor de AK-partij van president Erdogan in Rotterdam. In de media bleef het bezoek destijds vrijwel onopge merkt, politiek gekrakeel ontbrak eveneens. Amper twee jaar later is de situatie omgekeerd: de komst van de Turkse bewindsman was van meet af aan omstreden, omdat er sinds de mislukte coup grote zor gen zijn over spanningen tussen Turken in Nederland en de Turkse rechtsstaat. Omstandigheden bepalen vaak of diplomatieke kwesties hoog op spelen of in de kiem worden ge smoord. In dit geval lijken de ver kiezingen in Nederland en het refe rendum in Turkije eraan te hebben bijgedragen dat een verschil van mening zo uit de hand kon lopen. In de Nederlandse campagne speelt identiteit een belangrijke rol. De komst van een Turkse minister die campagne wil voeren onder Turkse staatsburgers in Nederland, laat zich nou eenmaal lastig verenigen met een pleidooi voor een samen leving waarin iedereen mee kan of moet doen. Hier speelt ook mee dat partijen het PW-leider Geert Wilders niet gunden om in deze kwestie een af wijkend standpunt in te nemen om daarmee zijn stempel op de verkie zingen te drukken. Wilders pro beerde nog vergeefs de Kamer terug te roepen van reces om te spreken over de kwestie. Sancties Op het Binnenhof wordt alom ver wacht dat Wilders in de laatste campagnedagen zijn steun voor het kabinetshandelen zal inruilen voor een oproep tot verdere escalatie, bijvoorbeeld door als Nederland sancties uit te vaardigen tegen Tur kije. Met een dergelijk geluid kan de PVV-leider zich toch nog onder scheiden van de rest en misschien wat zetels pakken. Tot dusver houden belangrijke Europese landen zich op de vlakte over de Nederlandse actie. Nu een harde boodschap is afgegeven aan de Turken, wil premier Rutte met 'een bord eten' de verhoudingen met de Turken normaliseren. Dat zal nodig zijn. Het bondgenoot schap met Turkije is domweg te be langrijk, alleen al om de door Mer kel en Rutte uitgedokterde vluch- telingendeal overeind te houden. NEDERLAND Oud-minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot waarschuwde vrijdagavond nog zo: „Neder land moet dit spel voorzichtig spelen. We moeten niet in de openstaande Turkse val trap pen, zodat de Turken kunnen zeggen: jullie doen nu met de vrijheid van meningsuiting iets wat je ons steeds verwijt." Had Nederland (als het dat al wilde) kunnen voorkomen dat die val dichtklapte? Had de di plomatieke rel van ongekende weerga die zich de afgelopen 48 uur afspeelde in Rotterdam er gens op een punt kunnen wor den afgewend? Jan Melissen, diplomatie-des- kundige van instituut Clingen- dael: „Als Nederland heel mee gaand was geweest, was dit niet gebeurd. Maar dan had je met de komst van Cavusoglu wel volgde een rollercoaster aan ge beurtenissen. Ben Bot noemde het zaterdagochtend direct 'een verkeerd spoor' waarmee de verhoudingen nog meer op scherp kwamen te staan. „Het was een point of no return", vindt Van de Roer, waarna 'di plomatieke kortsluiting' volgde. Lange neus „De Turken bleven pushen, trokken als het ware een lange neus. Nederland heeft daar steeds correct op gereageerd. Zo was dit de onvermijdelijke af loop van een provocerend mi nistersbezoek. De rellen in Rot terdam leveren het bewijs dat Nederland de bijeenkomst te recht niet wilde." Het moment dat de zaken écht escaleerden kwam net na dat Nederland het vliegtuig te rugstuurde, vindt Melissen. In een reactie noemde president Erdogan Nederland 'fascistisch en nazistisch'. „Hier heeft men toen gedacht 'dit moeten we niet over onze kant laten gaan'. Als ik terugkijk was dat het echte diplomatieke point of no return. Samen met het feit dat Turkije, terwijl het overleg ach ter de schermen nog liep, al over sancties begon." een hele grote Turkse referen dumbijeenkomst in Rotterdam gehad." En dat wilde Nederland niet, het kabinet kon hooguit akkoord gaan met een kleine privé-bij eenkomst. Diplomatie- deskundige Robert van de Roer: „Turkije wilde simpelweg een plaatje met tienduizend jui chende Turken en wapperende vlaggen in Nederland. Dat is er nu niet gekomen. Rutte wilde Cavusoglu de boel hier niet la ten opstoken. Het is de diplo matieke 'pleur op' van Rutte ge weest." Toen Nederland zaterdagoch tend besloot het vliegtuig van Cavusoglu niet te laten landen, maandag 13 maart 2017 —Turkse minister Kaya In Nederland wonen 250.000 stemgerechtigde Turkse Nederlanders. Zij mogen hun stem uitbren gen in het referendum over de nieuwe Turkse grond wet, die de president meer macht moet geven. Ebru Umar twittert naar Turkse minister Mevlut Cavusoglu maart barst de bom Het point of no return. Was dat het intrekken van de landings rechten van Qavusoglu's vliegtuig. Of waren Nederland en Turkije dat punt toen al voorbij? „Wat daarna volgde was diplomatieke kortslui ting." Cyril Rosman Den Haag Diplomatie-deskundige Robert van de Roer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3