II 10 Filling Pieces vult het gat tussen de 'luxury'-markt en de reguliere sportmerken Jongens die ooit zijn begonnen met inpakken, zitten nu aan de designtafel Van LA tot Tokio, overal weerklinkt de naam Filling Pieces. Creative director en oprichter Guillaume Philibert (27) vertelt over zijn weg naar succes. Het ogenschijnlijk plotse linge succes van het Ne derlandse schoenlabel Filling Pieces kent best een aanloop. Het relatief jonge merk, opgericht in 2009, staat zij aan zij met grote namen in de schappen van de grootste warenhui zen in Japan en Londen en je vindt het ook op MrPorter.com. In het hoofdkantoor van Filling Pieces op de Amsterdamse Herengracht vertelt oprichter en ontwerper Guillaume Philibert over de ontwikkelingen van de laatste tijd. „Het klinkt alsof het heel snel is ge gaan, maar we zijn er al zeven jaar, en het is heel hard werken. In het begin deed ik alles alleen. Ontwer pen, inpakken, pakketten naar het postkantoor brengen, zelf met mijn koffertje met samples langs mijn con tacten", zegt Philibert. „Aanvankelijk was er niet veel inte resse, maar drie jaar geleden begon het bedrijf echt te groeien en kon ik het niet meer alleen af. Er kwam een partner bij. „Ik ben begonnen uit pure passie voor schoenen. Ik kocht altijd al veel kleding. Ik was mij ervan bewust dat de manier waarop je je kleedt ook uitdraagt wie je bent. Ik was 19, studeerde architectuur en wilde iets doen met vormgeving, het creë ren van producten of ruimtes. Maar mijn studie bouwkunde was veel theoretischer dan verwacht. Tijdens een stage bij een architect dacht ik: het moet anders. Het was een heel gewone woensdag, ik zag een paar sportschoenen van Dior Homme, vond ze leuk en kocht ze." Gat in de markt Philibert besefte op dat moment ook dat niet iedereen zo diep in de buidel kan tasten voor een paar ultraluxe, exclusieve sneakers - een paar Dior sportschoenen kost toch al gauw 500,600 euro. Hij zag het gat tussen reguliere sportmerken als Nike, Adidas en Puma en de grote desig nernamen. „Filling Pieces staat voor het gat dat wij vullen, het gat tussen de luxury- markt en de gewone sportsneaker. Een 14-jarige met zakgeld moet ons kunnen kopen, maar ook een corpo rate banker die een sneaker wil voor in het weekend." De sneakers ogen modieus en high end door het gestroomlijnde design en de bijzondere zolen. De lage vari ant (low top) is er in vele, vele kleu ren, zodat er voor iedereen wel iets bij zit. De suède Mondi, een hoge gymp (high top), valt op door het brede klittenband en heeft een stop- cord op de hiel. De low top Kato heeft diagonale bindingen, de Apache heeft diagonale elastiekveters. Ook de Astro Runner heeft een opval lende sluiting. Inmiddels weerklinkt de naam Fil ling Pieces wereldwijd, loopt menig beroemdheid op de sneakers en lig gen de schoenen in prestigieuze conceptstores als Colette in Parijs en Barney's in New York. „Ik denk dat we vrij vroeg waren met het identificeren van een stro ming die eigenlijk heel groot is. Een mix van high end (topsegment) en street. We zijn een onafhankelijk label, maar wel 'street'. We werken samen met het Parijse cultwarenhuis Colette. Iedereen die een beetje verstand heeft van mode kent Colette. We lagen er natuur lijk niet het eerste seizoen. Maar we bleven samples van onze collectie sturen en gaven niet op. Het vierde seizoen kwam eindelijk een maandag 13 maart 2017 GO Tekst Xaviera Aubri Foto Jacqueline de Haas Low Mondi Shark Green, €240. Apache Shark Aqua, €220

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 34