Filmfreak Ab Zagt en popjournalist Stefan Raatgever draaien door Een pakkend begin blijft onvergetelijk. Dat maakt op mij meer indruk dan een afgerond slotakkoord Scandinavische misdaadseries staan meestal garant voor kwaliteit. Zeker als ze zo goed beginnen als Midnight Sun, van de makers van The Bridge. Ab Zagt vindt de nieuwe reeks buitengewoon goed. e kunst om de kijker al in de eerste minuten van een tv-serie te boeien, beheersen de Scandi navische scriptschrijvers als geen ander. Wie herinnert zich niet de eerste minuten van The Bridge, waarin een lijk wordt gevonden op de brug tussen Denemarken en Zweden. Rechercheurs uit beide landen bakkeleien over wie de zaak mag uitzoeken. Totdat de ambulance komt en blijkt dat het slachtoffer in twee delen is gehakt. Een gezamenlijk onderzoek is onvermijdelijk. Dezelfde scenaristen zijn ook verant woordelijk voor Midnight Sun, een nieuwe misdaadreeks die op dvd is verschenen. Ook deze reeks kent een huiveringwek kende start. Een man, keurig in het pak, wordt vast gebonden wakker op de propellers van een helikopter die geparkeerd staat op een rots partij bij een Zweeds mijnstadje. Langzaam begint de rotor te draaien en vervolgens steeds sneller. Totdat er van het slachtoffer niet veel meer resteert. Het lijk is van Franse afkomst. Dus wordt ook dit onderzoek een internationale onderneming tussen deze keer een Zweedse en een Franse vrouwelijke rechercheur, van Algerijnse origine. Het moet raar lopen wil een serie als Mid night Sun na zo'n begin nog teleurstellen. Naar de drie seizoenen van The Bridge heb ik avonden ademloos gekeken, hoewel die allereerste beginscène in de vervolgreeksen nooit is overtroffen. Een pakkende ouverture van een speelfilm of televisieserie maakt op mij altijd meer indruk dan een keurig afgerond slotakkoord waarin alle vragen worden opgelost en alles logisch in elkaar blijkt te steken. Het vooraf gaande mysterie is als sneeuw voor de zon verdwenen. Na verloop van tijd begint zo'n ontknoping vanzelf in het geheugen te ver vagen. Tenzij het weer een klassieke slotzin bevat zoals in Casablanca ('This could be the begin- nig of a beautiful friendship') of Some Like It Hot ('Nobody'sperfect'). Voor mij staat het aller mooiste start schot op naam van de Deense regisseur Lars von Trier, inderdaad weer een Scandinaviër. Hij laat in Europa (1991) als volgt beginnen: zwart-witbeelden van treinrails vliegen voorbij. Op de geluidsband is de gedragen stem van de vermaarde Zweedse acteur Max von Sydow te horen. 'You will now listen to my 261 zaterdag 11 maart 2017 D

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 83