Filmfreak Ab Zagt en popjournalist Stefan Raatgever draaien door
Een pakkend begin blijft onvergetelijk. Dat maakt
op mij meer indruk dan een afgerond slotakkoord
Scandinavische misdaadseries staan
meestal garant voor kwaliteit. Zeker als ze
zo goed beginnen als Midnight Sun, van
de makers van The Bridge. Ab Zagt vindt
de nieuwe reeks buitengewoon goed.
e kunst om de kijker al in de
eerste minuten van een tv-serie
te boeien, beheersen de Scandi
navische scriptschrijvers als geen
ander. Wie herinnert zich niet
de eerste minuten van The Bridge, waarin
een lijk wordt gevonden op de brug tussen
Denemarken en Zweden. Rechercheurs uit
beide landen bakkeleien over wie de zaak
mag uitzoeken. Totdat de ambulance komt
en blijkt dat
het slachtoffer
in twee delen
is gehakt. Een gezamenlijk
onderzoek is onvermijdelijk.
Dezelfde scenaristen zijn ook verant
woordelijk voor Midnight Sun, een nieuwe
misdaadreeks die op dvd is verschenen.
Ook deze reeks kent een huiveringwek
kende start.
Een man, keurig in het pak, wordt vast
gebonden wakker op de propellers van een
helikopter die geparkeerd staat op een rots
partij bij een Zweeds mijnstadje. Langzaam
begint de rotor te draaien en vervolgens
steeds sneller. Totdat er van het slachtoffer
niet veel meer resteert. Het lijk is van Franse
afkomst. Dus wordt ook dit onderzoek een
internationale onderneming tussen deze
keer een Zweedse en een Franse vrouwelijke
rechercheur, van Algerijnse origine.
Het moet raar lopen wil een serie als Mid
night Sun na zo'n begin nog teleurstellen.
Naar de drie seizoenen van The Bridge heb
ik avonden ademloos gekeken, hoewel die
allereerste beginscène in de vervolgreeksen
nooit is overtroffen.
Een pakkende ouverture van een speelfilm
of televisieserie maakt op mij altijd meer
indruk dan een keurig afgerond slotakkoord
waarin alle vragen worden opgelost en alles
logisch in elkaar blijkt te steken. Het vooraf
gaande mysterie is als sneeuw voor de zon
verdwenen. Na verloop van tijd begint zo'n
ontknoping vanzelf in het geheugen te ver
vagen.
Tenzij het weer een klassieke slotzin bevat
zoals in Casablanca ('This could be the begin-
nig of a beautiful friendship') of Some Like It
Hot ('Nobody'sperfect').
Voor mij staat het aller
mooiste
start
schot
op naam van de Deense regisseur Lars von
Trier, inderdaad weer een Scandinaviër.
Hij laat in Europa (1991) als volgt beginnen:
zwart-witbeelden van treinrails vliegen
voorbij. Op de geluidsband is de gedragen
stem van de vermaarde Zweedse acteur Max
von Sydow te horen. 'You will now listen to my
261 zaterdag 11 maart 2017
D