A 'De monarchie is oneerlijk, schaf die toch eens af' T 4 verkiezingen 15 maart Invloed sociale media AS* ■at» -x f o 1 Bé yr j i Nooit eerder speelden sociale media zo'n grote rol bij de verkiezingen. Door slimme trucjes kunnen campagneteams gericht en ongefilterd hun boodschap aan de kiezer kwijt. Big brother is watching you en wil jouw rode potlood beïnvloeden. In het deel van het Tweede Kamer gebouw waar de VVD huist, hangt op de zolderverdieping het bordje 'Online Team'. Op de plek waar de weggestuurde VVD'er Rita Ver donk ooit haar Kamerwerk deed, werken nu jongeren aan de inter- netcampagne van de liberalen. Een zenuwachtige jongen in hipstertui - 'Ik ben heel druk' - verwijst voor alle vragen naar de VVD-woord- voerder. Die is evenmin loslippig: „Je moet niet teveel zeggen over een campagne als die nog bezig is." Het maakt duidelijk dat sociale media meer dan ooit een factor zijn bij verkiezingen. Kijk naar de Ver enigde Staten, waar president Do nald Trump stelt dat sociale media hem hebben geholpen de verkie zingen te winnen. Kan dat in ons land ook? Wie het in Nederland heeft over sociale media en de verkiezings campagne, heeft het vooral over Fa- cebook. Ruim to miljoen Nederlan ders hebben een account. Als zij een pagina van een politieke partij 'liken', duiken berichten en film pjes op in hun tijdlijn. „Als ze op Als ze op tijd gas hadden gegeven, was de campagne een stuk goedkoper geweest tijd gas hadden gegeven, was de campagne een stuk goedkoper ge weest", concludeert sociale media- analist Jaap van Zessen van het AD. „Nu moeten ze advertenties ko pen." Toch is de kans groot dat u ook filmpjes van PvdA, WD of Groen links in uw tijdlijn ziet opduiken, zónder dat u die partijen een goed keurend duimpje hebt gegeven. De partijen betalen Facebook om hun berichten te laten zien. Maar er is nog een derde manier om te zorgen dat de Facebookboodschap wordt verspreid, weet socioloog Niels Spierings, die aan de Radboud Uni versiteit Nijmegen onderzoek doet naar sociale media in de Neder landse politiek. „De black box van Facebook. Nie mand behalve Facebook zelf weet precies hoe het werkt, maar op ba sis van jouw gedrag op de site, je in teresses, je vriendenkring en hun kenmerken - het zijn wel duizen den factoren - bepaalt Facebook wat je te zien krijgt. Partijen berei ken zo de kring van mensen om jouw harde kern heen", legt Spie rings uit. En dat zijn vaak de zwe vende kiezers, precies de groep die de politieke partijen willen berei ken. Die zijn niet alleen overgeleverd aan de algoritmen van Facebook. Er komt ook microtargeting bij kijken. De Amsterdamse Stichting Poli tieke Academie kan vaststellen waar mensen wonen die willen stemmen op jouw partij. Op post codeniveau. Zo zorg je als partij dat jouw boodschap alleen terecht komt bij degenen die daar ook ont vankelijk voor zijn. Dat gebeurt met behulp van big data, legt voorzitter Frank van Da len uit, het koppelen van grote da tabestanden. „Wij gebruiken onder andere gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), het Kadaster en verkiezingsuitslagen." Daarmee kan Van Dalen het 'kie- zers-dna' bepalen. „Een WD'er in Eindhoven is anders dan een WD'er in Noordwijk." Selectie Dat is niet alleen handig als je langs de deuren gaat om te flyeren - het hofje wel, het flatgebouw niet - maar je kunt met die kennis vervol gens op Facebook een selectie op postcode te maken. De boodschap over hypotheekrenteaftrek kan dan worden gericht op een jong gezin, in een andere wijk op singles en in ELKE PARTIJ HEEFT HAAR STOKPAARDJES, MAAR WAT HOUDT U BEZIG? /In deze tijd een monarchie, I dat kan toch gewoon niet? I Zo leven we toch niet meer?" I De 87-jarige Nanne Masten broek uit Stolwijk heeft er moeite mee. Hij volgt de actuali teit, leest de krant, zit op internet en voorziet alles van commentaar. Het gaat hem niet om de mensen die de monarchie vormgeven. „Maar het is zo oneerlijk dat je als prinsesje wordt geboren en op je 18de miljonair wordt. Als je ziet wat voor armoede er op de wereld is. Maar dichter bij huis moet de beloning van werknemers in ver pleeghuizen en zorginstellingen omhoog." De inkomsten van de koning be dragen 888.000 euro, en dan krijgt hij er nog een bedrag van 4,6 mil joen bij voor personeel en materi ële uitgaven. Voor koningin Maxima geldt een eigen inkomen van 352.000 euro en ook zij ont vangt een bedrag voor personele en materiële uitgaven. Voor het prinsesje Amalia, waar Nanne Mastenbroek het over heeft, geldt dat zij over een jaar of Er is veel armoede, maar als prinsesje wordjeopje18de miljonair vijf op haar 18de 1,5 mil joen krijgt. Daarvan is 250.000 euro voor haar zelf. „Zakgeld!" zo zei D66-leider Pechtold in een Kamerdebat. De meeste politieke partijen vinden wel dat het soberder moet met de inkomsten van de koning. De SP wil dat de leden van het Koninklijk Huis belasting gaan betalen over hun vermogen en inkomen en zelf opdraaien voor hun eigen kosten. Andere partijen geven niet aan hoeveel het staats hoofd moet verdienen, maar wel dat het so berder zal zijn. Als het om het afschaffen van de monarchie gaat, kun nen weinig partijen iets betekenen voor meneer Mastenbroek. De enige partijen die streven naar een republiek zijn de SP en Groen- Links, maar ze kunnen nog wel een poosje leven met de monar chie. Mastenbroek is in de jaren 40 uit gezonden naar Indië 'voor konin- zaterdag 11 maart 2017 GO 'J' Hanneke Keultjes Den Haag —Jaap van Zessen Feilloos wroeten in ons kiezers-dna

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 4