Denken over religie en politiek is spannend 8 Sylvie Janssens exposeert in Pand 3 in Philippine Kunst kan betrekking hebben op watje ziet Maar kan zij ook zichtbaar maken watje niet ziet? Dat laatste poogt Sylvie Janssens. Monnikenwerk en oude zwart-wit foto, eind 19de, begin 20ste eeuw. Ovaal ingelijst naar de mode van die I tijd. Een man in pak te gen een neutrale achtergrond. Anoniem en al lang geleden over leden. Sylvie Janssens (1977, Oos tende) voorzag de foto van een kleurige figuur. Het hoofd van de man gaat goeddeels schuil achter een complexe, kristallij ne vorm. Ze noemt deze platonische licha men 'tijdloze veelvlakken'. Haar ingreep is mooi en subtiel gedaan en levert een vreemd, boeiend beeld op. Ik krijg het gevoel dat het haar niet puur om de esthetiek gaat, maar dat zij iets zichtbaar maakt wat gewoonlijk niet is te zien: de onderliggende structuur van ons fysieke bestaan. i Hoe zouden we leven als we ten diepste beseffen dat mensen in essentie hetzelfde zijn Het veelvlak komt ook terug in tekeningen. Een grafiettekening waarin organische vormen, bloe men en bladeren, zijn gekaderd in veelvlakken, die de vormen erbin nen bepalen. Maar het veelvlak is ook op te vatten als een bescher ming. En door links en rechts het beeld lichter te maken, roept Jans sens beweging op. Alsof het veel vlak door de ruimte kan gaan bui telen. De arcering waarmee het grootste deel van het vlak is opge bouwd suggereert snelheid en ver sterkt het idee van beweging. Het beeld is zowel vluchtig als vast. De titel 'Interfall I' sluit daarbij aan. Ik zie nu ook de relatie met de bewerkte portretfoto. De man is net als de bloemen in feite een or ganische vorm en heeft naar Jans sens mij wil tonen een vergelijk bare onderliggende structuur. Die ook terugkomt in honingraten en die je ziet als je planten én ge steenten onder een microscoop legt. Een andere tekening wijst op nóg een gemeenschappelijk aspect van levende en dode materie. Ik zie een compositie van getekende plus- en minvormpjes. Ze hebben massa en bewegen. Ze belichamen energie, trilling. Het donker dat ze vormen, wordt doorsneden. Twee dunne - uitgespaarde - witte lij nen verbeelden het licht: mis schien wel de meest essentiële be staansvoorwaarde. Janssens toont licht, ruimte, structuur en energie. Hoe zouden we leven als we ten diepste beseffen dat alles wat is en leeft door gemeenschappelijke kenmerken met elkaar verbonden is? Dat mensen in essentie het zelfde zijn, gemaakt uit vaste in grediënten, geordend in dezelfde structuren? Dat verschillen varia ties zijn op hetzelfde thema? Dat energie - en dan heb ik het niet over energie als brandstof- een grote rol speelt in ons leven en ook meer en anders is te gebruiken dan wij gewoon zijn te doen? Sylvie Janssens weet het even min, maar heeft de overtuiging dat dat besef tot meer harmonie zou leiden. In haar werk toont ze niet de uitkomst van het besef, maar maakt zij de reden zichtbaar van haar overtuiging. Haar interesse leidt tot ontdekkingen en verwon dering. Over de kennis die wij nu hebben en de kennis van vroeger. De ontwerpers van Stonehenge en de piramiden bijvoorbeeld waren zich naar wij aannemen bewust van kenmerken van de plek waar zij bouwden. Waarbij de energie van de locatie net zo'n grote rol speelde als de spirituele relatie van de architectuur met het licht van de zon. Janssens brengt deze thema's in herinnering en verbeeldt de ver bondenheid van al wat is en leeft. Het toeval maakt grapjes, al thans daar lijkt het op in de aanloop naar de verkiezin gen en de voorbereiding van een scholierendebat. De enige meisjes in de klas die gaan debatteren 'trekken' de SGP als partij. Ze kij ken niet gelijk blij. Pas wanneer zij zich realiseren dat de SGP voor de Tweede Kamerverkiezingen alleen mannen op de lijst heeft staan, breekt er een glimlach door. Het woord 'girlpower' ontglipt een rechtsorthodoxe politica in spe. Even later buigt zij zich met een klasgenote over het partijpro gramma van de SGP. De allereerste keer dat ik mijn stem mocht uitbrengen was in 1981. Bij mijn ouders kwam poli tiek niet vaak ter sprake, maar dat zij beiden op een christelijke partij stemden was niet verwonderlijk. Dat deden kerkmensen nu een maal en echtparen waren vroeger opvallend eensgezind. Mijn oma vroeg opa stomweg wat ze moest stemmen. Ik herinner me mijn eerste keer stemmen als de dag van gisteren. Er is door mijn ou ders zelfs een foto gemaakt in het stembureau. Maar qua keuze heb ik mijn eigen spoor getrokken. Moskee Eerder dit jaar organiseerde de Raad van Kerken een bezoek aan de moskee in Middelburg, waarbij geïnteresseerden 'alle vragen' mochten stellen die zij wilden. Natuurlijk kwamen politieke kwesties aan de orde, waaronder de Tweede Kamerverkiezingen. De vicevoorzitter van het mos keebestuur gaf aan dat de moskee politieke partijen ruimte geeft om zich te presenteren. Dat een partij als Denk als eerste gebruik maakte van die mogelijkheid noemde hij logisch. Zijn verklaring: waar de PW de ene kant op helt, helt Denk de andere kant op. Hoeveel en welke partijen zich sindsdien hebben gepresenteerd weet ik niet. Onderzoeksbureaus Ipsos en het Opiniehuis publiceer den woensdag 8 maart een onder zoek onder stemgerechtigden van Turkse en Marokkaanse afkomst. Zeven op de tien respondenten zegt dat het onderwerp gods dienstvrijheid een rol speelt bij hun keuze voor Denk. De moge lijkheid om op iemand te stem men met eenzelfde achtergrond en de aandacht voor het onder werp discriminatie maakt de partij ook populair bij Nederlanders met een migratieachtergrond. Van deze aspirant Denk-kiezers zegt 100 procent moslim te zijn. Kie zers uit dezelfde etnische groepen die op andere partijen gaan stem men, zeggen dat minder vaak (87 procent). De meisjes die zich op school voorbereiden op een politiek debat ontdekken ook een relatie tussen godsdienstigheid en politieke kleur. In de gereformeerde ge zindte is de SGP populair. En wie twijfelt over zijn voorkeur voor SGP, CU of CDA kan via de site van het Reformatorisch Dagblad een christelijke stemwijzer raad plegen. Over stemwijzers gesproken: die zijn er ook voor vrouwen en na tuurliefhebbers. Het is niet uitge sloten dat christenen zich tot een van die beide groepen rekenen en wat dan? Het denken over 'religie en politiek' blijft ronduit span nend ook door dat keuzeprobleem. zaterdag 11 maart 2017 PC Beelden van verbondenheid Nico Out Recensie Sylvie Jans sens: Portret. FOTO NICO OUT Sylvie Janssens: t/m 7 april, Pand 3, Gentsebreedstraat 3, Philip pine. Do. en vr. 13.00-16.00 uur en op afspraak (0115-491991). José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 43