7 Een dikke reep chocolade. Een tegeltje met een verhaal. Een loflied. Middelburgse ondernemers spelen in op de viering van 800 jaar stadsrechten. „Het is een gemiste kans als je dat niet doet." MIDDELBURG 800 WINKELS SPELEN IN OP JUBILEUM Raamtekening van de stad Een gedurfde jubileumreep ee, het is geen com mercieel gewin dat de winkeliers drijft. Ze zijn stuk voor stuk betrokken bij de stad, willen er samen iets moois van maken en als een jubileumjaar geen reden is om een stapje extra te zetten - wanneer dan wel? „Ik kom uit Woensdrecht en heb de vestiging van Jamin drie jaar geleden overgenomen. Mijn vrouw en ik voelen ons helemaal thuis in Middelburg", zegt Peter Hendrickx. Een stad die 8oo jaar bestaat, da's toch heel bijzonder, dat moet gevierd worden, vindt hij. „En dat moeten we met z'n al len doen en niet alleen aan de ge meente overlaten. Kijk, voor ke tens is het misschien lastig, maar zeker lokale ondernemers kunnen zelf iets extra's doen. Elet is een ge miste kans als je dat niet doet." Hendrickx brengt binnenkort een eigen ijsje - softijs met een Zeeuwse topping - op de markt. Hij verkoopt ook de chocolade die Chocolate Lovers voor Middel- burg8oo heeft gemaakt. „Er zijn meer zaken die onze Middelburg8oo-producten verko pen", vertelt Richard Jansen van Chocolate Lovers. En hij hoopt dat de flikken, fudge en koekjes bin nenkort bij veel cafés bij de koffie worden geserveerd. Ook weer van uit dat alles overheersende Mid delburg-gevoel. „Een stad die 8oo jaar bestaat, dat is iets aparts. Dit moment biedt ons de kracht om er samen iets moois van te maken dit jaar." Na twee maanden worden in woners en bezoekers nog niet overladen met jubileumproduc ten. Maar het assortiment groeit 800jaar, dat is toch bijzonder. Dan moeten we allemaal iets extra's doen wel. Jansen: „Nu zie je de creatie- velingen onder de ondernemers opstaan. Kijk naar Etiënne van der Sloot, met zijn schoenen van Van Bommel waar de skyline van Mid delburg op staat. Geweldig. En zo zie je: iedereen kan wel iets beden ken." Die schoenen van Van der Sloot en het Middelburg8oo-bier van Stadsbrouwerij Middelburg en Brouwerij Kees waren half januari de twee eerste producten die veel aandacht trokken. Vrij snel daarna sloeg Ingrid Borger een dubbelslag. In haar winkel De Zeeuwse Jordaan ver koopt ze een Middelburg-tegel; als zangeres nam ze met East of the Sun het door Lonne van Liere ge schreven loflied 'Mijn Roos Mid delburg' op. De cd gaf ze in eigen beheer uit. De prijs bedraagt 5 euro. „Dat is puur om uit de kos ten te komen. Ik doe het niet voor het geld. Ik vind het leuk om ca deautjes te geven." Zo hoort dat bij een feestje, dan geef je iets leuks aan de jarige. Iets dat meteen plezier geeft en waar hij nog lang van kan genieten. La ter dit jaar krijgt Middelburg zijn eigen roos. Natuurlijk gaat Frans Schrik van Pluk de Dag die verko pen. Nu al heeft hij met zijn bloe menwinkel het jubileumfeest omarmd. Aan de gevel hangt een enorme foto van een Zeeuwse boer, met een rode roos in de hand en het opschrift Middelburg 800 jaar. Die foto is een uitvergro ting van de ansichtkaart die hij binnen verkoopt - en veel ook. „Ik heb er 150 laten drukken. In twee weken tijd zijn er al 60 weg!" En ook voor hem geldt: het gaat niet om de centen maar om het gro tere goed. Schrik glimlacht: „Ik wil samen met de andere onder nemers Middelburg op de kaart zetten." Een tegel met een verhaal zaterdag 11 maart 2017 WA Ingrid Koops van Dille en Kamille heeft de raamschildering op de etalage gezet, foto 's lex de meester Het is heel leuk om iets te doen voor Middelburg, vindt Nina Kasfiki van Dille en Kamille. Ze zit nog te broe den op een speciaal product dat ze kan verkopen, maar op een creatieve manier zet ze Middelburg wel dege lijk in de etalage. In haar geval mag je dat letterlijk nemen. „Ik kwam ergens tegen dat er raamtekeningen zijn van steden, en dat er ook één is van Mid delburg. Nou, die heb ik meteen be steld. Het kost 2,50 euro en je krijgt een mail met een sjabloon dat je kunt downloaden. Daarmee kun je een skyline van Middelburg op het raam zetten. Het valt mensen ook echt op. En vooral Middelburgers willen weten hoe ze dat ook kunnen doen." Een oranje-rode wikkel omhult de ju- bileumreep die Chocolate Lovers maakt voor Middelburg800. In een beperkte oplage van 800 stuks, voor de prijs van 8 euro. „Niet goedkoop, maar het is ook iets speciaals", bena drukt Richard Jansen. „Bij 800 jaar geleden kom je al snel uit bij een speculaasmelange. Da's te gemakke lijk. We hebben gezocht naar een mooie krachtige smaak." De reep (in melk of puur) combineert gekonfijte sinaasappel, gember, tijm en venkel. „Zoet, zuur, bitter, kruiden. Een mooie beleving, net als Middelburg. De smaakcombinatie is gedurfd. Dat mag ook: na 800 jaar mag Middel burg wat pit tonen." Nina Kasfiki, Dille en Kamille Richard Jansen, Chocolate Lovers 'Wij zetten Middelburg in de etalage' Maurits Sep N -Peter Hendrickx, Jamin Ingrid Borger, De Zeeuwse Jordaan Ze zat er al een tijdje op te broeden om iets extra's te doen voor Middel- burg800 en in oktober wist ze het: een tegel. De Amsterdamse ont werpster Marga van Oers maakt story tiles-, tegels met een verhaal. Ideaal voor de gelegenheid, wist Bor ger. „De Lange Jan staat erop, en de roos van Middelburg Rozenstad. Een boerin in Walcherse dracht. En vijf Middelburgse panden. Laatst kwam iemand de tegel kopen en zei: 'In één van die panden hebben mijn ouders nog gewoond'." Ze gaan als zoete broodjes over de toonbank: van de 72 die ze heeft laten bakken, is ruim de helft al verkocht. Of er nog een oplage komt, weet ze nog niet. „Ze zijn niet goedkoop: 25 euro. Maar zowel Middelburgers al toeristen vin den ze prachtig. En het zijn er maar weinig, dus het is een collectors item." A Ingrid Borger heeft met een Middelburg-tegel een 'collectors item' in handen. Frans Schrik verkoopt kaarten van Middelburg800 en heeft er ook de gevel van zijn bloemen winkel mee versierd. A Richard Jansen ontwikkelt een chocoladereep met pit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 42