Er zit brood, heel veel brood, in verf h E 21 De vijandige overnamepogingen bij Unilever en AkzoNobel zijn een rechtstreekse aanval op de welvaart in Nederland. Als grote multinationals worden overgenomen, zal veel werkgelegenheid uit Nederland verdwijnen. hoteldeal.nl I voor meer informatie I t088-0331506 ederlandse bedrijven moeten zich beter beschermen tegen een vijandige overname, vindt Kees van Lede, commissaris en oud-bestuursvoorzitter van Ak zoNobel. Hij wordt gesteund door Peter Elverding, oud-be stuursvoorzitter van DSM en commissaris bij di verse grote bedrijven. Beide mannen speelden en spelen nog een belangrijke rol bij diverse grote Nederlandse bedrijven. De trend van vijandige overnames baart hen zorgen. Niets en niemand lijkt nog veilig voor de over namemachine die nu Nederland in het vizier heeft. Alleen al Amerikaanse bedrijven en op koopfondsen hebben 3.000 miljard dollar aan con tanten liggen om bedrijven over te nemen. „Dat is een heleboel geld", zegt Elverding. „We hebben lang gedacht dat bedrijven als Unilever of ING te groot zijn om te worden overgenomen. Dat is een illusie." De macht van geld is enorm, beseft Elverding. Zeker omdat aandeelhouders vaak naar de korte- termijnwinst kijken. „Gemiddeld zit een aandeel houder maar acht maanden in een bedrijf. Er is dus geen sprake van langetermijnvisie. Aandeel houders kiezen snel voor het tientje winst op de INDUSTRIE Het is echt een botsing tussen culturen binnen bedrijven Iemand met aandelen kiest snel voor winst op de korte termijn korte termijn bij een overnamebod." Dat korteter- mijndenken botst met de strategie van Neder landse bedrijven. Die volgen juist een langeter mijnstrategie. Bovendien worden ook de belan gen van personeel, toeleveranciers en de maat schappij meegenomen. Bijvoorbeeld door duur zaam te produceren. „Dat hebben we in allerlei codes voor goed ondernemingsbestuur vastge legd", zegt Elverding. Botsing Amerikaanse opkopers hebben daar geen bood schap aan, ziet Van Lede. „Het is echt een botsing tussen de Angelsaksische en Europese bedrijfs cultuur. Zij kijken veel meer naar de korte termijn en de aandeelhouder. In Europa kijken we naar de continuïteit van het bedrijf en wegen we de be langen van alle betrokkenen mee. De cultuur bij PPG, het bedrijf dat AkzoNobel wil overnemen, is echt anders. De bedrijven passen niet bij elkaar." Amerikanen en Britten kijken vooral naar de mogelijkheid om kosten te besparen en zo de winst te verhogen. „Bedrijven zullen het niet toe geven, maar ze zijn toch altijd meer georiënteerd op het land van herkomst", zegt Elverding. Neder land profiteerde daarvan omdat Nederlandse multinationals veel activiteiten in Nederland con centreerden. Bij een overname door een buiten landse partij dreigt dat werk naar een ander land te verhuizen. „Dat kost Nederland welvaart", waarschuwt Van Lede. Wat steekt is dat de buitenlandse overnemers bijna vrij spel hebben. „We hebben fors het mes gezet in de beschermingsconstructies bij Neder landse bedrijven", zegt Van Lede. „Gelukkig heeft AkzoNobel wel een belangrijke beschermings- wal." Elverding pleit ook voor meer bescherming. „Daarmee koop je tijd. Dat is belangrijk om alle belangen goed te kunnen afwegen. Anders wint het kortetermijnbelang van de aandeelhouder al tijd. Een beschermingswal kan een overname niet eeuwig tegenhouden, dat moet ook niet." Motivatie Van Lede is het daarmee eens. „Een bescher mingswal moet tijdelijk zijn. Als een bedrijf niet kan worden overgenomen, is er ook geen motiva tie voor het bestuur van die onderneming om goed zijn best te doen." De politiek roert zich ook sinds het onge vraagde bod op Unilever. „Het is campagnetij d", constateert Elverding. Een al te actieve rol van de politiek wordt niet op prijs gesteld. „Het is wel goed om na de verkiezingen met de politiek te praten over welke beschermingsconstructies mo gelijk zijn. Nu zijn er te weinig mogelijkheden", aldus Elverding. 3 dagen voormalige abdij in Elfstedenstad Dokkum zaterdag 11 maart 2017 GO Zijn we nog veilig voor de grote overnamemachine? Peet Vogels Annemieke van Dongen Amsterdam Associeert u verf met die pot zijdeglanslak voor de kozijnen of emmer latex RAL 2010 waar mee u de muur weer eens zou moeten witten? De verf in de schappen van de bouwmarkt is, hoeveel kleuren er ook mogen zijn, maar een kleine en saaie fractie van de verfbusiness. AkzoNobel en zijn concurrenten maken verf met veel spannen der toepassingen. „Wij bescher men de meest iconische bouw werken ter wereld", pocht het Nederlandse chemiebedrijf op zijn site. Denk alleen al aan de 300 meter hoge Eiffeltoren, die elke zeven jaar opnieuw in de verf gezet moet worden. Om die 250.000 vier kante meter V x metaal te kwasten zijn omgerekend zo'n 60.000 literblikken nodig - een klus waar 25 beroepsschilders anderhalf jaar lang non-stop op grote hoogte aan werken. En wat te denken van vliegtui gen, schepen, raketten zelfs? Met de juiste verf valt de levens duur van een schip dat constant in het zoute zeewater ligt enorm te verlengen. Dat vereist heel andere kwaliteiten dan de muur verf die een lekker kleurtje moet hebben, snel droogt en als het even kan bij het eerste stootje op de wand blijft zitten. Zo ont wikkelde AkzoNobel coatings die voorkomen dat algen en schelpen zich aan schepen hechten. Dat vermindert de weerstand waardoor schepen soepeler door het water glijden en tot 30 procent brandstof kunnen besparen. De verf op vliegtuigen moet be stand zijn tegen temperatuur veranderingen van meer dan 100 graden in een paar minuten. Tegen vulkanische as, woestijn zand en extreme uv-straling. Hoe minder lagen nodig zijn, hoe lichter het vliegtuig en hoe minder kerosine het verbruikt. Verf zonder milieubelastende oplosmiddelen - poederverf met name - gold lang als de belang rijkste innovatie in de verf industrie. Inmiddels biedt nano- technologie echter oneindig veel nieuwe toepassingen. De verfindustrie heeft er al tiendui zenden patenten voor aange vraagd. Neem verf die een seintje geeft als het metaal gaat roesten, doordat de nanondeel- tjes verbuigen en er een elek tronisch signaaltje afgaat. De in- spectiekosten van bruggen, windmolens en boorplatformen kunnen daardoor flink omlaag. Akzo verkoopt antibacteriële verf die ziekenhuizen helpt om verspreiding van gevaarlijke bacteriën te voorkomen. Con current Artilin heeft verf ontwik keld die de malariamug bestrijdt. Wereldwijd wordt per jaar voor meer dan 110 miljard euro aan verf verkocht. Dat bedrag stijgt al jaren gestaag. Zo'n beetje pa rallel aan de consumptie, omdat om bijna elk verkocht product - van telefoon tot koelkast - nou eenmaal een laagje verf zit. —Kees van Lede —Peter Elverding M Voor de 250.000 vierkante meter metaal van de Eiffeltoren is elke 7 jaar 60.000 liter verf nodig, fotodreamstime slechts Hoteldeal.nl/K03111 Abdij van Dokkum 2 overnachtingen incl. ontbijt Gratis gebruik van Wi-Fi en parkeren -/ Hotel gelegen in centrum van Dokkum S Tip: bezoek Ameland of Leeuwarden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 21