TWEAKERS .NET ALLE NIEUWE SMARTPHONES VERGELEKEN WAAR WE MET SMART OP HEBBEN GEWACHT 'v E 17 Onze grootste concurrent is de kleding die mensen thuis al in de kast hebben wel gedaan. C&A Europa investeert voor komende vier jaar t miljard euro. In Nederland gaan we na de zomer ons nieuwe winkelconcept uitrollen. Dat gaat echt om grondige verbouwingen. De winkels worden donkerder, spannender. Het product komt in de spotlights. In de Duitse en Belgische winkels die al zijn omgebouwd, blijven klanten 25 procent langer binnen. Dat resulteert in substan tieel meer omzet. In Utrecht en Almere zijn we twee keer zo groot geworden. Maar ook in Arnhem Kronenburg, een wijkwinkelcentrum, en een kleine plaats als het Zuid-Limburgse Beek krijgen we er honderden vierkante meters bij." „Nee hoor. Wij willen daar zijn waar onze klant beweegt. En als die in Arnhem Kronenburg of Beek zit, hebben wij het daar ook prima naar onze zin. We hebben duizenden klanten geïnterviewd om onze focus scherper te krijgen. Ons doel is niet per se om de hipste te zijn. Uitein delijk is er een hele grote groep die wel geïnteresseerd is in mode, maar niet per se voorop wil lopen. De 'casual pretty' vrouw boven de 25, de centrale figuur in haar gezin." „Natuurlijk. Maar onze grootste concur rent is de kleding die mensen thuis in de kast hebben. Voldoet dat, heb je iets nieuws nodig? Het deel van het huis- houdpotje voor kleding is een stuk klei ner geworden. In de jaren '80 was dat 15 procent, nu nog geen 5." Om dat bedrag omhoog te krijgen, heeft C&A zijn marketingbudget flink opge schroefd. Voor het eerst in jaren zijn er weer C&A-reclames te zien op tv en in de abri's. En Nijntje is door C&A ingelijfd. Een slimme zet: sindsdien is 5 procent meer kinderkleding verkocht. Mare Estourgie (44) is geen Brennink- meijer. Hij begon na zijn rechtenstudie als trainee. Op zijn 32ste werd hij direc teur van C&A België. „Niet anders dan in een ander bedrijf. Toevallig hebben wij een familie als aan deelhouder. Op mijn positie, van landen directeur, werkt een flink aantal mensen van buiten de familie. Het is heel goed mogelijk om als buitenstaander op te klimmen bij C&A." „Zelfs tijdens de afgelopen crisisjaren heeft de familie geen extra geld in de kas van C&A gestort. Ook de investering van r miljard komt uit de eigen business. Een deel van de winkelpanden huren we van ons zusterbedrijf. Het grote voordeel van een familiebedrijf is wel dat de horizon verder ligt dan de volgende kwartaalcij fers. Als er een goed plan ligt, is er ook ge- duld om te wachten tot we het goede spoor te pakken hebben. In het 175-jarig bestaan van C&A zijn er wel meer perio des geweest dat de markt even tegenzit." „Niet gemist; wel zijn we erg voorzichtig gestart. We halen nu 8 procent van onze omzet online, via onze webshop en via Wehkamp. Dat moet binnen vier jaar verdrievoudigen. Online en onze winkels moeten naadloos in elkaar worden geïn tegreerd. Als jouw maat bloesje in de winkel niet op voorraad is, moet je dat ter plekke kunnen bestellen en laten bezor gen waar je wilt: thuis, in de winkel of in een ander filiaal." „Dat klopt, 40 procent van al onze kle ding is al van biologisch katoen en onze babykleding zelfs allemaal. Dat betekent vrij van chemicaliën, aan de productie komt minder water te pas. Voor iedereen is dat beter. Dat zijn van die dingen die we als familiebedrijf logisch vinden om te doen, maar we moeten daar meer over gaan vertellen. Al zullen we dat niet doen met een hippe catwalkshow, maar op onze eigen manier." tweakers vrijdag 10 maart 2017 C&A wordt nnender 0 en luidruchtiger Mare Estourgie pronkt met de pop-upstore voor denimproducten in de Amster damse C&A. FOTO PIM RAS Is dat juist een strategie: uitbreiden in plaatsen waar je nog geen Primark of Zara als buurman hebt? Hebben jullie die klant ook gevraagd hoeveel ze bij Primark koopt? Bij de buren aan het Damrak is het een stuk drukker dan hier. Hoe is het om tussen al die Brennink- meijers te werken? Blijft C&A het lot van V&D bespaard vanwege de diepe zakken van de Bren- ninkmeijers, die het vastgoed in een Zwitserse holding hebben? —Mare Estourgie Online heeft C&A de boot gemist, er kende Philippe Brenninkmeijer in het blad TextilWirtschaft. Moet C&A niet wat luidruchtiger wor den? Jullie zijn de grootste verkoper van biokatoen, maar ondertussen steelt H&M op de catwalk in Parijs de show met zijn zogenoemde Conscious Collection.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17