Glazen bol €1,95 €0,89 €0,69 16 PSYCHOLOGELD Air France KLM SUCCES PRIJSSTUNTER ING Vopak Budgetketen Action zag zijn omzet, winst én aantal winkels het afgelopen jaar met meer dan 30 procent stijgen. Topman Sander van der Laan over het geheim achter het koopjeswalhalla en de kritiek op zijn wegwerpprijzen. Boskalis Wist jij eigenlijk ook al dat Trump de Amerikaanse verkiezingen ging winnen? Dan daag ik je uit om te voorspellen welke partij volgende week de grootste wordt. En opschrijven graag, anders geloof ik je niet. Het menselijk brein is er na melijk slecht in om oude inzichten terug te halen. Als de wereld verandert, passen onze hersenen zich aan. We onderschatten daarom hoe erg we verrast werden door een gebeurtenis. Dit is het 'Dat heb ik altijd al geweten'-effect. vroeg proefpersonen om nieuws te voorspel len. Achteraf moesten ze vragen beantwoor den over hun uitspraken. De deelnemers wa ren veel positiever over het welslagen van hun voorspellingen dan in werkelijkheid het geval was. We schatten de wereld dus voor spelbaarder in dan hij is. Experts houden dat beeld graag in stand. Al zitten zij er ook vaak naast. Het weerbericht voor de volgende dag klopt vaak al niet, toch wagen metereologen zich aan 14-daagse voorspellingen. Toen ik ging trouwen, ervoer ik de onzin ervan. De voorspelling voor mijn trouwdag ging van stra lend naar forse buien. Omdat dit de enige infor matie was die ik had, hechtte ik er toch waarde aan. Het werd trouwens een waterig zonnetje. Ook beleggingsex perts menen een voor uitziende blik te hebben. In Het Financieele Dag blad voorspelden ze maandag een gouden jaar voor Nederlandse bedrijven. Al zaten ze er voor 2016 flink naast. Onze beursgeno teerde bedrijven verdienden toen samen 37,5 miljard. Dat is 7,7 procent minder dan beleggingsanalisten hadden geschat. 'Dat weerhield hen er niet van om de winstprog noses voor 2017 en 2018 op te krikken.' Er zijn al vaker experimenten gedaan om te onderzoeken of beleggingsanalyse wel een vak is, of dat je net zo goed naar een waar zegster kunt gaan. Bekend is beursgorilla Jacko. Een computer belegt aan de hand van de bananen die hij eet. De bananen corres ponderen met aandelen. Jacko versloeg jaar na jaar een panel beursanalisten, al doet hij het sinds 2014 minder. Waarom blijven we beleggingsexperts dan toch geloven? Psycholoog Daniel Kah- neman denkt dat meespeelt dat ze vaardig heden van hoog niveau uitoefenen, zoals het lezen van balansen en het checken van eco nomische gegevens. Dat lijdt tot een 'illusie van vaardigheid', ook al bewijzen de cijfers iets anders. Zo zijn beleggingsanalisten va ker te positief aan het begin van het jaar. „Maar deze keer is het echt anders", beweert beleggingsstrateeg Ralph Wessels van ABN Amro in het FD. Speciaal voor Ralph: ge bruik een watervaste stift als je de grootste partij noteert, geen potlood. Jacko versloeg jaar najaar een panel beurs analisten ven artikelen bij de kassa en rekent 10 euro af." Het meest verkochte product is dan ook de Action boodschappentas: honderddui zenden per week. Het assortiment is groot (6.000 artikelen) en wisselt snel: elke week komen er 150 tot 200 nieuwe artikelen bij. Rond de feestdagen sleet Action een half miljoen kerstmannen en laatst 400.000 Tobleronerepen in één week. Wat een bestseller wordt, laat zich las tig voorspellen. „Onze inkopers bestellen zonder aarzelen twee keer zo veel als ik inschat dat we kunnen verkopen. Meestal weten zij feilloos de juiste mix te vinden tussen prijs en surprise." „Wie niet, kun je beter vragen. 73 procent van alle Nederlandse huishoudens koopt regelmatig bij ons. Voor de overige 27 procent zitten onze winkels nog te ver weg. Daarom hebben we afgelo pen jaar in Nederland nog 13 nieuwe winkels geopend, waar mee het totaal op 354 komt." „We zijn zeer veel goedkoper! Doordat we hele grote volumes in kopen, maar ook doordat we een zuinige, platte organisatie hebben. We geven nauwelijks geld uit aan reclame en we zitten niet op dure locaties als de Kalverstraat." In zijn anderhalfjaar als Action-topman heeft San- der van der Laan zich al vaak verbaasd. In de super marktwereld die hij als zijn broekzak kent - hier voor was hij zes jaar ceo van Albert Heijn - is een procentje meer winst of marktaandeel al re den om de champagne te ontkur ken. Wat Action doet, is andere koek. Het bedrijf zag zijn winst af gelopen jaar met 37 procent stij gen, zijn omzet met 34 procent en er kwamen 197 winkels in zes lan den bij. Op het hoofdkantoor an nex distributiecentrum in Zwaag- dijk-Oost keken ze gisteren echter van die jaarcijfers. Want hard groeit het bedrijf eigenlijk al sinds de eerste winkel 23 jaar ge leden opende in het naburige Enk huizen. Terwijl andere oer-Hol- landse ketens als Blokker, HEMA en V&D afgelopen jaren rode cij fers schreven of zelfs omvielen, groeide Action uit tot een van de grootste winkelbedrijven van het land met een omzet van 2,7 miljard euro en 35.000 medewerkers op de loonlijst. En het bedrijf heeft niet eens een webshop. Hoe flikt Action dat? „Mensen vinden ons vooral een hele leuke formule", zegt Van der Laan. De winkels zijn ingericht op 'schat zoekers', legt hij uit. „Je weet van tevoren nooit wat je precies vindt, maar je gaat altijd naar huis met meer dan je zocht. Een klant die komt voor sponsjes en vaatwasta- bletten, staat met gemiddeld ze- Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. Sociaal wetenschapper Baruch Fischhoff deed hier als eerste onderzoek naar. Hij O donderdag 9 maart 2017 GO De luchtvaart maatschappij vervoerde 5,7 miljoen passa giers in februari. In de AEX deden de financials het gisteren relatief goed. groeit tegen de klippen Reageren? economie@persgroep.nl m Het rijtje met da lers in de AEX was iets langer dan het rijtje stij- gers Grote volumes voor lagere prij zen. Deze reep is 30 procent goedkoper dan in de super markt. op Niemand heeft zo'n vogeltje nodig, maar het is zo goedkoop dat een hoop mensen het toch niet kunnen laten liggen. Wie is de Action-klant? Zijn jullie echt goedkoper dan concurrenten of wekken jullie die indruk? Hoe kan het dat deze Milkareep bij jullie maar 0,69 euro kost en bij AH 0,99? Hebben jullie een De baggeraar kreeg een forse dreun. Beleggers waren ontevre den. Een soortgelijke hark van A- merk Gardena is tien keer zo duur. Toch zegt Action accepta bele kwaliteit te leveren. Annemieke van Dongen Zwaagdijk-Oost

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16