i J - m 22 ZE In het atelier Vanaf de straat kun je het atelier niet zien. De Westdam in Sas van Gent, mailde Frans Ke gels. We moeten achter het woon huis zijn. Daar opent de kunste naar de deur van een op het eerste gezicht wat uit de kluiten gewas sen tuinschuur. 'Atelier Abel Dinc', dat is de formele naam. Waarbij 'abel dinc' Oudneder lands is en zoveel betekent als 'bij zonder voorwerp, dat uitstijgt bo ven het alledaagse'. Bij binnenkomst in het atelier staan er op een plank drie voor beelden van wat Frans Kegels (1949) met glas en metaal kan be werkstelligen. Glas in zand gego ten, brons gecombineerd met glas en glas in de vorm gesmolten. Twee ovens heeft hij: voorin een nieuwe die tot duizend graden gaat en bestemd is voor het smelten van glas, achterin een keramiekoven voor grotere voorwerpen die tot dertienhonderd graden kan wor den opgestookt. Tegen de wand springen potten vol met stukken gekleurd glas in het oog. Die brok stukken staan klaar om in vormen gesmolten te worden, als de inspi ratie zich aandient. Kegels legde zich tot 2004 toe op de restauratie van aardewerk en porselein. Je moet een schaal of een theepot met een beschadiging niet zomaar weggooien, was zijn devies. Ook porseleinen koppen van antieke poppen kregen in zijn atelier een tweede leven. Het res taureren gaf hem gevoel voor ruimte, vertelt hij. Daardoor kreeg hij de behoefte om eigen, vrij werk te gaan maken. Met zijn handen in de lucht: „Ik moest aan het schep pen met die twee kluiven." Dat deed hij vanaf het jaar 2000. Eerst voorzichtig, met kleine bronzen beelden in een blok boetseerwas. Daarna groter en uitbundiger. Hij ontdekte ook dat glas en brons een gelukkige combinatie kunnen aangaan. Cortenstaal - met de ka rakteristieke roestkleur - is sinds een jaar of tien ook een geliefd ma teriaal. Hij heeft zelfs grafmonu menten gemaakt van cortenstaal en glas: „Mensen zijn daar zo blij mee. 'Als ik door het glas kijk heb ik het gevoel dat ik straks ook naar die andere wereld kan'. Van zulke reacties krijg ik rillingen." Het schuuratelier heeft een ver dieping, bereikbaar via een stalen trap. Voorzichtig, de doorgang is op de lengte van de besnorde kun stenaar uitgezet. Op de etage wordt elke vierkante centimeter benut. Voor het ontwerpen van modellen in was is een aparte hoek ingericht. Even verderop staat een tafel, waarop ginkgobla deren liggen te drogen: „De struc tuur van het blad kan ik later in glas gebruiken." Er zijn meer na tuurlijke materialen. Een stukje boomschors kan in klei worden gedrukt, waarna er een gipsvorm van wordt gemaakt. En een mos selschelp: „Die natuurlijke vorm krijg ik gewoon cadeau. Alles wat ik tegenkom kan aanleiding zijn om een beeld te maken. Het zijn telkens weer nieuwe ontmoetin gen, die ik in series beelden kan vertalen." Op de balken, die het dak dragen, zitten her en der papiertjes met spreuken bevestigd. 'Huil niet om de dingen die voorbij zijn, maar lach omdat ze hebben bestaan'. Dat is een wijsheid die hem aan het hart gaat. Helemaal achterin staat een schommelstoel. Een ooglapje ligt onder handbereik. Hij doet het voor: „Kijk, zo zit ik hier helemaal van de wereld afgezonderd, om mijn hoofd leeg te maken en nieuwe ideeën uit te werken." maandag 6 maart 2017 GO Frans Kegels: Alles wat ik tegenkom kan aanleiding zijn om een beeld te maken, FOTO'S MECHTELD JANSEN Telkens nieuwe ontmoetingen Jan van Damme Dit is een serie over Zeeuwse kunstenaars en hun werkplek. Vandaag: Frans Kegels in Sas van Gent maakt beelden van brons, glas, natuursteen en staal. I OonJe&i /Hef: I «ftf \do:rorondt ïïtij 1 3 ontter mipi \iiajb T HUT*1 Wemsi Glas in de vorm gesmoltenbrons gecombineerd met glas en glas in zand gegoten. De nieuwe glasoven. A Levenswijsheden op de balk. A De schommelstoel in de inspiratiehoek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 22