r
1 Column I
Wat is de functie van wortels? Hoe maak je een
polder? Monica krijgt er een taak bij: de overhoring.
VRAAG ME NIET UIT
TE LEGGEN WAAR
EEN STRAAT LIGT,
IK KOM ER NIET UIT
Oudste Dochter heeft dit jaar
- groep 5 - voor het eerst
huiswerk. Natuur, techniek,
geschiedenis en aardrijks
kunde. Twee weken van
tevoren krijgt ze een paar Aatjes met
termen en uitleg over een onderwerp
mee naar huis. Aan haar om het uit haar
hoofd te leren.
Eindelijk huiswerk, die oudste van mij
is pas gelukkig als ze zich ijverig aan een
taak kan zetten en iedereen om zich
heen blij maakt met een goed cijfer.
Maar een beetje hulp met leren kan
ze wel gebruiken. Wat ook voor ons als
ouders een nieuwe fase inluidt. Nam het
takenpakket de laatste jaren alleen maar
af- douchen, billen afvegen, drinken
halen, boterham maken, ze kunnen
het allemaal zelf- nu is daar ineens een
uitbreiding: de overhoring.
Het niveau is van het kaliber 'Wat is
de functie van wortels? Ze nemen water
op en houden de plant stevig in de
grond.' Of: 'Hoe maak je een polder?
Dijken bouwen, water wegpompen met
een gemaal, sloten graven.' Maar zo nu
en dan leer ik er zelf ook nog wat van.
Cananefaten: een Germaans volk.
Waar ligt Terschelling: tv-tas! Ik was
het vergeten. Texel, Vlieland, Terschel
ling, Ameland en Schiermonnikoog.
Bataafse opstand? De opstand tegen de
Romeinen omdat de Bataven niet ver
plicht in het Romeinse leger wilden
dienen. Eerste slag verrassend gewon
nen, daarna in de pan gehakt.
De topografietoets biedt nog de
meeste uitdaging. Mijn kennis van waar
welke stad dan wel streek ligt, is op z'n
zachts gezegd waardeloos. Vraag me ook
niet uit te leggen waar een straat ligt in
mijn eigen stad, ik kom er niet uit. Ik
probeer Oudste Dochter niet te besmet
ten met deze weeffout dus na het eten
wordt er extra goed overhoord.
Deze rivier, hoe heet-ie? Oudste
Dochter tuurt naar het plaatje van Ne
derland. De Westerschelde, de Ooster-
schelde, het Amsterdam-Rijnkanaal, de
IJssel, ze heeft ze net allemaal aangewe
zen en juist gespeld. Maar de Nederrijn,
nee, die blijft lastig. Snap ik volkomen,
want wie geeft een rivier die bóven de
Rijn verder stroomt dan ook zo'n naam.
Er zijn wel meer onderwerpen waar ik
- in stilte overigens - vraagtekens bij
zet. Deze bijvoorbeeld: 'Wat is techniek?
Dingen die mensen hebben bedacht om
iets beter of veiliger maken.' Hmm, een
hoverboard, zou die de wereld beter, of
veiliger maken?
En wat van deze vraag tijdens de echte
toets in de klas: 'Hadden Romeinse sol
daten honger?' Juiste antwoord: 'Nee,
want ze handelden met lokale boeren en
hielden veel voorraad.' Een klasgenootje
van Oudste Dochter kruiste ja aan, want
vlak voor de lunch hadden die soldaten
vast wel honger. Briljant toch? Ik had die
jongen meteen een 10 gegeven. 41
-Sm
Toets
Monica
Beek is
journalist
en heeft
twee
dochters.
H Reageren?
monica@
persgroep.nl
61 zaterdag 4 maart 2017