r 1 Column I Wat is de functie van wortels? Hoe maak je een polder? Monica krijgt er een taak bij: de overhoring. VRAAG ME NIET UIT TE LEGGEN WAAR EEN STRAAT LIGT, IK KOM ER NIET UIT Oudste Dochter heeft dit jaar - groep 5 - voor het eerst huiswerk. Natuur, techniek, geschiedenis en aardrijks kunde. Twee weken van tevoren krijgt ze een paar Aatjes met termen en uitleg over een onderwerp mee naar huis. Aan haar om het uit haar hoofd te leren. Eindelijk huiswerk, die oudste van mij is pas gelukkig als ze zich ijverig aan een taak kan zetten en iedereen om zich heen blij maakt met een goed cijfer. Maar een beetje hulp met leren kan ze wel gebruiken. Wat ook voor ons als ouders een nieuwe fase inluidt. Nam het takenpakket de laatste jaren alleen maar af- douchen, billen afvegen, drinken halen, boterham maken, ze kunnen het allemaal zelf- nu is daar ineens een uitbreiding: de overhoring. Het niveau is van het kaliber 'Wat is de functie van wortels? Ze nemen water op en houden de plant stevig in de grond.' Of: 'Hoe maak je een polder? Dijken bouwen, water wegpompen met een gemaal, sloten graven.' Maar zo nu en dan leer ik er zelf ook nog wat van. Cananefaten: een Germaans volk. Waar ligt Terschelling: tv-tas! Ik was het vergeten. Texel, Vlieland, Terschel ling, Ameland en Schiermonnikoog. Bataafse opstand? De opstand tegen de Romeinen omdat de Bataven niet ver plicht in het Romeinse leger wilden dienen. Eerste slag verrassend gewon nen, daarna in de pan gehakt. De topografietoets biedt nog de meeste uitdaging. Mijn kennis van waar welke stad dan wel streek ligt, is op z'n zachts gezegd waardeloos. Vraag me ook niet uit te leggen waar een straat ligt in mijn eigen stad, ik kom er niet uit. Ik probeer Oudste Dochter niet te besmet ten met deze weeffout dus na het eten wordt er extra goed overhoord. Deze rivier, hoe heet-ie? Oudste Dochter tuurt naar het plaatje van Ne derland. De Westerschelde, de Ooster- schelde, het Amsterdam-Rijnkanaal, de IJssel, ze heeft ze net allemaal aangewe zen en juist gespeld. Maar de Nederrijn, nee, die blijft lastig. Snap ik volkomen, want wie geeft een rivier die bóven de Rijn verder stroomt dan ook zo'n naam. Er zijn wel meer onderwerpen waar ik - in stilte overigens - vraagtekens bij zet. Deze bijvoorbeeld: 'Wat is techniek? Dingen die mensen hebben bedacht om iets beter of veiliger maken.' Hmm, een hoverboard, zou die de wereld beter, of veiliger maken? En wat van deze vraag tijdens de echte toets in de klas: 'Hadden Romeinse sol daten honger?' Juiste antwoord: 'Nee, want ze handelden met lokale boeren en hielden veel voorraad.' Een klasgenootje van Oudste Dochter kruiste ja aan, want vlak voor de lunch hadden die soldaten vast wel honger. Briljant toch? Ik had die jongen meteen een 10 gegeven. 41 -Sm Toets Monica Beek is journalist en heeft twee dochters. H Reageren? monica@ persgroep.nl 61 zaterdag 4 maart 2017

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 63