Tweegesprek over de kust als bron van inspiratie D 8 Expositie van Theodora Plas in Stadhuis van Veere Meer dan 500jaar staat het er al: het Stadhuis van Veere. Kunst die inspeelt op de locatie kan er een dimensie aan toevoegen. Tientallen schoenen dansen in de eeuwen oude ruimte van het Veerse Stadhuis, waar ontelbare mensen on telbare stappen hebben gezet. Op vaste grond. Vervuld van zekerhe den over de wereld en de weg die je moet gaan. Een contrast met de eigentijdse stappen die Theodora Plas met haar installatie oproept. Wij zijn met velen, maar waar heen bewegen we ons? Waar is ons houvast, nu algemeen ge deelde waarheden steeds zeldza mer lijken te worden. Zoeken we nog naar zin en richting? Of zijn we niet meer dan consumenten van wat ons al dan niet subtiel wordt opgedrongen? Theodora Plas (Den Helder, 1957) is sinds haar afstuderen aan de KABK in Den Haag in 1980 op zoek naar antwoorden. En komt steeds opnieuw uit bij het licht. Het werk van Theodora Plas belichaamt plekken waar je stil kunt staan, je kunt terugtrekken om opnieuw te ontdekken wie je bent Het fysieke licht dat alles zichtbaar maakt, en kleur geeft. Maar ook het mentale of - voor wie wil spi rituele - licht, dat synoniem is met schoonheid, helderheid, verlicht zijn. Haar schilderijen en collages zijn licht dat zich laag over laag ontvouwt als een symfonie van kleur, ongrijpbaar maar stralend en sterk aanwezig. In haar compo sities vertoont het licht zich in ba nen, vaak verticale, wat de verbin ding met wat hoger en verder is dan het hier en nu verbeeldt. Naast egale banen verschijnen vlekken, plekken waar het licht breekt en zich in subtiele nuances vertoont. Doorheen de kleur handgeschre ven teksten, soms leesbaar, soms opgelost in het licht. Eigen tek sten, maar ook van dichters als Pa- blo Neruda of Hans Lodeizen. Ik lees regels over wat wezenlijk is in ons bestaan. Over verlangen naar harmonie, over het je verhouden tot jezelf, tot de ander en tot de na tuur. Over het koesteren van her inneringen en stappen zetten naar het onbekende. Over verdriet, hoop en liefde. Titels als 'On silent Wings' of'Van het geritsel een dun lila' zijn evocatief en poëtisch. De opmaat naar het visueel erva ren van de stilte die ruimte geeft aan beschouwen. Het werk van Theodora Plas be lichaamt plekken waar je stil kunt staan, je kunt terugtrekken om op nieuw te ontdekken wie je bent. Omdat zij schilderkunstig goed weet wat ze doet, haar vak be heerst, heeft haar werk kracht en kan het de aandacht vasthouden. Zij vermijdt het gevaar van het te mooi willen maken. Het is niet alles goud wat er blinkt. Dat blijkt ook uit de reeks werken, gebaseerd op foto's van de deportaties van Joden in de Tweede Wereldoorlog. Een deel is op linnen geprint en deels overge schilderd. Ook schreef ze teksten die deels weer onder een verflaag zijn verdwenen. Flarden van de mensen op de foto's klinken door in kleur en woord. In kleine colla ges verwerkt Theodora Plas foto's en identiteitspapieren van men- Staan we op een keerpunt? Zijn we in staat het licht toe te laten in ons leven én in dat van de ander? sen die gedwongen waren huis en haard te verlaten en waarschijnlijk nooit zijn teruggekomen. 'Kenn- karte 02911. Für die Juden - Judin' en dan in vervaagde inkt: 'Fried- lander'. Een vage foto en een rood stempel met adelaar en haken kruis. Ik zie ook brieffragmenten. Met kleurbanen creëert Plas een sfeer, een herinnering aan wat goed en mooi zou kunnen zijn ge weest aan deze vrouw. Die niet als mens werd gezien maar als expo nent van een verfoeilijk ras en een bedreigende cultuur, verantwoor delijk voor al het kwaad in de we reld. Plas ziet parallellen met het he den. Daar verwijst ook de titel van haar expositie naar: 'Between light and darkness'. Staan we op een keerpunt? Zijn we in staat het licht toe te laten in ons leven én in dat van de ander? Met die vragen laat deze indrukwekkende tentoon stelling mij achter. VERHALEN e kust vanuit verschillende Igezichtspunten. Dat is het thema van de lezing, vrijdag 17 maart in boekhandel De Drvkkery in Middelburg. Fotograaf Bruno van den Elshout en filosoof Bram Esser gaan dan vanaf 16.30 uur met elkaar in gesprek over de kust als bron van inspiratie. Bruno van den Elshout exposeert in de Drvkkery onder de titel 'New Horizons' nog tot 20 maart foto's van de Noordzeehorizon. Hij maakte in 2012 elk uur van de dag een opname vanaf een Haags hoteldak. Zo kreeg hij een verzameling van 8.785 'new horizons'. Een deel van de foto's werd gebundeld in een boekwerk, dat in een eenmalige oplage van 2012 ge nummerde exemplaren verscheen. In 2015 werd die uitgave tot één van de mooiste boeken ter wereld uitgeroe pen tijdens het Wereldkampioen schap voor Mooie Boeken in Leipzig. Filosoof Bram Esser wandelde langs de Nederlandse kust, van Cad- zand tot Delfzijl. In zijn eind vorig jaar verschenen boek 'Kustverhalen' vertelt hij over zijn wandeling en ont moetingen met mensen op de grens van land en water. Op zijn wandeling in Zeeland - het eerste hoofdstuk in het boek - ziet Esser vitrinekasten vol haaientanden in Hotel Noordzee in Cadzand, hij praat met maritiem technicus Bas Reedijk over de kubus als golfbreker, kampeert bij Waterdu- nen, ontmoet een zeeschilder bij Zoutelande, ziet de palenrijen die Mondriaan inspireerden, verneemt hoe kunstenaar Loek Grootjans het Zeeuwse licht heeft gevangen, is ge tuige van een Nehalenniafeest in Co- lijnsplaat, en nog veel meer. Met zijn verhalen wil de filosoof het land schap weer 'mythologiseren'. zaterdag 4 maart 2017 ilÉtÉÉl PC Waarheen bewegen we ons? Nico Out Recensie 'Between light and darkness', foto's nico out Werk van Theodora Plas dat verwijst naar de deportaties van Joden in de Tweede Wereldoor log. Expositie Theodora Plas - 'Be tween light and darkness': t/m 26/3, Stadhuis, Markt, Veere, di. t/m zo. 13.00-17.00 uur. Cover van het boek 'Kustverhalen' van Bram Esser. Jan van Damme De Noordzeehorizon, uit de serie 'New Horizons', foto bruno van den elshout

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 44