WIM HOFMAN Medusa 'Onzekerheid voor mosselbedrijven niet acceptabe II 11 Volgens de schrijver Ovidius veranderde iedereen die de Medusa aankeek in steen. De Medusa was een vreemd we zen. Misschien was ze ooit een knap meisje, maar ze werd ver kracht en haar haren werden slangen. Haar hoofd is dikwijls uitgebeeld. Ook nu nog kun je haar soms zien als een afschrik wekkende tatoeage op een vrou wenrug. Een bijzondere kop van de Me dusa is te vinden in het Capito- laanse Museum in Rome. Hij is ergens in de zeventiende eeuw gemaakt door Bernini, die wel een geestig man moet zijn ge weest, want hij beeldt haar af op het moment dat ze in een denk beeldige spiegel kijkt. Ze beseft dan tot haar verbijstering dat ze nu zeifin steen verandert. Het beeld ziet er nu fris uit. Vroeger was het grauw en smerig, herinner ik mij. Nu had men het schoongemaakt. Het museum is een aantal jaren geleden ver nieuwd: het is ruimer geworden, omdat men een glazen dak over de tuin heeft aangebracht. Eigenlijk zijn het twee musea: een tunnel die onder het be roemde plein van Michelangelo doorloopt, verbindt het ene met het andere gebouw. Er zijn meer prachtige kunst werken te bewonderen: het bron zen beeldje van de knaap die een doorn uit zijn voet peutert, het beeld van Venus die net uit haar bad komt, de gewonde Galliër, en natuurlijk ook de bronzen wol vin, het symbool van de stad Rome. In de vijftiende eeuw hebben ze er Romulus en Remus aan toege voegd, die misschien wel extra klein gemaakt zijn om de wolvin groter te doen lijken. En dan zijn er nog juwelen, munten, oude Egyptische kunst werken, veel oude stenen met fraaie versieringen of inscripties. Ach, ik weet het. In Rome is zo veel te zien. Het is te weinig om een keertje naar die te stad gaan. Twee maal ook. Meer dan tien maal was ik er nu en nog heb ik er niet genoeg van. W-K0FMAN Kamervragen over Roggenplaat „Wij vragen een redelijke regeling, niet meer", zegt Addy Risseeuw, secretaris van de producentenorga nisatie Nederlandse mosselcultuur (PO). „Voor het geval er schade ont staat, want dat weten we nu nog niet." De zandplaat Roggenplaat in de Oosterschelde wordt, mede dankzij een succesvolle publieksactie van Natuurmonumenten, verstevigd met extra zand. De plaat verdwijnt langzaam maar zeker in zee door de zandhonger en dat betekent steeds minder plek voor vogels en zeehon den om te eten en te rusten. Door extra zand op te spuiten wordt dat proces in ieder geval tijdelijk een halt toegeroepen. Aan weerszijden van de Roggenplaat liggen 25 kweekpercelen voor mosselen. „Dat zijn heel goede percelen en die zijn in handen van ongeveer twintig bedrijven. Dat maakt het een col lectief belang", zegt Risseeuw. De kwekers die op deze percelen werken zijn bang dat het opspuiten van zand schade geeft. Dat kan tij dens het opspuiten zijn, maar ook jaren later omdat er bijvoorbeeld zand wegspoelt over de percelen. Bij schade valt te denken aan min der opbrengst, mindere kwaliteit mosselen of zelfs waardeverminde ring van het perceel. Dat geeft veel financiële onzekerheid voor de ge zinsbedrijven en daarom is een Dat zijn heel goede percelen schaderegeling van belang. Maar daarover worden beide par- tijen het niet eens. De PO consta- teert dat de bewijslast van schade nu volledig bij de mosselmannen wordt neergelegd en dat vindt de vereniging niet eerlijk. Rijkswater staat staat op het standpunt dat het 100 procent zeker moet zijn dat schade (bijvoorbeeld minder op brengst of slechtere kwaliteit mos selen) te wijten is aan de zandsup- pletie. En, als daar een verschil van me ning over is, moet de kweker zelf met onomstotelijke bewijzen ko men dat de schade inderdaad is ver oorzaakt door de zandsuppletie. Dat is volgens Risseeuw een vrijwel onmogelijke vraag, al was het alleen maar omdat het hele proces zich onder water afspeelt. De PO heeft nu een brief ge stuurd naar Rijkswaterstaat waarin de sector afstand neemt van de voorgestelde regeling. Een kopie is naar de provincie Zeeland, ge meenten rondom de Oosterschelde en Natuurmonumenten gestuurd. De mosselkwekers hopen op steun vanuit deze hoek. vrijdag 3 maart 2017 PC De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Roggenplaat DEN HAAG De SGP heeft bij minister Melanie Schultz (VVD, Infrastructuur en Mi lieu) aan de bel getrokken over het opspuiten met fijn zand van de Roggenplaat in de Oosterschelde. Rijkswaterstaat wil op een tweede plek zand opspuiten op de Roggenplaat. Dat wil ze doen om verdwenen on- derwaternatuur in de Oos terschelde terug te brengen. Mosselkwekers en kreeften vissers zijn mordicus tegen. De SGP oordeelt dat Rijks waterstaat het kreeftenbe stand een slechte dienst heeft bewezen door oever- bestortingen met fijn grind. Ook de mosselstand kan er schade van ondervinden. SGP-Kamerlid Roelof Bis schop heeft minister Schultz opheldering gevraagd. Hij wil weten hoe het mis kon gaan. Ook heeft hij vragen over het opspuiten van de Roggen plaat (onderdeel van de Stormvloedkering) met fijn zand. Dat is erg schadelijk voor de mosselpercelen in de buurt. Bisschop: „Mossels en kreeften zijn Zeelands roem. Laten we daar zuinig op zijn. Ik vind dat het kabinet aan tafel moet gaan zitten met de vissers om te kijken hoe de fout hersteld kan worden. Met een beetje goede wil is er zeker uit te komen. Ik hoop dat mijn duwtje de mi nister de goede richting in doet slaan." Rijkswaterstaat zadelt individu ele gezinnen op met een jaren durende onzekerheid over hun voornaamste inkomensbron. Dat zeggen de mosselkwekers. Ze zijn boos dat er geen ruimte is voor een goede regeling voor eventuele schade na de zand- suppletie op de Roggenplaat in de Oosterschelde. Melita Lanting Yerseke - Addy Risseeuw Opspuitenvan zand Mosselpercelen Schouwen-Duiveland Mosselkotter. fotomarcodeswart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 38