WIM HOFMAN
Medusa
'Onzekerheid voor
mosselbedrijven
niet acceptabe
II
11
Volgens de schrijver Ovidius
veranderde iedereen die de
Medusa aankeek in steen.
De Medusa was een vreemd we
zen. Misschien was ze ooit een
knap meisje, maar ze werd ver
kracht en haar haren werden
slangen. Haar hoofd is dikwijls
uitgebeeld. Ook nu nog kun je
haar soms zien als een afschrik
wekkende tatoeage op een vrou
wenrug.
Een bijzondere kop van de Me
dusa is te vinden in het Capito-
laanse Museum in Rome. Hij is
ergens in de zeventiende eeuw
gemaakt door Bernini, die wel
een geestig man moet zijn ge
weest, want hij beeldt haar af op
het moment dat ze in een denk
beeldige spiegel kijkt. Ze beseft
dan tot haar verbijstering dat ze
nu zeifin steen verandert.
Het beeld ziet er nu fris uit.
Vroeger was het grauw en smerig,
herinner ik mij. Nu had men het
schoongemaakt. Het museum is
een aantal jaren geleden ver
nieuwd: het is ruimer geworden,
omdat men een glazen dak over
de tuin heeft aangebracht.
Eigenlijk zijn het twee musea:
een tunnel die onder het be
roemde plein van Michelangelo
doorloopt, verbindt het ene met
het andere gebouw.
Er zijn meer prachtige kunst
werken te bewonderen: het bron
zen beeldje van de knaap die een
doorn uit zijn voet peutert, het
beeld van Venus die net uit haar
bad komt, de gewonde Galliër, en
natuurlijk ook de bronzen wol
vin, het symbool van de stad
Rome.
In de vijftiende eeuw hebben ze
er Romulus en Remus aan toege
voegd, die misschien wel extra
klein gemaakt zijn om de wolvin
groter te doen lijken.
En dan zijn er nog juwelen,
munten, oude Egyptische kunst
werken, veel oude stenen met
fraaie versieringen of inscripties.
Ach, ik weet het. In Rome is zo
veel te zien. Het is te weinig om
een keertje naar die te stad gaan.
Twee maal ook. Meer dan tien
maal was ik er nu en nog heb ik er
niet genoeg van.
W-K0FMAN
Kamervragen
over Roggenplaat
„Wij vragen een redelijke regeling,
niet meer", zegt Addy Risseeuw,
secretaris van de producentenorga
nisatie Nederlandse mosselcultuur
(PO). „Voor het geval er schade ont
staat, want dat weten we nu nog
niet."
De zandplaat Roggenplaat in de
Oosterschelde wordt, mede dankzij
een succesvolle publieksactie van
Natuurmonumenten, verstevigd
met extra zand. De plaat verdwijnt
langzaam maar zeker in zee door de
zandhonger en dat betekent steeds
minder plek voor vogels en zeehon
den om te eten en te rusten. Door
extra zand op te spuiten wordt dat
proces in ieder geval tijdelijk een
halt toegeroepen. Aan weerszijden
van de Roggenplaat liggen 25
kweekpercelen voor mosselen. „Dat
zijn heel goede percelen en die zijn
in handen van ongeveer twintig
bedrijven. Dat maakt het een col
lectief belang", zegt Risseeuw.
De kwekers die op deze percelen
werken zijn bang dat het opspuiten
van zand schade geeft. Dat kan tij
dens het opspuiten zijn, maar ook
jaren later omdat er bijvoorbeeld
zand wegspoelt over de percelen.
Bij schade valt te denken aan min
der opbrengst, mindere kwaliteit
mosselen of zelfs waardeverminde
ring van het perceel. Dat geeft veel
financiële onzekerheid voor de ge
zinsbedrijven en daarom is een
Dat zijn heel goede
percelen
schaderegeling van belang.
Maar daarover worden beide par-
tijen het niet eens. De PO consta-
teert dat de bewijslast van schade
nu volledig bij de mosselmannen
wordt neergelegd en dat vindt de
vereniging niet eerlijk. Rijkswater
staat staat op het standpunt dat het
100 procent zeker moet zijn dat
schade (bijvoorbeeld minder op
brengst of slechtere kwaliteit mos
selen) te wijten is aan de zandsup-
pletie.
En, als daar een verschil van me
ning over is, moet de kweker zelf
met onomstotelijke bewijzen ko
men dat de schade inderdaad is ver
oorzaakt door de zandsuppletie.
Dat is volgens Risseeuw een vrijwel
onmogelijke vraag, al was het alleen
maar omdat het hele proces zich
onder water afspeelt.
De PO heeft nu een brief ge
stuurd naar Rijkswaterstaat waarin
de sector afstand neemt van de
voorgestelde regeling. Een kopie is
naar de provincie Zeeland, ge
meenten rondom de Oosterschelde
en Natuurmonumenten gestuurd.
De mosselkwekers hopen op steun
vanuit deze hoek.
vrijdag 3 maart 2017
PC
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
Roggenplaat
DEN HAAG De SGP heeft
bij minister Melanie Schultz
(VVD, Infrastructuur en Mi
lieu) aan de bel getrokken
over het opspuiten met fijn
zand van de Roggenplaat in
de Oosterschelde.
Rijkswaterstaat wil op een
tweede plek zand opspuiten
op de Roggenplaat. Dat wil
ze doen om verdwenen on-
derwaternatuur in de Oos
terschelde terug te brengen.
Mosselkwekers en kreeften
vissers zijn mordicus tegen.
De SGP oordeelt dat Rijks
waterstaat het kreeftenbe
stand een slechte dienst
heeft bewezen door oever-
bestortingen met fijn grind.
Ook de mosselstand kan er
schade van ondervinden.
SGP-Kamerlid Roelof Bis
schop heeft minister Schultz
opheldering gevraagd. Hij wil
weten hoe het mis kon gaan.
Ook heeft hij vragen over het
opspuiten van de Roggen
plaat (onderdeel van de
Stormvloedkering) met fijn
zand. Dat is erg schadelijk
voor de mosselpercelen in
de buurt.
Bisschop: „Mossels en
kreeften zijn Zeelands roem.
Laten we daar zuinig op zijn.
Ik vind dat het kabinet aan
tafel moet gaan zitten met
de vissers om te kijken hoe
de fout hersteld kan worden.
Met een beetje goede wil is
er zeker uit te komen. Ik
hoop dat mijn duwtje de mi
nister de goede richting in
doet slaan."
Rijkswaterstaat zadelt individu
ele gezinnen op met een jaren
durende onzekerheid over hun
voornaamste inkomensbron. Dat
zeggen de mosselkwekers. Ze
zijn boos dat er geen ruimte is
voor een goede regeling voor
eventuele schade na de zand-
suppletie op de Roggenplaat in
de Oosterschelde.
Melita Lanting
Yerseke
- Addy Risseeuw
Opspuitenvan zand
Mosselpercelen
Schouwen-Duiveland
Mosselkotter. fotomarcodeswart