KIEK HEMELHOOG Spelend integreren Band PEER presenteert debuut-EP 10 ZE Monniken werk De man wiens naam met vijf medeklinkers begint, strom pelt over het terrein. Ik zie voor het eerst dat hij slecht loopt. Welk souvenir zou hij op zijn vlucht hebben meegenomen? Een kogel in zijn been, zoals die andere man in het AZC Middelburg? We begroeten elkaar. „Ik ben van de fiets gevallen", maakt hij duidelijk en hij is op weg naar de dokter. De les basaal Neder lands heeft vanmiddag twee cursis ten minder, want zijn vriend gaat met hem mee. De zes overgebleven deelnemers gaan even als twee dagen ervoor aan de slag met cijfers, want het leren van talen is een kwestie van herhalen. Ik pak het spelletje 'bingo' uit de kast. Het is een effectieve manier om nog een keer bezig te zijn met getallen en qua werkvorm niet in herhaling te vallen. Ik deel de kaarten uit en pro beer te achterhalen wie het spelletje kent. 'Bingo?', klinkt het verbaasd uit de mond van een West-Afrikaanse man. 'Mag dat hier'? Hij legt in het Afrikaans Engels uit dat wie in zijn land van her komst het spel speelt gevangenisstraf riskeert. De brede glimlach is gedu rende het spel niet meer van zijn ge zicht te krijgen. Bingo wordt in het land dat hij ontvlucht is, gezien als een gokspel. Gokken is verboden. Een moslima uit het Midden-Oosten speelt fanatiek en wint het eerste spel zonder het zelf door te hebben. De hi lariteit is groot. Thuis pluis ik uit dat de bevolking in het land waar bingo spelen strafbaar is, in meerderheid islamitisch is en ik kom op een site waaruit blijkt dat on der moslims, in de Nederlandse con text, ook over de toelaatbaarheid van bingo wordt gediscussieerd. Voor de een is het spel onder geen enkele om standigheid acceptabel, voor de ander is bepalend of er om geld wordt ge speeld. De discussie lijkt op die over het gebruik van alcohol. In de Koran wordt het woord 'wijn' gebruikt. Is wijn verboden en kan bier worden toegestaan? Het lijkt een discussie tus sen rekkelijken en preciezen. Ik denk aan mijn opa die het kaartspel aan duidde met 'duivels prentenboek'. Andere spelletjes waren wel oké. Zou dat ook met spelen om geld te maken hebben gehad? Nu ik toch bezig ben wil ik weten hoe dat zit. Ik verlaat de site ontdekislam en ga naar refoweb, de vraag-en-antwoordsite voor seri euze christenen, waar ds. A.K. Wallet uitlegt dat er met gezelschapsspelen weinig mis is. Het gaat om die gele genheden waarbij iemand 'door het 'toeval' arm of rijk kan worden. We denken aan de casino's van tegen woordig en de gokautomaten in di verse gelegenheden. Waar geld en der gelijke aan de orde zijn, slaat de zonde toe'. Bijzonder, zo'n overeenkomst. De blijdschap van de man die in vrijheid bingo kan spelen werkt tij dens de Nederlandse les aanstekelijk. Bij het spelletje heeft iedereen plezier, ongeacht religie of herkomst. Dit is in tegreren, bedenk ik, het genieten van spelen in vrijheid, evenals de blauwe plekken en kneuzingen bij het leren fietsen. MIDDELBURG De Zeeuwse indie- rockband PEER presenteert vol gende maand zijn debuut-EP. Het minialbum, met als titel Mad for it!, komt op 7 april uit. Als voorbode verschijnt op to maart de single 'I don't wanna'. PEER geldt als een van de groot ste poptalenten van Zeeland. Het kwartet - drummer Renzo Rijn, gi tarist Jesper de Jonge, bassist Bas Boudens en zanger/gitarist Gijs Teuwsen - bracht al diverse singles uit en trad onder meer twee keer op bij Concert at Sea. De band, gecoacht door Peter Sla ger (Blof), hoopt nu op een lande lijke doorbraak. De EP moet daar een belangrijke rol in spelen. Het minialbum kon mede worden op genomen dankzij een crowdfun- dingactie, die ruim 5.000 euro op leverde. De 'Mad for it!'-tournee van PEER begint 15 april in De Spot in Middelburg. vrijdag 3 maart 2017 PC De Westerschelde is uitbundig. Het water spuit hemelhoog. Begrijpelijk. Er is niet elke dag koninklijk bezoek op de Vlissingse boulevard. FOTO LEX DE MEESTER José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk José Baars-Blom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 37