KIEK HEMELHOOG
Spelend integreren
Band PEER
presenteert
debuut-EP
10 ZE
Monniken
werk
De man wiens naam met vijf
medeklinkers begint, strom
pelt over het terrein. Ik zie
voor het eerst dat hij slecht loopt.
Welk souvenir zou hij op zijn vlucht
hebben meegenomen? Een kogel in
zijn been, zoals die andere man in
het AZC Middelburg? We begroeten
elkaar. „Ik ben van de fiets gevallen",
maakt hij duidelijk en hij is op weg
naar de dokter. De les basaal Neder
lands heeft vanmiddag twee cursis
ten minder, want zijn vriend gaat
met hem mee.
De zes overgebleven deelnemers
gaan even als twee dagen ervoor aan
de slag met cijfers, want het leren van
talen is een kwestie van herhalen. Ik
pak het spelletje 'bingo' uit de kast.
Het is een effectieve manier om nog
een keer bezig te zijn met getallen en
qua werkvorm niet in herhaling te
vallen. Ik deel de kaarten uit en pro
beer te achterhalen wie het spelletje
kent.
'Bingo?', klinkt het verbaasd uit de
mond van een West-Afrikaanse man.
'Mag dat hier'? Hij legt in het Afrikaans
Engels uit dat wie in zijn land van her
komst het spel speelt gevangenisstraf
riskeert. De brede glimlach is gedu
rende het spel niet meer van zijn ge
zicht te krijgen. Bingo wordt in het
land dat hij ontvlucht is, gezien als een
gokspel. Gokken is verboden. Een
moslima uit het Midden-Oosten
speelt fanatiek en wint het eerste spel
zonder het zelf door te hebben. De hi
lariteit is groot.
Thuis pluis ik uit dat de bevolking
in het land waar bingo spelen strafbaar
is, in meerderheid islamitisch is en ik
kom op een site waaruit blijkt dat on
der moslims, in de Nederlandse con
text, ook over de toelaatbaarheid van
bingo wordt gediscussieerd. Voor de
een is het spel onder geen enkele om
standigheid acceptabel, voor de ander
is bepalend of er om geld wordt ge
speeld. De discussie lijkt op die over
het gebruik van alcohol. In de Koran
wordt het woord 'wijn' gebruikt. Is
wijn verboden en kan bier worden
toegestaan? Het lijkt een discussie tus
sen rekkelijken en preciezen. Ik denk
aan mijn opa die het kaartspel aan
duidde met 'duivels prentenboek'.
Andere spelletjes waren wel oké. Zou
dat ook met spelen om geld te maken
hebben gehad? Nu ik toch bezig ben
wil ik weten hoe dat zit. Ik verlaat de
site ontdekislam en ga naar refoweb,
de vraag-en-antwoordsite voor seri
euze christenen, waar ds. A.K. Wallet
uitlegt dat er met gezelschapsspelen
weinig mis is. Het gaat om die gele
genheden waarbij iemand 'door het
'toeval' arm of rijk kan worden. We
denken aan de casino's van tegen
woordig en de gokautomaten in di
verse gelegenheden. Waar geld en der
gelijke aan de orde zijn, slaat de zonde
toe'. Bijzonder, zo'n overeenkomst.
De blijdschap van de man die in
vrijheid bingo kan spelen werkt tij
dens de Nederlandse les aanstekelijk.
Bij het spelletje heeft iedereen plezier,
ongeacht religie of herkomst. Dit is in
tegreren, bedenk ik, het genieten van
spelen in vrijheid, evenals de blauwe
plekken en kneuzingen bij het leren
fietsen.
MIDDELBURG De Zeeuwse indie-
rockband PEER presenteert vol
gende maand zijn debuut-EP. Het
minialbum, met als titel Mad for it!,
komt op 7 april uit. Als voorbode
verschijnt op to maart de single 'I
don't wanna'.
PEER geldt als een van de groot
ste poptalenten van Zeeland. Het
kwartet - drummer Renzo Rijn, gi
tarist Jesper de Jonge, bassist Bas
Boudens en zanger/gitarist Gijs
Teuwsen - bracht al diverse singles
uit en trad onder meer twee keer op
bij Concert at Sea.
De band, gecoacht door Peter Sla
ger (Blof), hoopt nu op een lande
lijke doorbraak. De EP moet daar
een belangrijke rol in spelen. Het
minialbum kon mede worden op
genomen dankzij een crowdfun-
dingactie, die ruim 5.000 euro op
leverde. De 'Mad for it!'-tournee
van PEER begint 15 april in De Spot
in Middelburg.
vrijdag 3 maart 2017
PC
De Westerschelde is uitbundig. Het water spuit hemelhoog. Begrijpelijk. Er is niet elke dag koninklijk bezoek op de Vlissingse boulevard.
FOTO LEX DE MEESTER
José Baars schrijft
wekelijks over
religie en kerken in
Zeeland. Kijk voor
haar blog op
pzc.nl/monnikenwerk
José Baars-Blom