Sovjet-jihadi's leiden nu op voor IS voor het best©_ campagnefilmpje 10 15 maart Verkiezingsspotjes verkiezingen Op YouTube circuleren filmpjes van een jongeman in camouflage pak. Hij draagt een sjaal over de on derste helft van zijn gezicht, waar door alleen zijn ogen en haar zicht baar zijn. Hij spreekt vloeiend Rus sisch met licht Oezbeeks accent. In zijn handen een kalasjnikov, waar mee hij in een niet afgebouwd pand laat zien hoe je een huis moet uit kammen. Af en toe gooit hij een rookgranaat naar binnen. De man is Abu Rofiq (echte naam onbekend), oprichter van Malhama Tactical (MT), een nieuw oplei dingsinstituut voor jihadi's. Een beetje analoog aan het Ameri kaanse bedrijf Blackwater, dat zich meer dan tien jaar geleden zo be rucht maakte in Irak. Er werken zo'n dertig man bij MT. Abu Rofiq vertrok in 2013 naar Syrië en richtte MT afgelopen mei op. De organisatie opende accounts op sociale media en plaatste bood schappen en instructiefilmpjes (in het Russisch). Zeifis Rofiq, zoals zo vaak met jihadi's uit de voormalige Sovjet-Unie, opgeleid bij een elite eenheid van het Russische leger. Nu keert hij zich in Syrië tegen zijn voormalige broodheren die vechten aan de kant van Assad. Rusland is bezorgd over de ont wikkeling van 'commerciële' ji hadi's' van eigen bodem. Temeer daar Rofiq heeft aangegeven het werkgebied van MT uit te breiden naar China, Myanmar, maar ook de noordelijke Kaukasus. De Russische president Poetin meldde vorige week nog dat er zo'n 4.000 islamitische strijders uit Rusland vechten bij IS in Syrië. „We begrijpen dat dit een enorm gevaar oplevert voor Rusland zelf', zei Poetin. Volgens de Russische is lamoloog Aleksej Malasjenko be rust de stoere taal van MT vooral op bluf. „De gebeurtenissen in Syrië en Ruslands inmenging daar heb ben de Russische moslims groten deels onverschillig gelaten. Zelfs degenen die terugkeren van de strijd uit Syrië van de strijd voor IS gedragen zich passief. Dat is teke nend", stelt Malasjenko gerust. Niettemin zal Abu Rofiq zelf niet milder over Rusland zijn gewor den: drie weken geleden bombar deerden Russische straaljagers zijn huis in het Syrische Idlib. Zijn vrouw en kind kwamen hierbij om. Het verkiezingsspotje van een jonge Buma, Wilders en Rutte op het strand is volop bekeken. Dat lukt maar weinig politici. Filmredacteur Ab Zagt beoordeelt de filmpjes van de belangrijkste politieke partijen. Een miljoen kijkers zagen afgelopen weekend op tv en internet een jonge Wilders en Rutte, die zo genaamd in de zomer van 1974 zitten te ruziën, fongetje Buma haalt de kemphanen uit el kaar. „Ik wil later premier wor den", zegt hij. „Iemand moet de verstandigste zijn." De aandacht voor het filmpje bleef, doordat de WD er slim een graantje van meepikte. In het recla meblok van het lijsttrekkersdebat zondagavond plakte de regerings partij er meteen een spotje achter aan, met de boodschap: maar veer tig jaar later is Mark Rutte minis ter-president. Prompt haalde RTL het nieuws met excuses: ze hadden nooit mogen toestaan dat het film pje erachter geplakt kon worden. „Dit is het beste wat je kunt heb ben, dat je filmpje een paar dagen onderdeel wordt van het nieuws. Dan krijg je een veel groter bereik", zegt Claes de Vreese, hoogleraar politieke communicatie van de Universiteit van Amsterdam. „Het CDA werd weliswaar afgetroefd door de WD, maar het leverde ze nog steeds aandacht op. Beide par tijen hebben hier baat bij gehad." Het CDA zet Rutte en Wilders wel negatief neer. Geert Wilders doet dat ook, door in zijn spot Rutte af te beelden met een lange Pinokkio-neus. Lang werd gedacht dat dit bij kiezers leidt tot cynisme over de politiek, maar onderzoeken laten juist een positief effect zien. De Vreese: „Negatief campagne voeren draagt bij aan het idee dat de verkiezingen belangrijk zijn, dat er politieke strijd is. Dat kan kiezers juist mobiliseren." Toch is de invloed van verkie zingsspotjes klein in Nederland. Waar kiezers in de VS worden ge bombardeerd met politieke bood schappen, zie je ze bij ons makke lijk over het hoofd. Spotjes zijn duur en bovendien is het niet zo ef fectief om op tv een filmpje de we reld in te sturen naar het grote pu bliek. Wat dat betreft bieden soci ale media uitkomst. De Vreese: „Je ziet een verschuiving van de klas sieke reclamespot naar korte film pjes online." vrijdag 3 maart 2017 En de Osca Het eerste consultancy- en trai ningsbureau voor jihadi's, zo zou je Malhama Tactical kunnen noe men. Het 'bedrijf', bestaande uit islamitische vechtjassen uit de voormalige Sovjet-Unie, leidt isla mitische strijders op in Syrië om te vechten tegen president As sad. Rusland slaat het met argus ogen gade. Joost Bosman Moskou gaat naar... Deborah Jongejan S Seconden duurt het ge vatte ant woord van de VVD op het nostalgische CDA-spotje. A Jihadi's worden in Syrië getraind door Russen, die hun kennis vaak opdeden in het leger, foto malhama tactical

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 10