Moment suprème Coolblue groeit op alle fronten &16- 16 PSYCHOLOGELD ING De Brexit wordt nu al in veel Londense BREXIT PRIJSVERHOGINGEN restaurants gevoeld. Ingrediëntenen wijn zijn veel duurder, terwijl chefs ook vrezen voor een personeelstekort. Arcelor Mittal Veertig procent van de kiezers beslist pas in het stemhokje. Tenminste dat zei Maurice de Hond bij de afgelopen verkiezingen. Ik vind dat fascinerend. Wat geeft dan de doorslag als je met het rode pot lood in een hokje staat? Keer je je op het mo ment suprème even in jezelf of kijk je nog vlug naar een fragment van een debat op je mobieltje? Ik vermoed dat de zwevende kie zer vertrouwt op zijn intuïtie. Maar kijk uit, die kan je goed voor de gek houden. Zo kan het stemlokaal, zonder dat je het in de gaten hebt, invloed hebben op je keuze. Bij een referendum in Arizona bleek dat de steun voor extra geld naar scholen toenam als het stemlokaal in een schoolge bouw zat. Psycholoog Daniel Kahneman verklaart dat met het verschijnsel priming. Bij priming activeert een recente ervaring je geheugen en stuurt zo onbewust je gedrag. Daar zouden politici slinks gebruik van kunnen maken. Als ik WD-burgemeester was, zou ik regelen dat flink wat politiebu reaus hun deuren open stellen voor stemmers. VoorsoPlus zijn stem hokjes in een bejaarden huis juist gunstig. En je moet even uitkijken voor de konijnenkeutels, maar voor de Partij van de Die ren is het vast gunstig als we gaan stemmen op de kinderboerderij. Ik zat nog te denken aan stem hokjes in azc's voor de PW, maar dat kan juist ook omgekeerd uitpakken. Stemmen ineen bejaarden huis goed voor50Plus Unilever hoopt dat je de Unox-rookworst uit de schappen pakt omdat je brein die associ eert met de gezellige reclames. Verboden is 'sublinale priming', waarbij de consument de boodschap alleen onbewust waarneemt. Hoewel nooit is bewezen dat het werkt. Marketeer lames Vicary stelde de bezoekers van een bioscoopfilm bloot aan boodschap pen waarin popcorn en frisdrank werden gepromoot. Deze duurden één dertigste van een seconde waardoor de kijkers ze niet be wust konden waarnemen. De verkoop van popcorn en cola zou flink zijn gestegen. Maar later bleek dat Vicary de onderzoeksre sultaten had verzonnen. George W. Bush is ooit beticht van onbe wuste beïnvloeding. Tijdens de verkie zingscampagne was in een tv-reclame na de naam van zijn tegenstander Al Gore heel kort het woord rats te zien. Het spotje pro beerde dus Gore te koppelen aan de nega tieve associatie met een rat. Wellicht slim om de verkiezingsspotjes van onze politieke partijen eens heel langzaam af te spelen. Ik zie op mijn stembiljet dat ik opnieuw in een school moet stemmen. Bij de laatste verkiezingen deed D66 het goed in onze wijk. Ik denk dat ik nu snap waarom. Ahold Delhaize Gemalto ROTTERDAM Webwinkel Coolblue heeft een prima jaar achter de rug, aldus oprichter Pieter Zwart in een toelichting op de jaarcijfers. Zijn geesteskind zag de omzet in 2016 met 55 pro cent stijgen tot 857 miljoen euro. De winst kwam uit op 19 miljoen euro. Voor komend jaar ver wacht Zwart een recordomzet van 1,2 miljard euro. De Coolblue-oprichter be kende vooral trots te zijn op de stappen die het bedrijf heeft ge zet met de in 2026 gestarte be- zorgservice. „We zijn de wit- goedbezorgservice een jaar gele den gestart en ik had toen niet kunnen bevroeden dat er nu al dagelijks 300 man op pad zouden zijn voor ons. Ja, dat voelt goed, ook al omdat het de klanttevre denheid ten goede komt." t Forse uitbreiding van centraal magazijn in Tilburg naar88.000 m2 Om de verdere groei van de web winkel mogelijk te maken, wordt het centrale magazijn in Tilburg fors uitgebreid: van 33.000 vier kante meter naar 88.000 vier kante meter, ofwel 18 voetbalvel den groot. Bovendien denkt Coolblue dit jaar nog eens r.500 mensen in dienst te zullen ne men. Via specialisten als TVstore.nl en Laptopshop.nl verkoopt het van oorsprong Rotterdamse be drijf consumentenelektronica op internet. Coolblue voegde on langs webshops op het gebied van koken, verlichting, fitness, speelgoed en outdoorsport toe. Coolblue heeft 2650 medewer kers op de loonlijst staan. Vorig jaar nam de internetwinkel (die ondertussen ook acht fysieke za ken heeft) 1.200 nieuwe mede werkers in dienst. José Pizarro snel- wandelt zijn restau rant in en groet in één beweging zijn personeel, kust een vaste klant en vraagt het meisje in de bediening om kroketjes met blauwe kaas, Ibéricoham en een gerecht van octopus, aardappel, paddenstoelen en piment. De veelgeprezen Spaanse chef verhuisde achttien jaar geleden platzak naar Londen. Binnenkort opent hij zijn vierde restaurant. „Toch maak ik me grote zorgen", steekt Pizarro van wal. „Ik impor teer bijna al mijn ingrediënten. Wijn, olie, vleeswaren, kazen: al les komt uit Spanje." Na het Brexit-besluit is de waarde van het pond flink gedaald en is het invoeren van goederen vanuit het buitenland veel duurder gewor den. „Zo'n ham is bijvoorbeeld 12 procent duurder dan vorig jaar. Ik probeer het prijsverschil nu nog zelf op te vangen, maar dat kan niet eeuwig duren. Uiteindelijk zullen mijn klanten ook meer moeten gaan betalen." Haal de geïmporteerde ingre diënten weg en je houdt weinig over van onze lunch. „Ik kan voor de kroket jes misschien wel Britse kaas gebruiken, dan moet ik het recept wat aanpassen. Maar Ibé- rico is onvervangbaar, de octopus kan ik hier niet krijgen en deze paddenstoelen ook niet." Bij de populaire steak-keten Hawksmoor is het vlees wat de klok slaat. T-bones en prime ribs in de chiquere zaken, hamburgers en stoofVlees-nuggets in hun bar- restaurant. „We gebruiken veel Britse producten, dus we voelen het minder hard dan José", zegt ei genaar Will Beckett. „Maar niet al les is hier te krijgen dus voor die producten betalen we wel meer. Maar ook wijn is bijvoorbeeld 5 tot 10 procent duurder geworden. Dat tikt wel aan." De restaurantscene in de Britse hoofdstad groeit en bloeit: elk jaar zijn er meer plekken om uit eten te gaan. Vrijwel nergens ter we reld vind je zo veel verschillende O donderdag 2 maart 2017 Reclames zijn ook gebaseerd op priming. Reageren? economie@persgroep.nl De staalgigant wist het dipje van dinsdag snel om te bui gen. Gisteren de grote winnaar. Banken en verze keraars profi teerden van de stijgende rente. Het supermarkt concern verraste de analisten in positieve zin met de jaarcijfers. De digitaal bevei liger was giste ren de enige daler in de AEX. o Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag. -se- Suse van Kleef Londen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 17