Standplaatsen om de vijf jaar verloot Fietsen langs tracé van voormalige tram kan komende zomer nog niet S=S~ Boekje belicht dijkdoorbraak bij de Schelphoek SShare,nteen,i,fe 7 Na 64 jaar duiken er nog steeds bijzondere verhalen van de rampnacht in 1953 op. Jaap Schoof's nieuwste boekje gaat over de Schelphoek bij Serooskerke. Het water greep de woonwagen van Ber tus Blom en zijn gezin en smeet hen met ge weld tegen een achter liggende dijk in de Schelphoek. Dat was hun redding, maar tegelijker tijd konden ze geen kant op. In de slaper waren ook gaten geslagen en dus restte niets anders dan wach ten op hulp. Die kwam -twee ijs koude nachten en dagen later- te laat voor Peter (3) en Cornelis (5) Blom. De jongens raakten onder koeld en stierven. Toen een sloep langs voer en Bertus en zijn hoog zwangere vrouw aan boord namen, moesten ze hun zoontjes achterla ten. De boot zat al overvol, voor de lichamen was geen plek meer. Meer dan driehonderdvijftig per soonlijke verhalen van pakweg een uur hebben projectleider Jaap Schoof en Jan Oosterloo op film staan in het kader van het oral his tory project van het Watersnood museum. 'Slechts' vijftig uur kon tot dusver worden bewerkt tot een overzichtelijke presentatie van drie tot zes minuten per persoon. Nog eens zo'n zevenhonderd belevenis sen zijn opgeschreven. En daarnaast beschikt het Ouwerkerkse museum over een databank van meer dan dertigduizend foto's waarop de ge volgen van de dijkdoorbraken op 1 februari 1953 te zien zijn. En toch duiken er nog steeds nieuwe verha len op, die de Ramp verder kleuren. Schoof (72) heeft vijftien beschei den boekjes samengesteld die stuk voor stuk inzoomen op een speci fieke gebeurtenis van de Ramp. Zijn meest recente productie belicht de dijkdoorbraak bij de Schelphoek en het toenmalige landbouwhaventje Lantaarn. Dertig boerderijen en hui zen in het achterliggende gebied werden door de golven verzwolgen. „Daar werd op 1 februari het grootste en diepste gat in de dijk geslagen", vertelt Schoof. „Het is ook de enige plaats waar in 1953 land is prijsgege ven aan de zee en verder landin waarts een nieuwe dijk is aange- Als je zo ver bent, wil je op een gegeven moment ook meer te weten komen over die families legd." Schoof wist met een neef die daar toen woonde verreweg de meeste bewoners van de getroffen woningen te achterhalen. Op een luchtfoto heeft hij de huizen met bijhorende namen genummerd. „Als je zo ver bent, wil je op een gegeven moment ook meer te weten komen over die families. Zo kwam ik ook uit bij Kees de Pender. Op een eerste luchtfoto zie je een schip te gen de glooiing van het haventje lig gen. Een paar dagen later ligt dat schip veilig buitengaats. De Pender had zijn trossen op tijd losgemaakt, zodat de boot niet lek zou slaan op de kade." Het schip was te groot en log om slachtoffers te evacueren uit het gebied, aldus Schoof. „Dat ging alleen met sloepen." Twee gezinnen woonden in een wagen. Bertus Blom en Stan Si mons waren machinist op een dragline en reisden hun graafwerk achterna. Over Simons vond Schoof terug dat hij uit Ossendrecht kwam en is hertrouwd. Hij verloor zijn vrouw en vier kinderen bij de Ramp. Ze hadden hun toevlucht gezocht in het huis van de familie Verboom, maar dat mocht niet ba ten. Hoe het uiteindelijk met Blom en zijn hoogzwangere vrouw is afgelo pen, zou Schoof ook graag te weten komen. Zijn zoektocht naar nabe staanden loopt tot dusver steeds stuk. Blom kwam oorspronkelijk uit Amsterdam. Het boekje is binnenkort in een beperkte oplage verkrijgbaar in het Watersnoodmuseum. ZIERIKZEE Vergunningen voor standplaatsen op Schouwen-Dui- veland worden voortaan niet meer voor onbepaalde tijd maar voor maximaal vijfjaar verstrekt. Dat is althans het plan. Belang stellenden kunnen meepraten over het nieuwe standplaatsenbeleid. Met uitzondering van medische diensten en standplaatsvergunnin gen op eigen terrein worden ver gunningen voortaan om de zoveel jaar verloot. Voor de standplaatsexploitanten die nog over een vergunning voor onbepaalde tijd beschikken, is er een overgangsregeling. Zij kunnen hun vergunning na vijf jaar nog eens voor drie jaar verlengen. Nieuw in het standplaatsenplan is de toevoeging van een culinaire standplaats op het Havenplein in Zierikzee. De proef met de mossel verkoop in de zomer en de oliebol- lenkraam in de winter afgelopen jaar, is succesvol gebleken. Aan een culinaire standplaats zijn wel bijzondere regels verbon den: zo moet de kraam bij de omge ving passen en is het aanbod tot streekproducten, ijs en oliebollen beperkt. Met een inspraakavond op 16 maart legt de gemeente het nieuwe beleid aan belangstellenden voor. Vanaf 19.00 uur. Dat zegt initiatiefnemer Eric Moerland, die op het voormalige veerplein in Anna Jacobapolder een hotel en restaurant uitbaat. Tot 1953 exploiteerde de Rotter damse Tramweg Maatschappij (RTM) tramlijnen tussen Steen bergen en Anna Jacobapolder en Zijpe en Burgh-Haamstede. Een stukje geschiedenis dat in de ver getelheid dreigt te raken. Om dat te voorkomen, opperde Moerland, die ook het toeristenpontje tus sen Anna Jacobapolder en Zijpe exploiteert, vorig jaar zomer het idee voor een fietsroute. Mensen zouden van van Steenbergen naar Burgh-Haamstede (of andersom) moeten kunnen fietsen, inclusief een overtocht met het pontje. Ambitieus Hoewel het plan toen nog pril was, sprak de ondernemer voorzichtig de wens uit dat de route er dit jaar zou zijn. „Nou, dat was dus echt te ambitieus", zegt hij nu desge vraagd. „Dit jaar gaat niet meer lukken." Volgens Moerland kost het opzetten van de route veel tijd. „En als ik iets doe, wil ik het goed doen." Subsidie De ondernemer heeft onder meer het idee om langs de toekomstige route informatieborden te plaat sen. Moerland is met de provincies Zeeland en Noord-Brabant in ge sprek over het idee. De neuzen staan volgens hem dezelfde kant op. De restaurant-uitbater hoopt dat hij subsidie krijgt voor zijn plan. dinsdag 28 februari 2017 SD Bertus' zoontjes bezweken aan de kou Marcel Modde Jaap Schoof zoomt in zijn nieuwste boekje over verhalen van de rampnacht in op de Schelphoek bij Serooskerke. foto ernestaverburg - Jaap Schoof, samensteller De fietsroute langs het tracé van de voormalige RTM-tram op Sint Philipsland en Schou- wen-Duiveland gaat er zeker komen, maar voor dit jaar gaat het niet meer lukken. Rob Paardekam Anna Jacobapolder stukje dijk waar Bertus Blom tot dinsdag zaten. foto^aap°ch(X)" 9e2in

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 57