Standplaatsen om de
vijf jaar verloot
Fietsen langs tracé van voormalige
tram kan komende zomer nog niet
S=S~
Boekje belicht dijkdoorbraak bij de Schelphoek
SShare,nteen,i,fe
7
Na 64 jaar duiken er
nog steeds
bijzondere
verhalen van de
rampnacht in
1953 op. Jaap
Schoof's nieuwste
boekje gaat over de
Schelphoek bij
Serooskerke.
Het water greep de
woonwagen van Ber
tus Blom en zijn gezin
en smeet hen met ge
weld tegen een achter
liggende dijk in de Schelphoek. Dat
was hun redding, maar tegelijker
tijd konden ze geen kant op. In de
slaper waren ook gaten geslagen en
dus restte niets anders dan wach
ten op hulp. Die kwam -twee ijs
koude nachten en dagen later- te
laat voor Peter (3) en Cornelis (5)
Blom. De jongens raakten onder
koeld en stierven. Toen een sloep
langs voer en Bertus en zijn hoog
zwangere vrouw aan boord namen,
moesten ze hun zoontjes achterla
ten. De boot zat al overvol, voor de
lichamen was geen plek meer.
Meer dan driehonderdvijftig per
soonlijke verhalen van pakweg een
uur hebben projectleider Jaap
Schoof en Jan Oosterloo op film
staan in het kader van het oral his
tory project van het Watersnood
museum. 'Slechts' vijftig uur kon tot
dusver worden bewerkt tot een
overzichtelijke presentatie van drie
tot zes minuten per persoon. Nog
eens zo'n zevenhonderd belevenis
sen zijn opgeschreven. En daarnaast
beschikt het Ouwerkerkse museum
over een databank van meer dan
dertigduizend foto's waarop de ge
volgen van de dijkdoorbraken op 1
februari 1953 te zien zijn. En toch
duiken er nog steeds nieuwe verha
len op, die de Ramp verder kleuren.
Schoof (72) heeft vijftien beschei
den boekjes samengesteld die stuk
voor stuk inzoomen op een speci
fieke gebeurtenis van de Ramp. Zijn
meest recente productie belicht de
dijkdoorbraak bij de Schelphoek en
het toenmalige landbouwhaventje
Lantaarn. Dertig boerderijen en hui
zen in het achterliggende gebied
werden door de golven verzwolgen.
„Daar werd op 1 februari het grootste
en diepste gat in de dijk geslagen",
vertelt Schoof. „Het is ook de enige
plaats waar in 1953 land is prijsgege
ven aan de zee en verder landin
waarts een nieuwe dijk is aange-
Als je zo ver bent, wil
je op een gegeven
moment ook meer te
weten komen over die
families
legd." Schoof wist met een neef die
daar toen woonde verreweg de
meeste bewoners van de getroffen
woningen te achterhalen. Op een
luchtfoto heeft hij de huizen met
bijhorende namen genummerd.
„Als je zo ver bent, wil je op een
gegeven moment ook meer te weten
komen over die families. Zo kwam
ik ook uit bij Kees de Pender. Op een
eerste luchtfoto zie je een schip te
gen de glooiing van het haventje lig
gen. Een paar dagen later ligt dat
schip veilig buitengaats. De Pender
had zijn trossen op tijd losgemaakt,
zodat de boot niet lek zou slaan op
de kade." Het schip was te groot en
log om slachtoffers te evacueren uit
het gebied, aldus Schoof. „Dat ging
alleen met sloepen."
Twee gezinnen woonden in een
wagen. Bertus Blom en Stan Si
mons waren machinist op een
dragline en reisden hun graafwerk
achterna. Over Simons vond Schoof
terug dat hij uit Ossendrecht kwam
en is hertrouwd. Hij verloor zijn
vrouw en vier kinderen bij de
Ramp. Ze hadden hun toevlucht
gezocht in het huis van de familie
Verboom, maar dat mocht niet ba
ten.
Hoe het uiteindelijk met Blom en
zijn hoogzwangere vrouw is afgelo
pen, zou Schoof ook graag te weten
komen. Zijn zoektocht naar nabe
staanden loopt tot dusver steeds
stuk. Blom kwam oorspronkelijk
uit Amsterdam.
Het boekje is binnenkort in een
beperkte oplage verkrijgbaar in het
Watersnoodmuseum.
ZIERIKZEE Vergunningen voor
standplaatsen op Schouwen-Dui-
veland worden voortaan niet meer
voor onbepaalde tijd maar voor
maximaal vijfjaar verstrekt.
Dat is althans het plan. Belang
stellenden kunnen meepraten over
het nieuwe standplaatsenbeleid.
Met uitzondering van medische
diensten en standplaatsvergunnin
gen op eigen terrein worden ver
gunningen voortaan om de zoveel
jaar verloot.
Voor de standplaatsexploitanten
die nog over een vergunning voor
onbepaalde tijd beschikken, is er
een overgangsregeling. Zij kunnen
hun vergunning na vijf jaar nog
eens voor drie jaar verlengen.
Nieuw in het standplaatsenplan
is de toevoeging van een culinaire
standplaats op het Havenplein in
Zierikzee. De proef met de mossel
verkoop in de zomer en de oliebol-
lenkraam in de winter afgelopen
jaar, is succesvol gebleken.
Aan een culinaire standplaats
zijn wel bijzondere regels verbon
den: zo moet de kraam bij de omge
ving passen en is het aanbod tot
streekproducten, ijs en oliebollen
beperkt.
Met een inspraakavond op 16
maart legt de gemeente het nieuwe
beleid aan belangstellenden voor.
Vanaf 19.00 uur.
Dat zegt initiatiefnemer Eric
Moerland, die op het voormalige
veerplein in Anna Jacobapolder
een hotel en restaurant uitbaat.
Tot 1953 exploiteerde de Rotter
damse Tramweg Maatschappij
(RTM) tramlijnen tussen Steen
bergen en Anna Jacobapolder en
Zijpe en Burgh-Haamstede. Een
stukje geschiedenis dat in de ver
getelheid dreigt te raken. Om dat
te voorkomen, opperde Moerland,
die ook het toeristenpontje tus
sen Anna Jacobapolder en Zijpe
exploiteert, vorig jaar zomer het
idee voor een fietsroute. Mensen
zouden van van Steenbergen naar
Burgh-Haamstede (of andersom)
moeten kunnen fietsen, inclusief
een overtocht met het pontje.
Ambitieus
Hoewel het plan toen nog pril was,
sprak de ondernemer voorzichtig
de wens uit dat de route er dit jaar
zou zijn. „Nou, dat was dus echt te
ambitieus", zegt hij nu desge
vraagd. „Dit jaar gaat niet meer
lukken." Volgens Moerland kost
het opzetten van de route veel tijd.
„En als ik iets doe, wil ik het goed
doen."
Subsidie
De ondernemer heeft onder meer
het idee om langs de toekomstige
route informatieborden te plaat
sen. Moerland is met de provincies
Zeeland en Noord-Brabant in ge
sprek over het idee. De neuzen
staan volgens hem dezelfde kant
op. De restaurant-uitbater hoopt
dat hij subsidie krijgt voor zijn
plan.
dinsdag 28 februari 2017
SD
Bertus' zoontjes bezweken aan de kou
Marcel Modde
Jaap Schoof zoomt in zijn nieuwste boekje over verhalen van de rampnacht in op de Schelphoek bij Serooskerke. foto ernestaverburg
- Jaap Schoof, samensteller
De fietsroute langs het tracé
van de voormalige RTM-tram
op Sint Philipsland en Schou-
wen-Duiveland gaat er zeker
komen, maar voor dit jaar gaat
het niet meer lukken.
Rob Paardekam
Anna Jacobapolder
stukje dijk waar Bertus Blom
tot dinsdag zaten. foto^aap°ch(X)" 9e2in