©NDERNEMER 1 i i M "klif lür O DE WERELD VAN 1 Passie voor de klant 'Als succes alleen aan mij te danken is, wordt het gevaarlijk' JAN JONKER deondernemer.nl thema deze week: businessmodellen Boon Edam is wereldwijd marktleider op het gebied van draaideuren. Volgens CEO Niels Huber is het succes te danken aan toewijding, kritische medewerkers en langetermijnvisie. 'Als het misgaat, lopen we niet weg.' Door Rene Boogaarts Boon Edam is een familiebe drijf. „Dat is geen garantie voor succes, maar het speelt zeker mee", zegt Niels Huber, directeur van Boon Edam. „Wij focussen ons op de lange termijn. Als er een crisis is, proberen we niet al leen kosten te drukken - al doen we dat uiteraard waar mogelijk. Maar we blij ven ook investeren in de dingen waarin we geloven." Onafgebroken groei Boon Edam, wereldmarktleider op het gebied van draaideuren, is het afgelopen decennium bijna onafgebroken gegroeid en heeft vrijwel elk jaar winst geboekt. Een voorbeeld van het langetermijn- denken was het uitkopen in 2008 van de Amerikaanse aandeelhouder die jaren eerder een dochterbedrijf had ingebracht. „De crisis was toen al begonnen. Dat gaf zowel onrust op de markt als binnen het bedrijf. Om te voorkomen dat die onrust zou over slaan naar de aandeelhouders, hebben we die aandeelhouder uitgekocht. Dat was echt een investering voor de lange termijn, want zoiets verdien je niet in een jaar terug. Maar ik ben erg blij dat we dat gedaan hebben." Huber beseft dat familiebedrijven vaak geneigd zijn problemen voor zich uit te schuiven. Bij innovatie of het verande ren van het businessmodel komt vaak een reorganisatie kijken, dat is nogal een stap. „Je moet durven ingrijpen als het nodig is. In 2008 en 2009 had het kwartje ook bij ons de andere kant op kunnen vallen. Wij hebben gereorgani seerd, in onze Amerikaanse vestiging moest 20 procent van de werknemers afvloeien. Maar daarmee hebben we de werkgelegenheid van de overige 80 procent weten te redden." Bij Boon Edam wordt kritisch mee denken van medewerkers gestimuleerd. „Als ik denk dat het succes alleen aan mij te danken is, wordt het gevaarlijk. Medewerkers weten meer dan ik van hun vakgebied. Als we naar elkaar luis teren, leren we als bedrijf. Verder zijn we no-nonsense. We werken hard en geven nooit op. Kwaliteit en betrouw baarheid blijken lang te kunnen mee gaan. We leveren wat we beloven. Als het misgaat, lopen we niet weg. We blij ven tot alles klaar is." Wat steek je hiervan op? - Blijf ook investeren in crisistijden - Soms moetje snoeien om een boom optimaal te laten groeien - Erken de deskundigheid van je medewerkers TIJD VOOR FUNDAMENTELE VERANDERING Klassiek model onder druk HOOGLERAAR DUURZAAM ONDERNEMEN Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar I Sommige bedrijven doen het al jaren geweldig. Wat hebben ze gemeen? Bij succesvolle bedrijven is sprake van vier compo nenten, zo blijkt uit mijn onderzoek onder 500 van dergelijke bedrijven. Succesvolle mkb'ers den ken vooral aan de lange termijn. 1. Ze worden primair ge dreven door een passie om klanten waanzinnig goed te bedienen. Dit weegt zwaarder dan financiële doelstellingen. ASML is een mooi voorbeeld van klantgerichtheid. Het be drijf maakt honderden machines per jaar, maar tot op het moment dat er één de fabriek verlaat, wordt eraan gewerkt die nóg beter te maken. 2. Ze blinken uit in kennis en expertise. Ze begrijpen hun klanten beter door een sterk inlevingsvermo gen en slim gebruik van data en ze investeren meer dan de concurrentie in research en development. Coolblue doet dat heel goed. Het bedrijf investeert veel in big data, zodat het precies weet waar de inte resses van klanten liggen. En daar speelt het op in. 3. Hun strategie draait om de beste prijs-waardever- houding en daarbij zoeken ze continu creatieve oplos singen. Zo heeft Ikea een manier gevonden om de prij s-waardeverhouding te optimaliseren: klanten kunnen de spullen meteen meenemen en thuis in elkaar zetten. 4. Ze worden operationeel sterk gemanaged, waarbij verantwoordelijkheden worden gedelegeerd en kwaliteit vooropstaat. Starbucks is een bedrijf dat medewerkers beslissingen laat nemen. Om de kwali teit te optimaliseren wor den ook medewerkers met een afwijkende mening bij het proces betrokken. Verder is opvallend in de resultaten van het onder zoek dat succesvolle mkb'ers vaak familiebedrij ven zijn. Die zijn van huis uit meer gericht op de lange termijn. Vaak zijn ze ook minder afhankelijk van externe financiers, die doorgaans meer kijken naar resultaat op korte termijn. Rituals, een van Nederlands grootste banenmachines van de afgelopen jaren, heeft langetermijnvisie getoond door vast te houden aan de filosofie zonder dat het meteen winst opleverde. Raymond Cloosterman, de oprichter, was er vanaf het begin van overtuigd dat hij op de juiste weg zat. O ff Ook in tijden van crisis blijven we investeren' Boon Edam is expert op het gebied van entree-oplossingen, boonedam.nl Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. We leven in een tijdperk dat vraagt om funda mentele verandering. Kijk naar het dalend ver trouwen in de politiek, het wankelende Europa en het kwetsbare monetaire systeem. Kijk tegelijkertijd naar de vervuiling, het slopen van de natuur en de razendsnelle uitputting van grondstoffen. Dat kan zo niet langer. Het roer moet om, in de maatschappij, de politiek en het bedrijfsleven. Het succes of falen van ondernemingen wordt uiteindelijk bepaald door hun businessmodel. Het klassieke ondernemingsmodel, dat uitgaat van zo veel mogelijk volume tegen een zo laag mogelijke prijs, staat in veel sectoren onder druk, of het nu om vlees, groente of T-shirts gaat. Niet meer van deze tijd. Dat moet anders. Dit tijdperk vraagt om nieuwe businessmodellen die aandacht hebben voor duurzaamheid, mensen en anders samenwerken. Drie ervan maken snel furore. Dat zijn platformmodellen om over waarde te delen en community- en circulaire businessmodellen. Nu ontwikkelen deze modellen zich nog vooral los van elkaar, maar als we ze op elkaar gaan betrekken, ontstaat op alle mogelijke plekken in de maatschappij én in het bedrijfsleven verandering. En dat heeft deze tijd dringend nodig. Carol Velthuis is directeur van organisatieadviesbureau A.T. Kearney Nederland en schreef Zomerspelers. CAROL VELTHUIS OVER SUCCESVOLLE BEDRIJVEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 20