Deskundigheid ver te zoeken Klanten ergeren zich vaak groen en geel aan winkelpersoneel. Driekwart van de Nederlandse consumenten stelt meer van producten te weten dan de verkoper. Walcheren Koninklijke familie duikt in de Oostenrijkse sneeuw Dat blijkt uit onderzoek in op dracht van Manhattan Associates onder ruim 2.000 Nederlanders. „De klant die de moeite heeft geno men om naar de winkel te komen, verwacht meer informatie dan hij zelf al op internet vindt", zegt di recteur Pieter van den Broecke van het adviesbureau. „Het is daarom belangrijker dan ooit dat de winkel medewerker over voldoende ken nis beschikt." Onder druk van de economische crisis hebben winkels afgelopen ja ren flink bezuinigd op de kwanti teit en kwaliteit van hun medewer kers, verklaart Jos Voss, retailspeci- alist bij de Rabobank. „Medewer kers werden vooral als wandelende kostenpost gezien." Uit het onderzoek blijkt dat men sen vooral uit praktische redenen fysieke winkels verkiezen boven webshops. Het feit dat ze een pro duct meteen in handen hebben en het kunnen uitproberen, weegt daarbij het zwaarst. De gezelligheid van een dagje shoppen in de win kelstraat is daaraan ondergeschikt. Dat betekent wel dat die tv of juiste maat schoenen in de winkel beschikbaar moet zijn. Van den Broecke: „Als een product niet op voorraad is, moet de winkelmede werker ter plekke voor de klant kunnen regelen dat het wordt be zorgd. Consumenten zijn immers gewend dat ze online alles met één muisklik kunnen bestellen. Te wei nig winkels bieden die technologi sche mogelijkheid nog aan." Consumenten vinden het men selijke contact nog altijd belangrijk, volgens het onderzoek. „Webshops zijn altijd open en hebben het grootste assortiment. Maar wat ze niet hebben, zijn winkels met klantgerichte medewerkers." Goed personeel biedt daarom kansen voor winkeliers om zich van webshops te onderscheiden, De klant verwacht in de winkel meer informatie dan hij zelf al op internet vindt zegt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO. „Er kan er maar één de goedkoopste zijn. Maar die spontane, empathische verko per die meteen een klik weet te ma ken met de klant, die is uniek." Vooral van bouwmarktpersoneel schiet de deskundigheid nogal eens tekort, bleek al uit onderzoek van ABN AMRO. Ruim de helft van de 4.000 ondervraagde consumenten gaf aan dat bouwmarkten meer moeten investeren in de professio naliteit van hun medewerkers. Ook bij elektronicazaken en sportwin- kels ontbreekt het volgens veel mensen aan servicegericht perso neel. »P16 Nieuwsmedia Marianne wilde dochters maar kreeg zoons Jos van Ginneken, Zeeuws CDA-kandidaat voor de Tweede Kamer, wordt tijdens de campagne dagelijks geconfronteerd met beledigingen en bedreigingen. „Dat doet wel iets met je.' Klant vindt verkoper vaak dom Annemieke van Dongen Nieuwegein - Pieter van den Broecke dinsdag 28 februari 2017 Komende dagen blijft het 6°C wisselvallig pzc.nl Ook voor het laatste regionale nieuws Jaargang 259 De PZC is onderdeel van: Prijs €2,10 Geen krant ontvangen? Bel 088-0561510 7 11688 5 5 5 530 JANSEN ZEELAND 2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 1