kost een onderhoudsbeurt voor mijn auto? M Carsom weet het! 00 CARSOM NL 17 De meeste klanten weten al heel veel voor ze naar de winkel gaan beaamt Hofstede. „De meeste klanten zijn al goed geïnformeerd voor ze een winkel binnenkomen. Op internet hebben ze alle specificaties van het ge wenste formaat televisie allang verge leken. En anders googelen ze er in de winkel wel naar op hun smartphone. Vooral bij duurdere producten. Dat maakt het voor elektronicawinkels lastig om te overleven. Behalve als hun medewerkers klanten écht deskundig informeren en inspireren." Dat vergt een investering, beaamt Nieuwenhuis van Holland Barrett. De interne opleiding van de gezond heidswinkelketen - inclusief rollen spellen met acteurs die klanten naspe len - kost medewerkers negen tot vijf tien maanden. Daar komt bij dat je meer mensen op de winkelvloer nodig hebt als medewerkers uitgebreid de tijd moeten nemen voor advies aan klanten. Daar is ruimte voor gemaakt door de bevoorrading vanuit het dis tributiecentrum te verbeteren. „Dat is sowieso een verbetering voor klanten, want een artikel niet op voorraad heb ben is funest. Maar het bespaart ons ook veel uren op de winkelvloer. Die hebben we ingezet voor gastvrouwen: medewerkers die altijd klaar staan om te helpen met advies." Dat klinkt mooi, maar winkeliers lo pen met die winkelmedewerker 2.0 ook een risico. Want wat let de klant om met dat advies op zak vervolgens thuis op internet naar de goedkoopste aanbieder te zoeken? „Natuurlijk ge beurt dat", erkent Nieuwenhuis. „Maar het merendeel koopt toch bij ons, in de winkel of online. Als men sen ergens anders een beter product of betere voorwaarden vinden, dan moe ten wij ons werk nog beter doen." spontane, empathische verkoper die meteen een klik weet te maken met de klant, die is uniek." Mandemakers Verkopers die het tegenovergestelde bewerkstelligen en irritatie bij klanten oproepen, zijn natuurlijk nooit goed geweest voor de klantenbinding. Maar ze zijn een extra risicofactor voor het imago van de winkel nu iedere onte vreden klant zijn gal op internet kan spuwen. Neem de rel rond Mandema kers Keukens. Een klant werd vorige maand hardhandig naar buiten ge werkt na een ruzie over een toege zegde korting. Zij liet haar camera draaien en zette het filmpje online. De negatieve publiciteitsgolf die het inci dent veroorzaakte dwong de keuken- boer vervolgens om zijn verkoopvoor waarden aan te passen. De harde verkoper heeft geen toe komst meer, stelt Voss. De winkelme dewerker van de toekomst is volgens hem in de eerste plaats een gids of ex pert. Als voorbeeld noemt hij de win kels van Apple, waar klanten work- shops kunnen volgen om de fijne kneepjes van hun nieuwe MacBook onder de knie te krijgen. Of de Run ning Clubs van Nike, waar klanten on der begeleiding van een trainer aan de slag kunnen met hun nieuwe hard loopschoenen. En bij Leapp repareren medewerkers de kapotte laptop of iPad terwijl de klant wacht. Gladde verkoper De tijd is voorbij dat gladde verkopers klanten zomaar de producten met de hoogste marge kunnen aansmeren, Vind een overzicht van alle garages bij jou in de buurt op carsom.nl Onafhankelijk auto-onderhoud vergelijken dinsdag 28 februari 2017 echte specialist worden - Henk Hofstede, ABN AMRO Holland Barrett- filiaalmanager Linda Velthoen informeert een klant, foto marcode swart

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 19