Halina Reijn O Dyslexie bestaat niet op het EuroCollege 15 Ik open elke dag bevend de app om te kijken wat ze erop zet en jongetje van 14 ziet een naaktfoto van zichzelf online en springt van een flat. Zijn laatste woorden, in een chat: „Ik ga. Doei. Sorry voor alles. Ik doe in ternet uit dus je kan sturen wat je wil." Een beroemde Nederlandse tv- persoonlijkheid die een zeer in tiem, seksueel moment van zich zelf terugvindt op de walgelijke website geenstijl.nl bekent in een van de meest vooraanstaande talkshows dat ze zelfmoord gedachten heeft. De afgelopen weken blijkt maar weer eens hoe de jungle die social media en in ternet heet ons allemaal doet ver dwalen. Er zijn geen duidelijke regels, geen beleefdheidsvormen en er is geen strikt toezicht. vrijplaats voor woest-, wild- en wangedrag. Mijn kleine nichtje van 11 heeft tot mijn grote verbijstering een Instagram-account aangemaakt en ik open elke dag bevend de app om te kijken wat ze erop zet. Tot op heden blijft mij een nachtmerrie bespaard, maar ik heb al moeite met een getuite lip of een te modellerige smile op deze fragiele leeftijd. Wat is de impact op het vormen van een karakter als een jonge vrouw op groeit in een tijd waarin een sexy selfie honderden likes oplevert, en een foto van een goed boek nul? Een schoolplein is op zich al een lastig gegeven, maar wat als de virtuele versie compleet open baar is, wat als elke mening over je in snel tempo geverbaliseerd wordt, als iedere stap die je zet van commentaar voorzien wordt? Op het computerscherm staat een tekening van hemdjes die aan de waslijn hangen. Als Luc van der Vlies (11) met de muis klikt, ver schijnt er een 'p' op een van de hemdjes. Jitse Kruithof (6) perst zijn lippen samen en zegt 'p'. Niet 'pee' zoals de letter wordt aange duid, maar de klank 'p'. Dat is goed. Jitse zit in groep 3 van basisschool de Keuchenius in Oud-Beijerland en hij leest nog niet zo goed als de rest van de klas. Hij krijgt daarom vier keer per week een kwartier extra leesles. Luc uit groep 8 helpt hem. Als Jitse genoeg letters heeft geoefend, mag hij een test doen en leest hij woordjes met de letters die hij net heeft geoefend. De 'n', 'e' en 'p' achter elkaar worden 'nep'. De Keuchenius is na de zomerva kantie met het leesproject begon nen. De vijf gemeenten in de Hoek sche Waard vinden dat het aantal kinderen met dyslexie omlaag moet. Nog maar 3,5 procent van de basisschoolkinderen in de Hoek sche Waard mag over vijf jaar een dyslexieverklaring hebben, tegen over 8,5 tot 9 procent nu. De vijf ge meenten stoppen daarom de ko mende vijfjaar 200.000 euro in het leesonderwijs op 38 basisscholen in de Hoeksche Waard. De verwachting is dat de ge meenten een miljoen euro aan be handelingen weten te besparen. Maar dat is niet de belangrijkste drijfveer. „Het gaat om het maat schappelijk effect", zegt beleidsme dewerker Ronald van Dijk, die het project namens de vijf gemeenten trekt. Van Dijk heeft hoge verwachtin gen, maar die zijn wel realistisch, zegt hij. De onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam die het leesprogramma Bouw! ontwikkel den, hebben aangetoond dat de methode effectief is. Uitgever Lexima claimt dat het 60 procent van de dyslexieproblemen voor komt. Op de Keuchenius zitten 152 leer lingen, van wie er elf via Bouw! ex tra leesles krijgen. De school telt één kind met een dyslexieverkla ring. „We proberen het leesonder wijs altijd al op een hoog niveau te krijgen", zegt adjunct-directeur Riekie van Betuw. De school wil dat alle kinderen leren lezen op het hoogste leesniveau voor kinderen. „Dat lukt vaak ook." Goed voorbeeld Toch doet ook haar school mee aan het programma van de gemeente. Al was het maar omdat het een voorwaarde is om kinderen die écht dyslectisch zijn te mogen testen. Van Betuw: „Pas als na de lessen met Bouw! blijkt dat een kind nog steeds laag scoort op lezen, mag hij getest worden." Of de extra leesles sen vruchten afwerpen, kan Van Betuw nog niet zeggen. De gemeenten in de Hoeksche Waard zijn voor zover Van Dijk weet de eerste in Nederland die ac tief leesproblemen en de groei aan dyslexieverklaringen te lijf gaan. „We hopen dat we een landelijke voorbeeldfunctie krijgen." Discipline, structuur, hiërarchie en open vragen, daar draait het om op het EuroCollege in Rotter dam en Amsterdam. Dan ver dwijnen leesproblemen als sneeuw voor de zon, zegt direc teur Edu van de Walle. Natuurlijk melden zich bij de mbo- of hbo-opleiding van de particuliere school ook studenten met dyslexie. „Zo'n 40 procent", schat hij. „Een enkeling is ook écht dyslectisch, maar de meesten hoor je na acht weken niet meer over dyslexie." Van de Walle verbaast dat niets. „We laten studenten écht lezen en studeren." Dat gebeurt op de meeste Nederlandse scholen niet, constateert de directeur, die wei nig op heeft met het reguliere on derwijs en de docenten die er werken. „Als je op het EuroCol lege je boeken niet leest, is de kans dat je een tentamen haalt gering. We kennen hier geen multiple- choicevragen." Hij waarschuwt nieuwe stu denten en hun ouders daarom ook. De eerste weken zullen zwaar zijn. „Je wordt misselijk en moe. Dat komt door het lezen. De hersenen worden aan het werk gezet." Overigens verdwijnen niet al leen dyslexieproblemen, stelt Van de Walle vast. Ook studenten met andere labels, zoals adhd, dyscal- culie en gedragsproblemen, ko men op de het EuroCollege van hun klachten af. „Het draait hier om focus en concentratie. Ik wil daarom van iedere student horen wat zijn of haar doel voor de toe komst is." In New York klinkt er bij een theaterbezoek een intimide rende stem voor aanvang van de voorstelling, die de toeschouwers erop wijst dat filmen en fotogra feren, maar ook sms'en strafbaar zijn. Zelfs het lichtje van het scherm kan de acteurs afleiden of andere toeschouwers uit hun concentratie halen. In Nederland moet je niet ver baasd opkijken als de helft van de toeschouwers zo nu en dan vro lijk de smartphone tevoorschijn tovert om de boel eens lekker vast te leggen, bij het applaus pakt men massaal de camera en kwakt de hele zaak linea recta online. Ik ben zelf ook een fanatiek ge bruiker van Facebook, Twitter en Instagram, dus ik pleit mezelf ab soluut niet vrij als het gaat om het cultiveren van die ondoor dringbare jungle. Er moet een nieuwe etiquette komen waar we ons met z'n allen aan houden. Nu is deze secundaire werkelijkheid nog altijd een me heen gekregen middels aller lei onlinekanalen, maar bedenk me dan elke keer weer dat het sa mengaat met een publiek beroep. Als opgroeiend kind kies je er niet voor, je kunt eenvoudigweg niet meer goed met je leeftijdsge noten communiceren als je wei gert een profiel te hebben op een of ander social-mediakanaal. Ik ben blij dat mijn schooltijd zich beperkte tot de veilige hek ken van onze speelplaats, waar heus ook gepest werd, maar waar mijn grootste trauma was dat ik nooit voor een volleybalteam werd gekozen of geen uitnodi ging ontving voor de verjaardag van de knappe Annelie. Van likes en volgers hadden wij nog nooit gehoord. dinsdag 28 februari 2017 Dé remedie tegen dyslexie: veel lezen Kinderen in de Hoeksche Waard die slecht lezen, krijgen sinds de zomer extra leesles. Veel van die kinderen blijken dan niet dyslec tisch te zijn. Bettine Winters Oud-Beijerland Ik heb zelf al heel wat vuil over Luc (rechts) uit groep 8 helpt Jitse (groep 3) bij de extra leesles, fotoariekievit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16