Friends 16 PSYCHOLOGELD Randstad Proeven van PostNL waarbij bezorgers naast hun werk onkruid bestrijden, meterstanden registreren en als ogen van de buurt fungeren, slaan aan. Daarom krijgen postbodes komend jaar nog meer klusjes. Hoe houden we de zorg betaalbaar? Het is een van de grote verkiezings thema's. Het zou helpen als we alle maal wat gezonder gaan eten. Overgewicht kost Nederland meer dan 1 miljard aan me dische zorg. Tel daarbij zo'n 2 miljard omdat we door die extra kilo's minder productief zijn op ons werk, of zelfs arbeidsongeschikt raken. En die bedragen lopen alleen maar op. Een cruciale vraag is dus: hoe verleid je Nederlanders tot het eten van sla en wortels in plaats van kroketten en slagroomtaart? Meer reclame voor gezond eten, leek mij een slim plan. En dan weg met die irritante nieuwe reclame van McDonald's, je weet wel, die met dat orkest en die verbaasde mensen. Uit een experiment van de Engelse Brunel- universiteit blijkt dat snoep- en fastfoodrecla- mes inderdaad aanzetten tot ongezond eetge drag. Maar dat wil niet zeggen dat we nu alle maal naar filmpjes over quinoa en cranberry's moeten gaan kijken. Commercials over ge zond eten kunnen ook slecht uitpakken. Het experiment ging als volgt: studenten kregen een aflevering van Friends te zien, on derbroken door acht OnlinG reclames. Na afloop Winkelen mochten de proefko nijnen kiezen uit een biedt pakket met ongezonde minder °f gezonde producten. De studenten die meer ongezonde reclames met snacks verleidingen hadden gezien, kozen vaker de mand met chocola en Pringles. Opvallend is dat vooral jongeren die op dieet waren, zich lieten beïnvloeden door de ge zonde reclames. Dat klinkt als goed nieuws, maar de onderzoekers zien dat anders. De afvallers wilden eigenlijk niets, maar kozen toch maar het pakket met bananen en mueslirepen. Volgens de wetenschappers werkt gezonde reclame vaak omgekeerd. Het geeft de kijker een excuus om te veel 'ge zonde' calorieën te eten. Gelukkig is er goed nieuws uit België: con sumenten die online winkelen zijn beter be stand tegen ongezonde verleidingen. Dat blijkt uit een recente analyse van duizenden winkelbezoeken door wetenschappers van de Universiteit Gent. Deelnemers vulden hun boodschappenkarretje in de supermarkt voor 10,4 procent met ongezonde troep. Maar in hun online boodschappenmandje lag maar voor 5,7 procent aan snacks. De verklaring ligt voor de hand: de supermarktbezoeker moet weerstand bieden aan een echte chocolade reep; de internetshopper alleen aan een plaatje. Online supermarkten gaan dit jaar naar verwachting 30 procent meer omzetten. Ho pelijk helpt dat de zorgkosten wat omlaag. Dan moeten we onze fietstochtjes naar de su permarkt wel vervangen door iets anders ac tiefs. En die tijd niet gebruiken om de zoveel ste herhaling van Friends te kijken. Want eten uit verveling is ook een grote valkuil. Unilever Wolters Kluwer KPN POSTNL DOET MEER DAN BRIEVEN BEZORGEN Het is weer eens wat anders dan brieven door de bus duwen. Postbezorger Sandra Vonk nam deel aan een proef van PostNL om in Al melo onkruid te fotograferen. „Een klein halfjaar moesten we wekelijks op 100 locaties foto's ne men met de smartphone", vertelt de 47-jarige Vonk, die al tien jaar voor PostNL werkt. „Afvalbedrijf Twente Milieu kon zo controleren welke methode van onkruid be strijden het effectiefst is." In totaal zes bezorgers deden mee, Vonk schoot 25 beelden per keer. De nodige argwaan onder vond ze wél. „Bewoners uit andere wijken dan waar ik normaal be zorg, spraken me regelmatig aan als ik in mijn postkloffie stond te fotograferen. Niet iedereen was op de hoogte, ondanks aandacht in lokale media. Mensen zijn tegen woordig toch alerter op ongewone zaken in hun buurt." Bezorger Jasper Ranzijn (40) fungeerde vorige maand in Am sterdam als waterstandopnemer. Met de proef hoopte waterbedrijf Waternet in contact te komen met mensen die niet op oproepen rea geren. „Ik kreeg 29 adressen in de Oosterparkbuurt en 31 in de Transvaalbuurt en had twee we ken om zoveel mogelijk mensen te benaderen. We lopen wekelijks vijf keer langs, dat zijn tien poten tiële kansen voor Waternet." Als Ranzijn werd binnengela ten, fotografeerde hij meterstand plus serienummer. „Eigenlijk lukte het vrij makkelijk. Binnen twee dagen had ik vijftien bewo ners te pakken. Veel mensen her kenden me als hun postbezorger, ik hoefde mijn identificatie van Waternet zelden te tonen." Vonk en Ranzijn zijn twee van de tientallen bezorgers die mee doen aan allerlei proeven van PostNL. De allereerste vond eind 2015 plaats in Schiedam. Bezorgers maakten daar foto's van alle vuil containers en fungeerden als 'ogen en oren van de wijk'. Sindsdien zijn er zo'n tien proeven gedaan, vertelt Rogier Havelaar, die het project 'Slimme Samenleving' voor het postbedrijf leidt. Het idee ontstond toen Havelaar een boek over big data en smart ci ties opensloeg. „Bij slimme steden gaat het altijd over technologie, terwijl ik vind dat het juist om mensen moet draaien. Dagelijks hebben wij 20.000 medewerkers rondlopen in Nederland. Die heb ben allemaal een smartphone met speciale app. Ook hebben we 3.500 voertuigen rondrijden." Vrijwel gelijk mailde een postbezorger of hij geen meters kon opnemen. „Hij werkte vroeger bij een water bedrijf, vandaar. Toen is de bal gaan rollen." De gemeente kan ons goed gebruiken voor het detecteren van misstanden Inmiddels onderscheidt PostNL drie kansrijke categorieën: bijstaan van hulpbehoevenden, leefbaar houden van de publieke ruimte en ten slotte assistentie van instellin gen die vroeger dicht bij de bewo ners stonden. Havelaar: „De proef met Waternet past in de laatste ca tegorie, het onkruid in de tweede." Reden dat PostNL extra werk zoekt voor bezorgers is uiteraard dat er minder brieven worden ver stuurd. Sinds alle huishoudens op het internet zitten, digitaliseren overheid, banken en andere be drijven hun diensten. Met de komst van moderne smartphones versnelde die trend. De postvolu- mes kelderden afgelopen jaren met 10 procent of meer. Nieuwe taken leveren PostNL extra inkomsten op, terwijl op drachtgevers besparen. Daar gaat het PostNL niet alleen om, de proeven leve ren ook good will op, beseft Havelaar. Zo participeert PostNL in de pi- lot Thuis Onbe zorgd Mobiel. Ou deren in Best krijgen een bewegingsmeter en ontvangen fysiothera pie en voedingssupplemen ten. „Onze bezorgers brenger het apparaat en lezen regelmatig de data uit. Idee is dat ouderen minder vallen en langer zelfstan dig thuis kunnen blijven wonen." In Rotterdam tippen bezorgers de gemeente als de post bij inwo ners op hoge stapels ligt en gordij nen langdurig dicht blijven. „Die proefis opgestart naar aanleiding van een vrouw die ruim tien jaar dood thuis lag. Al haar rekeningen werden via automatische machti ging betaald, zodat haar overlijden pas in 2013 werd opgemerkt." Scepsis Voor bezorgster Vonk uit Almelo is het vanzelfsprekend dat ze een oogje in het zeil houdt. „In mijn eigen wijk ben ik een bekend ge zicht, regelmatig maak ik een praatje. Als ik iemand niet zie, vraag ik het de buren. Dan hoor je dat iemand in het ziekenhuis ligt. Zo vangen we vaker 'niet-pluis' signalen op." Niet alle bezorgers zijn enthou siast over de uitbreiding van hun takenpakket. „Op mijn depot heerste er scepsis, maar dat zie je altijd bij veranderingen", weet Ranzijn. „Bij de meesten ver dween dat gevoel gauw. Het werd een soort competitie: wie kan de meeste waterstanden opmeten? Zelf had ik er aardigheid in, ik wist de meters steeds makkelijker te vinden. Die zitten in elk huis na melijk ergens anders." Programmamanager Havelaar beklemtoont dat bezorgers niet te- Reageren? economie@persgroep.nl O donderdag 23 februari 2017 Het concern verraste met de mededeling dat er meer oog komt voor aan deelhouders. De uitgever boekte een ho gere omzet in 2016 dan de ana listen hadden verwacht. Het telecombe- drijf profiteerde als aandeelhou der van de winst van Telefonica Deutschland. m Cyclische fond sen hadden het zwaar in de AEX. o Postbodes zijn de ogen van de buurt David Bremmer Den Haag —Jasper Ranzijn Neem plaats op de sofa van Irene van den Berg. Zij analyseert iedere week ons econo misch gedrag.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 16