3 JUF MAG IK IETS VRAGEN? Een vinger opsteken als je het antwoord weet is op z'n retour. Juffen en meesters willen dat alle kinderen meedenken en aan het woord komen, niet alleen degenen die graag vooraan staan. Ze zoeken naar nieuwe manieren om leerlingen de beurt te geven. Als juf Marloes Renee een van haar leerlingen de beurt wil geven in groep 5/6, geeft ze een slinger aan het namenrad. Niet dat er een fy siek rad van fortuin in haar klas staat, maar ze heeft een digitaal rad gevonden op het internet en dat kan ze op het digitale school bord laten zien. Het is een hit bij de leerlingen van haar school, De Tandem in Uden. „Het geeft een quizelement. Vooral het geluid erbij vinden ze leuk." Het werkt veel beter dan kinderen hun vinger op laten steken nadat ze een vraag heeft gesteld, vindt Renee. Omdat de namen van al haar leerlingen op het rad staan, kunnen ze allemaal aan de beurt ko men en dat houdt de hele klas bij de les. Ook andere juffen en meesters zoeken naar ma nieren om geen opgestoken vingers te hoeven zien. Po pulair zijn de wisbordjes waarop kinderen een antwoord schrijven en daarna in de lucht houden. Ziet de onderwijzer met een wie het gesnapt heeft. Ook de beurtenbakjes staan op de bureaus van veel juffen en Het geeft een quizelement. Vooral het geluid erbij vinden ze leuk meesters. In zo'n bakje zitten stokjes met de namen van alle leerlingen. Als de leerkracht een willekeurig kind aan het woord wil laten, wordt er een stokje getrokken. Of, nog leuker, een van de leerlingen mag er een trek ken. Sommige leraren gebrui ken kleurenkaarten waar mee kinderen kunnen aan geven wat ze denken. Onderwijshoogleraar Jan van Tartwijk van de Univer siteit Utrecht snapt dat lera ren de opgestoken vinger vermij den. Onderzoek wijst uit dat leer lingen die aandacht van de leraar krijgen, beter presteren. Door te werken met opgestoken vingers worden de actiefste kinde ren beloond. „Het effect daarvan moeten we niet onderschatten. Kinderen die hun vinger niet op steken, krijgen minder aandacht, raken uit het gesprek dat in de klas wordt gevoerd en zijn daardoor minder betrokken." Kinderen die hun vinger opste ken, weten het antwoord vaak en zijn snel. Het zijn leerlingen die graag hun best willen doen. Dege nen die niet zo gretig zijn, weten het antwoord niet, zijn bang om fouten te maken, willen niet de wijsneus zijn of blijven liever op de achtergrond. Voor alle leerlingen geldt dat ze het meest leren als ze actief mee denken. Die beurtenbakjes, wis bordjes, kleurenkaarten en het na menrad helpen daarbij. Van Tartwijk raadt zijn studen ten van de lerarenopleiding aan om tegen leerlingen te zeggen: 'Ik heb een vraag. Daar mag je even over nadenken en dan wijs ik ie mand aan die het antwoord mag geven.' ,Dan weet iedere kind dat hij antwoord moet kunnen geven." Verdwijnt de opgestoken vinger dan helemaal uit de klas? Dat ook weer niet. Het gebeurt alleen min der. Van Tartwijk: „Soms wil je snel antwoord, bijvoorbeeld als je even wilt ophalen wat je in een vorige les hebt besproken. Dan werkt de opgestoken vinger prima." VRAGENBLOKJES IJSSTOKJES WISBORDJES woensdag 22 februari 2017 Met j e vinger in de lucht is passé Bettine Winters Marlous Renee Wie: Simone van Dijk, adjunct directeur School: Marnix- school in Kampen De tijd van u-vraagt- wij-draaien is voorbij op de Marnixschool in Kampen. Als de leer lingen een vraag heb ben over een op dracht waaraan ze werken, moeten ze hun 'vragenblok' met het vraagteken naar boven op hun tafel zetten. De juf of meester komt dan langs om te helpen. „Zo leren kin deren omgaan met uitgestelde aan dacht", zegt adjunct schooldirecteur Si mone van Dijk (43) uit Kampen. Er zijn meer voorde len. Omdat het ant woord op de vraag niet meteen komt, kunnen de leerlingen vast verder werken aan opdrachten die ze wel snappen en soms valt het kwartje dan alsnog. Ze mogen ook een klasgenoot om hulp vragen. Het is verder fijn voor de leerkrachten. „Zij kun nen zich eerst bezig houden met leerlin gen die extra aan dacht nodig hebben en vragen beantwoor den als ze daarmee klaar zijn." Het effect? „Sinds we het vragenblok heb ben ingezet, merken we dat het rustiger is in de klas en dat er minder vragen zijn." Wie: Krista van Teeseling, juf van groep 6 School: Omnibus in Almere Als juf Krista van Teeseling (29) uit Al mere een rekenop dracht geeft, moe ten de kinderen het antwoord opschrij ven en omhoog hou den. Niet op fancy wis bordjes, maar op lege dvd-hoesjes die ze via de weggeef- hoek op de kop tikte. Elk kind heeft zo'n plastic hoesje, een uitwisbare stift en een wissertje. Het werkt goed, zegt Van Teeseling. Kinderen die niet zo goed zijn in rekenen en niet zo gauw hun vinger opsteken als er een vraag wordt gesteld, worden ge stimuleerd om toch mee te doen. „De betrokkenheid is groter. Ze moeten allemaal nadenken." Ze denkt dat de zwakkere leerlingen ervan profiteren. „Zij hebben vaak een laag zelfbeeld en denken dat ze het toch niet kunnen." Als ze dan zien dat ze hetzelfde, goede antwoord hebben gegeven als een klasgenootje, zien ze dat ze het wel kun nen. „Hun zelfver trouwen gaat om hoog." En als haar leerlin gen het antwoord niet weten, schrijven ze gewoon een vraagteken op. Wie: Agathe Vermeulen, juf van groep 8 School: 't Noorder licht in Goes Ze vragen er zelfs om, zegt juf Agathe Vermeulen (45) uit Goes. 'Juf, juf, doen we beurtstokje?' Dat betekent dat als de juf een vraagt stelt, ze een ijsstokje met de naam van een leerling trekt om te bepalen wie het woord krijgt. „Ze vin den het echt leuk en voor hen is het bijna een spel." Voor de juf is het vooral een eerlijke manier van beurten uitdelen. „Ik ben anders ge neigd om degenen die hun vinger op steken de beurt te geven en dat zijn vaak dezelfde kinde ren. Die willen graag en weten het ant woord snel." Vermeulen wil ook degenen horen die liever niet op de voorgrond treden of wat langer moeten nadenken over een antwoord. Ze gebruikt de stok jes als ze antwoord op een vraag wil, maar ook om te be palen welk kind die dag mag bidden of danken. Want juf Agatha geeft les op een christelijke school. „De kinderen zijn daar veel beter in dan ik."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 3