9 Het is even afwachten of het romandebuut van Joost van Driel uit Koudekerke landelijk wordt opgepakt. De voortekenen zijn goed. Knop van de fantasie Van Driel: „Ik heb altijd romans geschreven, al sinds de middelbare school. Als wetenschap per was ik echter zo gedrild om de fantasie uit te schakelen, dat ik geduld moest oefenen. Bo vendien, op de universiteit was ik al zoveel aan het schrijven, dat er geen ruimte was om echt aan een roman te werken. Die ruimte heb ik nu wel: ik heb de knop van mijn fantasie aangezet. Eigenlijk is In het museum mijn tweede roman. De eerste is ook af, maar daarover ben ik nog niet helemaal zeker. Ik ben nu aan roman drie bezig. Voor mij is dit schrijven vergeleken met het wetenschappelijke werk een bevrijding. Het hoeft niet meer feitelijk juist te zijn en het is ook niet van belang wat mijn collega's ervan vinden." Zijn debuutroman krijgt op de Facebookpa- gina van Jan Vantoortelboom meteen het pre dikaat 'fantastisch' mee. Het verhaal speelt in deze tijd, of in elk geval in het recente verle den. David Schijndels, een jongen van zeven jaar, is de hoofdpersoon. Met zijn vader - een verkoper van luxe overhemden - onderneemt hij maandelijks vanuit het provinciestadje waar ze wonen een dagtrip naar Brussel. Naar Amsterdam, zeggen ze tegen zijn door ge moedswisselingen geplaagde moeder, want die hoeft niet alles te weten. Speelse grandeur De vader wordt geïntroduceerd, als ze net in de trein onderweg zijn: „Zijn vader kon zwij gen, maar praten kon hij beter, lang en wijdlo pig, over alles en tegen iedereen. David wist elementen. Voor het verhaal had ik als ver trekpunt de vraag: stel dat je als kind niet wordt opgehaald in zo'n museum, wat doe je dan?" Het zijn vooral buitenlandse auteurs die Van Driel inspireren. De Franse Nobelprijs winnaar Patrick Modiano, de Engelsman Ju lian Barnes - hij noemt hen grote stilisten. Bij John le Carré vond hij het idee van de oplich ter: „Davids vader is een oplichter. Het ver raad, van wie je het het minst verwacht, keer op keer. De vader betrekt hem in zijn complot, het jongetje is een dekmantel. De vader is wel een hele lieve man, maar hij is ook egoïstisch. De perfecte ouder bestaat niet. Als vader moet je weieens liegen. Over de wreedheid van de wereld, je kunt kinderen toch niet meteen al les vertellen over bijvoorbeeld de aanslagen in de Bataclan." Eens in de zoveel tijd is het raak. Dan meldt zich een schrijver van wie je meteen denkt dat hij er al tijd is geweest. Een paar jaar gele den was dat het geval met Jan Van toortelboom, de Vlaming die zich in een schrijvershuis in de polders van Hontenisse heeft gevestigd. Met zijn De verzonken jongen, Meester Mitraillette en De man die haast had heeft hij zich in een mum van tijd een vaste plaats in het literaire wereldje verworven. Nu dient zich een nieuwe Zeeuwse schrij ver aan. Joost van Driel, in 1976 geboren in Middelburg. Hij woont in Koudekerke en is leraar Nederlands op de Middelburgse scho lengemeenschap Nehalennia. Eind deze week ligt zijn debuutroman in de winkel: In het museum. Hij is de jongste zoon van Lo van Driel, de man die woordenboekenschrijver Johan Hendrik van Dale in een biografie vereeuwigde en onlangs het leven van kunstschilder Rei- mond Kimpe in een boek bundelde. Joost van Driel studeerde Nederlands in Leiden. Hij promoveerde op een studie naar de diverse stijlen in de Middelnederlandse verhaalkunst: Prikkeling der zinnen (2007). In 2012 volgde nog Meesters aan het woord, over 'oude' Nederlandse schrijvers als Jacob van Maerlant en Willem 'die Van den Vos Rey- naerde schreef. Geen romans, maar 'serieuze' studies. Nu staat er dus wel een verzonnen verhaal op ver schijnen. Wat er is veranderd? Sinds enkele ja ren is Van Driel met vrouw en twee kinderen in Koudekerke gevestigd. Tot die tijd woonde en werkte hij in Leiden, waar hij als onderzoe ker en docent verbonden was aan de universi teit. Maar dat werk stopte. En met zijn gezin had hij het gevoel: we moeten weg uit die volle Randstad. Werkgelegenheid op Neha lennia bracht hem terug in zijn geboorte streek. Hij vindt het heerlijk. Joost van Driel in het Zeeuws Museum in Middelburg, foto lex de meester dat de stilte die papa bijna een uur in acht had genomen de opmaat was tot een lange mono loog. Over de levenskunst, over het leven als reis en jezelf als machinist op een onvermoei bare locomotief die doordendert, op weg naar verre streken, nieuwe avonturen, over noord en zuid, de Hollanders en de Vlamingen, het leven als waarheid en als leugen, en dit alles aan David verteld met zelfverzekerde gebaren vol speelse grandeur, die zelfs de conducteur overtuigden toen bleek dat papa de kaartjes kwijt was." In Brussel wordt David gedropt in het na tuurwetenschappelijk museum, tussen de di nosauriërs. Terwijl zijn vader met een paarse Borsalino op zijn hoofd in de stad de bloeme tjes buiten zet en niet altijd even frisse trans acties aangaat, ontdekt de jongen de vergane wereld van de Tyrannosaurus, Iguanodon, Triceratops en Stegosaurus. Zijn vader zorgt voor een vaste oppas, het meisje Sarah dat weinig van Davids fascinatie moet hebben. Van Driel: „Ik vind Brussel een magische, sur realistische stad met vreemde, verborgen za ken. De stad voelt Nederlands aan, maar is ook al het zuiden. Ik heb het verhaal ge schreven vóór de aanslagen van vorig jaar. Het museum, daar begint voor mij het boek. Het is een magische plek, een heerlijk ouderwets museum met houten vloeren en jugendstil- Jaguar Tijdens het schrijven had Van Driel jazzgigant Chet Baker 'op de repeat' staan. Die muziek verwijst volgens de auteur naar 'het vrije le ven', 'het niet aan regels gebonden willen zijn'. Dat levensgevoel past bij de vader in het boek. Als hij voor een Jaguar valt gaat dat zo: „Binnen een paar tellen zat papa achter het stuur van de Engelse wagen, David op de ach terbank. 'Ah... Een vrouw, dit is een hemelse vrouw, zoon, een vrouw van stand. Ruik eens...' Hij boog naar het dashboard en snoof, en David snoof mee. 'Hout en leer. Plant en dier. Leven. Dit is leven'." Ondanks de bezwa ren van Davids moeder wordt het 'voiture' ge kocht. Als je op het knopje drukt om het schuifdak dicht te doen lukt dat niet, maar gaan wel de ruitenwissers en de stoelverwar- ming aan. Kortom, een echte Engelse auto. Van Driel: „Het boek is niet autobiografisch, het is niet gebaseerd op de werkelijkheid. Maar inderdaad, wij hebben thuis zo'n Jaguar gehad. Een vreselijk onveilige auto, hij was ook zo weerweg. Nog steeds, eens in het jaar, wil ik weer een Jaguar kopen. Helaas, het mag niet van mijn vrouw." PZC ONLINE Ik heb speciaal voor #kamergot- chie Jesse een lek ker Tajine gemaakt maar geen extra punten hoor... #zml #kamergotchi dinsdag 21 februari 2017 Jan van Damme lis vader moet j e weieens liegen m Joost van Driel: In het museum - Uitgeverij Vrijdag, 160 pag., 17,50 euro. Het boek ligt eind deze week in de winkel. Presentatie: zondag 5 maart om 15.00 uur in boekhandel De Drvkkery in Middelburg, inleiding door uitgever Rudy Vanschoonbeek, Jan Vantoor telboom interviewt Joost van Driel. UW REACTIE Na een sneeuwbui in 2011 zag de politie overal sneeuw behalve op de daken van twee woningen in Vlissingen en in Middel burg. Vandaag was de rechtzaak. „Mijn dak is niet geïsoleerd, dus ook sneeuwvrij. Laat ze maar komen hoor, ze krijgen nog een bak koffie ook", zegt Loes Dijsselinck op Face- book. Ook Leonard Wil liam Volkers reageert: „Een nacht in de gevange nis terwijl de politie het huis overhoop gooit, muren en vloeren openbreekt en dan ontdekken dat de iso latie waar je voor hebt be taald toen het huis werd gebouwd nooit is aange bracht." TWITTER John @jkuipers_ De app Kamergotchi die Arjen Lubach zondag intro duceerde is erg populair. Uit een ei komt één van de zeventien lijsttrekkers te voorschijn. Net als bij de Tamagotschi van destijds kun je het uit het ei geko men schepsel eten, aan dacht of kennis geven. De app wordt massaal omarmd op social media. Arjen Lubach zelf verzorgt Tunahan Kuzu. ONLINE TOP-5 Meest gelezen op pzc.nl 1. Dode en gewonde bij on geval bij Axel 2. De eenzame dood van Umaru Sesay 3. Van treinen tot draken in Zeelandhallen 4. Heieen van Royen: 'Ouder worden is niet al leen maar ellende' 5. Wietkwekerij ontmas kerd door sneeuwvrij dak, officier eist celstraf Kijk op www.pzc.nl of E @pzcredactie f| facebook.com/depzc IS) @pzcredactie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 37