c*
j
Reiziger weet er te weinig van
Het provinciebeleid om geen lege
bussen door Zeeland te laten rijden
en toch iedereen een vervoersgarantie
te bieden werkt. Toch kan de haltetaxi
nog wel beter.
Carnaval
Jan Roos (VNL)/*^
bijt het spits af a>
Het busvervoer in Zeeland is duur.
Twee jaar geleden besloot het pro
vinciebestuur dat er geen lege bus
sen meer mochten rondrijden. On
rendabele buslijnen werden opge
heven en er werden (kleinere)
buurtbussen ingezet, gereden door
vrijwilligers. Dat leverde een flinke
besparing op. Om te garanderen dat
iedereen die van het openbaar ver
voer afhankelijk is toch op zijn be
stemming kan komen, werd de hal
tetaxi ingevoerd.
Panteia evalueert
nieuw systeem
openbaar vervoer
twee jaar na invoering
Twee jaar na de invoering is het
nieuwe openbaarvervoerssysteem
in Zeeland geëvalueerd door het
onderzoeksbureau Panteia. Dat
stelt vast dat de doelstellingen -
minder lege bussen en een mobili
teitsgarantie - zijn gehaald.
De inzet van de haltetaxi kan nog
wel worden verbeterd. Reizigers
zijn er nog te weinig mee bekend.
Dat is ook een klacht van gemeen
ten en reizigersorganisaties. De
communicatie kan beter. Waar en
wanneer rijdt de haltetaxi en wat
zijn de spelregels? De haltes van de
haltetaxi moeten beter worden af
gestemd op die van de bus, zodat de
reiziger die op de heenweg de bus
neemt op de terugweg met de hal
tetaxi op dezelfde plek kan uitstap
pen. Verder moet worden voorko
men dat de bus en de haltetaxi te
gelijkertijd op hetzelfde traject rij
den.
Instappers
Panteia adviseert een aantal buslij
nen (t, 50 en 108) in de avonduren
te vervangen door een haltetaxi,
omdat er nu te weinig instappers
zijn. Volgens de huidige ver
voersconcessie kan dit nog niet.
Ook op zaterdag (lijn 6, 27 en
185) en zondag (lijn 6
en 185) kan een aantal
bussen worden ver
vangen door een hal
tetaxi.
In West-Zeeuws-
Vlaanderen wordt zo
veel gebruik gemaakt
van de haltetaxi
(19.000 gebruikers
per jaar) dat daar juist
moet worden onderzocht
of reizigers niet efficiënter
met een reguliere
(buurt)bus kunnen wor
den vervoerd.
Verder raadt Panteia
aan met name in de
avonduren en op zondag
kleiner materieel in te
zetten, omdat veel bus
sen dan grotendeels leeg zijn.
Het dagelijks provinciebestuur
gaat de communicatie over de spel
regels van de haltetaxi 'een extra
slag' geven.
Met Connexxion wordt bespro
ken hoe de reiziger beter kan wor-
Onderzoekers raden
aan in de avond en op
zondag kleinere
bussen in te zetten
den geïnformeerd over de afstem
ming tussen bus en haltetaxi.
De vervoersmaatschappij is min
der enthousiast over de aanbeve
ling om in de avond en op zondag
kleinere bussen in te zetten. In
theorie is dat wellicht een optie, al
dus Connexxion, maar in de prak
tijk moet nog maar blijken of dit ef
ficiënter en voordeliger is. Dat zou
namelijk betekenen dat 's avonds
en op zondag de grotere bussen stil
staan, terwijl er kleinere voertuigen
extra moeten worden aangeschaft
of gehuurd.
Het feest kan beginnen
PZCen
Omroep
Zeeland
ondervragen
lijsttrekkers
It
dinsdag 21 februari 2017 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Inzetten
haltetaxi
kan beter
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
ZEELAND7
ZEELAND4