c* j Reiziger weet er te weinig van Het provinciebeleid om geen lege bussen door Zeeland te laten rijden en toch iedereen een vervoersgarantie te bieden werkt. Toch kan de haltetaxi nog wel beter. Carnaval Jan Roos (VNL)/*^ bijt het spits af a> Het busvervoer in Zeeland is duur. Twee jaar geleden besloot het pro vinciebestuur dat er geen lege bus sen meer mochten rondrijden. On rendabele buslijnen werden opge heven en er werden (kleinere) buurtbussen ingezet, gereden door vrijwilligers. Dat leverde een flinke besparing op. Om te garanderen dat iedereen die van het openbaar ver voer afhankelijk is toch op zijn be stemming kan komen, werd de hal tetaxi ingevoerd. Panteia evalueert nieuw systeem openbaar vervoer twee jaar na invoering Twee jaar na de invoering is het nieuwe openbaarvervoerssysteem in Zeeland geëvalueerd door het onderzoeksbureau Panteia. Dat stelt vast dat de doelstellingen - minder lege bussen en een mobili teitsgarantie - zijn gehaald. De inzet van de haltetaxi kan nog wel worden verbeterd. Reizigers zijn er nog te weinig mee bekend. Dat is ook een klacht van gemeen ten en reizigersorganisaties. De communicatie kan beter. Waar en wanneer rijdt de haltetaxi en wat zijn de spelregels? De haltes van de haltetaxi moeten beter worden af gestemd op die van de bus, zodat de reiziger die op de heenweg de bus neemt op de terugweg met de hal tetaxi op dezelfde plek kan uitstap pen. Verder moet worden voorko men dat de bus en de haltetaxi te gelijkertijd op hetzelfde traject rij den. Instappers Panteia adviseert een aantal buslij nen (t, 50 en 108) in de avonduren te vervangen door een haltetaxi, omdat er nu te weinig instappers zijn. Volgens de huidige ver voersconcessie kan dit nog niet. Ook op zaterdag (lijn 6, 27 en 185) en zondag (lijn 6 en 185) kan een aantal bussen worden ver vangen door een hal tetaxi. In West-Zeeuws- Vlaanderen wordt zo veel gebruik gemaakt van de haltetaxi (19.000 gebruikers per jaar) dat daar juist moet worden onderzocht of reizigers niet efficiënter met een reguliere (buurt)bus kunnen wor den vervoerd. Verder raadt Panteia aan met name in de avonduren en op zondag kleiner materieel in te zetten, omdat veel bus sen dan grotendeels leeg zijn. Het dagelijks provinciebestuur gaat de communicatie over de spel regels van de haltetaxi 'een extra slag' geven. Met Connexxion wordt bespro ken hoe de reiziger beter kan wor- Onderzoekers raden aan in de avond en op zondag kleinere bussen in te zetten den geïnformeerd over de afstem ming tussen bus en haltetaxi. De vervoersmaatschappij is min der enthousiast over de aanbeve ling om in de avond en op zondag kleinere bussen in te zetten. In theorie is dat wellicht een optie, al dus Connexxion, maar in de prak tijk moet nog maar blijken of dit ef ficiënter en voordeliger is. Dat zou namelijk betekenen dat 's avonds en op zondag de grotere bussen stil staan, terwijl er kleinere voertuigen extra moeten worden aangeschaft of gehuurd. Het feest kan beginnen PZCen Omroep Zeeland ondervragen lijsttrekkers It dinsdag 21 februari 2017 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Inzetten haltetaxi kan beter Ernst Jan Rozendaal Middelburg ZEELAND7 ZEELAND4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2017 | | pagina 29