WIM HOFMAN
Roma o morte
ZEELAND 11
1*
Het gebeurde zo ongeveer een halve
eeuw geleden in het plaatsje
Mentana, een eindje van Rome,
waar ik het Altaar van de Gevallenen be
zocht: een groot, grijs monument van
zware steen. Onderin was een donkere
kelderruimte met in het midden een sar
cofaag, gevuld met doodshoofden, over
blijfselen van de in november 1867 geval
len roodhemden die onder leiding van
de grote voorvechter van een Verenigd
Italië, Giuseppe Garibaldi, Rome wilden
veroveren, hetgeen mislukte. Ze werden
verslagen door Franse troepen die betere
wapens hadden en een groep internatio
nale vrijwilligers die voor de paus en het
behoud van de pauselijke staten streden.
Ik ging de kelder in en, eenmaal aan
het duister gewend, keek ik een tijdje
naar de schedels met hun kapotte tanden
en naar de barsten en kogelgaten die erin
zaten. Toen ik weer naar buiten wilde en
het stenen trapje op ging, stiet ik, ver
blind door het felle Italiaanse zonlicht,
heel hard mijn hoofd tegen de stenen bo
venkant van de deuropening. Ik herinner
me nog dat het erg pijn deed en dat ik
bloedde. Maar blijkbaar hadden mensen
het gezien en ze schoten me te hulp en
legden me op het gras voor de grafkelder
en iemand kwam met een wit doekje of
servet om dat op mijn hoofd te leggen.
Toen ze erachter kwamen dat ik uit
Nederland kwam, werden ze geestdrif
tig: ze vonden het meer dan prachtig dat
een vreemdeling het graf van hun hel
den kwam bezoeken. Een man die iets
met Nederland had, begon in het Neder
lands te vloeken. Dat had hij in Vlaardin-
gen geleerd, zei hij. Een ander kwam met
een cent, met daarop het hoofd van ko
ningin Juliana en weer een ander had
ooit een prentbriefkaart uit Enschede
ontvangen. Het was alles bijeen nogal
een vertoning. Ze vertelden van alles en
ze spraken door elkaar. Ik kon er geen
touw aan vastknopen. Misschien zeiden
ze wel, in onversneden Italiaans: Jij on
voorzichtige stommeling! Hoe kon je zo
je hoofd stoten?
De gebeurtenis zorgde er wel voor dat
ik me meer in de geschiedenis van Italië
ging verdiepen en boeken over Garibaldi
en zijn roodhemden ging lezen.
Ik kon zelfs niet nalaten sigaren te ro
ken van het merk Garibaldi. Je hoorde ze
broederlijk met iemand te delen en dat
deed je door ze middendoor te breken en
de halve sigaren dan samen gezellig op te
roken.
BRIEVEN
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Postbus 5046
4380 KA Vlissingen
08801-30210
Rijtestlocatie
Er is nog iemand die wil probe
ren om de rijtestlocatie in Ter-
neuzen te behouden (krant 13 fe
bruari). Meneer van Ginniken is
zowat de enige die wat doet voor
de Zeeuws-Vlamingen. Regelma
tig hoor je politici groot doen
over Zeeland op de kaart zetten.
Allerhande bedenksels om in de
belangstelling te komen. Maar
een tolvrije tunnel wordt wegge-
schamperd, de belasting is ver
dwenen uit Terneuzen, de recht
bank zit bijna in Breda, politie
weg, Vroon zag het niet zitten,
scholen sluiten enz... Wat doen
bestuurders? Die doen weer groot
met Tesla naar Zeeland halen. Nu
billijken B en W van Terneuzen
dat de rijtestlocatie ook naar de
overkant gaat. Geweldig hoe die
het belang van de inwoners ver
waarlozen. Een tripje naar de
overkant kost ons rond de 25 euro
en rijtesten in een vreemde stad
zal ook extra rijlessen en meer
rijtesten veroorzaken.
Hans Gericke
Singel 65
Westdorpe
Dyslexie
Steeds meer kinderen krijgen de
diagnose dyslexie en dyscalculie.
Het zou komen door slechte les
(krant 9 februari). Oefenen,
stampen en herhalen zou de op
lossing zijn. Dan denk ik aan
klassikaal lesgeven en gezamen
lijk tafels opdreunen net als vroe
ger. De zwakken werden automa
tisch meegenomen en het gaf ook
saamhorigheid. Goed idee. Maar
achter die dyslexie zit een ander
probleem, onrust. Kinderen krij
gen nauwelijks de rust om tot
zichzelf te komen. Te veel kinde
ren in de klas, onrust thuis, ge
sleep van het ene naar het andere.
Kinderen moeten alles maar aan
kunnen. En als ze vervelend zijn,
worden ze afgekocht met iets.
Ouders lijken het gevoel kwijt te
zijn dat gebrek aan werkelijke
aandacht de reden kan zijn van
recalcitrant gedrag. Waarom
doen ze niet eens onderzoek naar
het effect van rust en klassikaal
lesgeven zoals ze vroeger deden?
De overheid mag het einddoel
bepalen, meer niet, aan de leraren
de lesmethodes.
Hester M. van Rees
Marktveld 7
Kloetinge
Transavia
Van Poortvliet uit Sint Annaland
vecht al zes jaar om een schade
vergoeding te krijgen van Trans
avia omdat hij met zijn gezin
urenlang in een vliegtuig aan de
grond moest wachten in verband
met technische problemen. Hij is
woest zelfs. De PZC kennelijk
ook want die plaatst dit op de
voorpagina (krant 15 februari). Is
iemand na zes jaar nog zo van de
kaart, dat zal toch niet? Dus ik
lees/zoek verder naar echte
schade, maar nee alleen woest en
geldbedragen. Maar nu ik weet
dat Van Poortvliet serieus is, ben
ik blij voor hem dat hij hierover
na zes jaar nog vol op het orgel
gaat, want dat suggereert toch dat
hij zijn energie niet nodig heeft
voor echte problemen. Een forse
vertraging in een (voor velen te)
dure reis reken ik niet tot echte
ellende, u wel? Ik feliciteer hem
en gun hem dat hij nog lang kan
procederen.
]ohn Welleman
Sleutelbloemstraat 8
Heinkenszand
Drugsinfiltratie?
Drugsfabricage verplaatst zich
(krant 14 februari)? Als dat zo is
hebben wij hier straks in Zeeland
ook zuchtende burgemeesters
net als in Brabant. Burgemeesters
daar zeggen dat het dweilen met
de kraan open is tegen de drugs
fabrikanten. Die kans is groot als
je leest dat er een truck vol
grondstoffen met een grote
waarde een halfjaar onopge
merkt in Rilland geparkeerd kon
staan. Dat geeft aan dat de opspo
ringsdiensten achter de feiten
aanlopen. In Brabant rond Til
burg en Breda kwamen/waren ze
ook vaak te laat. Daar infiltreren
nu stromannen van de stinkend
rijke drugsbaronnen in de boven
wereld. Zo proberen ze gemeen
tes voor een deel afhankelijk van
hen te maken. Zo ondermijnen
ze niet alleen de volksgezond
heid, maar ook het bestuur.
de Jonge
Dolfijnstraat 12
Nieuwerkerk
Westerschelde
'Westerschelde moet veiliger
worden', vermeldt de PZC van
zaterdag 11 februari. Ik vraag me
af wat er mis is met de veiligheid
op 's werelds drukst bevaren ri
vier. Afgezien van een enkel inci
dent gebeuren er nauwelijks nog
calamiteiten. Dat is zeker niet in
de laatste plaats te danken aan de
crew van de Schelderadarketen
en ook aan de sterk verbeterde re
latie tussen zee- en binnenvaart.
Een willekeurig jaarverslag van
de jaren 80 van de voormalige
verkeerspost Hansweert ver
meldt dat er in dat jaar 124 stran
dingen en 30 aanvaringen ge
beurden, waarvan akte. Dat was
toen, maar nu naar het heden.
Naar mijn mening is de Wester
schelde, gelet op het intense
scheepvaartverkeer, een van de
veiligste ter wereld.
Nico van der Meer
oud-verkeersleider)
Nieuwe Schoorseweg 1
Schore
Debat
Politieke debatten zijn de basis
van de democratie. Politici die
zulke debatten mijden omdat het
voor hun partij te weinig oplevert
stellen het belang voor hun partij
boven het belang van ons land.
Aaike Jordans
Cort v.d. Lindenstraat 99
Goes
vrijdag 17 februari 2017
De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator
In Rilland werd 9 februari een vrachtwagen met grondstoffen
voor synthetische drugs aangetroffen, foto johan van der heijden